گوگل پلی سرویس چیست، چه کاربردی دارد و آیا می‌توان آن را حذف کرد؟

اگر مدتی با یک گوشی اندرویدی کار کرده باشید، آنگاه به احتمال زیاد با مقوله‌ای به اسم گوگل پلی سرویس (Google Play Services) نیز آشنا شده‌اید. حال این گوگل پلی سرویس دقیقا چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد و آیا می‌توان از شر آن خلاص شد؟

گوگل پلی سرویس چیست؟

گوگل پلی سرویس یکی از بخش‌های یکپارچه شده با اکوسیستم اندروید است که کار توسعه‌دهندگان را آسان‌تر می‌کند. گوگل پلی سرویس به‌عنوان پلی در میان اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل کار کرده و بدین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند قابلیت‌های مربوط به شرکت گوگل را راحت‌تر به کار گیرند.

به‌عنوان مثال بیایید فرض کنیم که شما از یک اپلیکیشن پیدا کردن موقعیت جغرافیایی جهت پیدا کردن محل خود و شکار موردنظر، استفاده می‌کنید. اپلیکیشن مثال ما، از گوگل مپس استفاده می‌کند. هنگامی‌که شکار را آغاز می‌کنید، اپلیکیشن مورد استفاده شما می‌تواند خود را ببندد و جهت نشان دادن مکان موردنظر، گوگل مپس را باز کند. طبیعتا طی کردن چنین فرایندی، سختی‌های خاص خود را دارد.

در عوض روش بالا، اپلیکیشن شما می‌تواند از گوگل پلی سرویس استفاده کرده و بدین ترتیب با گوگل مپس، ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب اپلیکیشن شما می‌تواند بدون نیاز به اجرا کردن اپلیکیشن گوگل مپس، داده‌ و تصاویر موردنیاز را از آن دریافت کند. حتی اگر گوگل مپس نیز بر روی دستگاه شما در حال اجرا نباشد، آنگاه بازهم امکان دریافت داده‌ها وجود دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: چرا فقدان اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مشکل خاصی برای کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کند؟

آیا به گوگل پلی سرویس نیاز داریم؟

هنگامی‌که بحث بر سر اپلیکیشن‌های اندرویدی باشد، آنگاه شاید استفاده از کلمه “نیاز” در رابطه با گوگل پلی سرویس، چندان مناسب نباشد. در هر صورت، گوگل پلی سرویس با بسیاری از اپلیکیشن‌ها مرتبط است. هنگامی‌که یک توسعه‌دهنده بخواهد که اپلیکیشن ساخته وی از سرویس‌های گوگل استفاده کند، آنگاه باید این کار را از طریق گوگل پلی سرویس به انجام برساند. بدین ترتیب اگر گوگل پلی سرویس را از دستگاه خود حذف کنید، آنگاه عملکرد بسیاری از اپلیکیشن‌های شما نیز مختل خواهد شد. البته این سناریو در مواردی رخ می‌دهد که واقعا قادر به انجام این کار باشید.

آیا امکان حذف گوگل پلی سرویس وجود دارد؟

از آنجایی که گوگل پلی سرویس جهت دریافت اطلاعات بسیاری از اپلیکیشن‌ها ضروری است، پس طبیعی است که سیستم‌عامل اندروید نیز به شما امکان انجام این کار را ندهد. به همین دلیل نمی‌توانید راه‌کاری رسمی را جهت انجام این کار پیدا کنید.

در گذشته این امکان وجود داشت که همانند سایر اپلیکیشن‌ها، Google Play Services را نیز غیرفعال کرد. البته این روزها دیگر نه می‌توانید این اپلیکیشن را غیرفعال کرده و نه آن را مجبور به بسته شدن کنید. اگر به صفحه این اپلیکیشن در بخش اپلیکیشن‌ها مراجعه کنید، آنگاه می‌بینید که دو گزینه ذکر شده در بالا، غیرفعال هستند.

مصرف باتری بالای این اپلیکیشن را چه کار کنیم؟

شاید یکی از دلایل مطالعه این مطلب، به مصرف بالای گوگل پلی سرویس بازگردد. به جای سعی در غیرفعال کردن این سرویس، گزینه بهتری وجود دارد: ببینید که کدام اپلیکیشن‌ها از این سرویس استفاده می‌کنند.

به‌عنوان نمونه، اگر اپلیکیشنی داشته باشید که بسیار بر گوگل پلی سرویس تکیه دارد، آنگاه طبیعتا اپلیکیشن موردنظر، این سرویس را نیز مجبور خواهد کرد که در طول زمان جهت رفع نیازها، همچنان فعال باقی بماند. بنابراین اگر استفاده از نرم‌افزار موردنظر را کاهش دهید، آنگاه کمتر از گوگل پلی سرویس نیز استفاده شده و در نتیجه مصرف باتری گوشی شما نیز کاهش خواهد یافت.

به طرز مشابهی، اپلیکیشن‌ موقعیت‌یابی که در بالا بدان اشاره کردیم، جهت انجام برخی از کارهای خود، به اجازه گوگل پلی سرویس نیاز دارد. اگر باتری شما همچنان سریع خالی می‌شود، پس یا باید موقعیت‌یابی خود را محدود کرده و یا اینکه کلا GPS را غیرفعال کنید (با مراجعه به Settings > Location).

این مطلب را نیز بخوانید: هرآنچه باید درباره سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) بدانیم

اهمیت آپدیت بودن گوگل پلی سرویس

از آنجایی که این اپلیکیشن نقش پررنگی در عملکرد صحیح سایر نرم‌افزار و بازی‌ها دارد، پس طبیعتا آپدیت کردن آن نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. گاهی اوقات به دلیل آپدیت نبودن این سرویس، برخی از اپلیکیشن‌ها اجرا نمی‌شوند.

مشکلات گوگل پلی سرویس

شوربختانه گاهی اوقات پیش می‌آید که گوگل پلی سرویس گوشی شما با مشکل مواجه شود. طبیعتا راه‌کارهایی نیز جهت مواجه با چنین سناریویی وجود دارند. در اکثر اوقات در هنگام کار نکردن صحیح گوگل پلی سرویس، پیغامی را در این رابطه مشاهده خواهید کرد. معمولا این پیام به شکل “Unfortunately, Google Play Services has stopped” است.

عادت کردن به سرویس‌های گوگل

در بالا سعی کردیم که به پاسخ پرسش “گوگل پلی سرویس چیست” بپردازیم. شاید گاهی اوقات، گوگل پلی سرویس مشکلاتی را برای شما به وجود آورد، اما در هر صورت این سرویس جهت اجرای بدون مشکل اپلیکیشن‌های مورد علاقه شما، ضروری است. طبیعتا راه‌کارهایی جهت مقابله با مصرف باتری بالا و یا کار نکردن این اپلیکیشن نیز وجود دارند.

گوگل پلی سرویس تنها اپلیکیشنی نیست که باتری گوشی اندروید شما را سریع‌تر خالی می‌کند. طبیعتا سرویس‌های دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر مصرف باتری بالا، حریم خصوصی شما را نیز به خطر می‌اندازند.

3 در مورد “گوگل پلی سرویس چیست، چه کاربردی دارد و آیا می‌توان آن را حذف کرد؟”

  1. واسه سریع تر شدن گوشیتون کش نرم افزارو پاک کنید ولی پاک کردن کش گوگل پلی سرویس روی مصرف اینترنت تاثیر داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH