درگاه پرداخت شخصی چیست و چه کاربردی دارد؟

تصور کنید قرار است بابت انجام خدمات یا فروش کالایی به شما پولی پرداخت شود. شاید اولین راهی که به ذهن می‌آید، دادن شماره کارت یا شماره حساب باشد؛ اما برای کسانی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند، راه بهتر و حرفه‌ای‌تری هم وجود دارد. شما می‌توانید به‌جای شماره کارت و نام بانک و نام خودتان، فقط یک لینک برای طرف مقابل ارسال کنید. این لینک به همان درگاه پرداخت شخصی است.

درگاه پرداخت شخصی چیست؟

شما لینک درگاه پرداخت شخصی خود را برای طرف مقابل می‌فرستید. او با کلیک روی لینک درگاه شخصی شما وارد صفحه‌ای می‌شود که می‌تواند اطلاعات بانکی را وارد کرده و پول را پرداخت کند؛ درست مانند فرایند خرید از فروشگاه‌های اینترنتی؛ با این تفاوت که پول به حساب فروشگاه نمی‌رود و به حساب شما می‌آید. طرف مقابل می‌داند که این درگاه پرداخت متعلق به شماست و چه‌بسا اطلاعاتی که می‌خواهید، مانند نام شما یا کسب‌وکارتان هم برای او نمایش داده می‌شود.

در واقع این درگاه پرداخت اینترنتی لینکی به صفحه اختصاصی شماست. آن را به‌جای شماره کارت به دیگران می‌دهید تا مبلغ موردنظر را به شما پرداخت کنند. البته شما می‌توانید مبلغ مشخصی را وارد کنید تا طرف مقابل همان را به‌طور دقیق واریز کند، یا بگذارید مبلغ موردنظرش را پرداخت کند.

مشخص‌کردن مبلغ برای زمانی است که شما کالا یا خدماتی عرضه می‌کنید. هزینه آن را مشخص کرده، لینک را برای طرف مقابل می‌فرستید و او پرداخت را انجام می‌دهد. اما تصور کنید قرار است از دوستی قرض بگیرید! در این حالت لینک را برایش می‌فرستید، او مبلغ موردنظر خودش را وارد کرده و پول را واریز می‌کند.

درمورد توضیح واریز هم همین‌طور است. شما می‌توانید توضیح مشخصی برای مبلغ پرداختی بنویسید؛ برای نمونه نام، تعداد یا توضیح کالا را بنویسید؛ یا می‌توانید جای توضیح را برای طرف مقابل خالی بگذارید. او بعد از مشخص‌کردن مبلغ، توضیح آن را نوشته و بعد هم پول را پرداخت می‌کند.

این درگاه چه کاربردهایی دارد؟

درگاه پرداخت شخصی به‌جز دریافت پول برای کالا یا خدمات که همه درگاه‌های پرداخت انجام می‌دهند، کاربردهای دیگری هم دارد که آن را از سایر درگاه‌ها متمایز می‌کند. در ادامه به فقط چند نمونه از این کاربردها می‌پردازیم:

۱. می‌خواهید از دوستی پولی قرض بگیرید. شاید او با بسترهای آنلاین کارت به کارت آشنایی نداشته باشد، و به دستگاه‌های خودپرداز هم دسترسی نداشته باشد. شما به‌جای شماره کارت، یک لینک کوتاه برای او می‌فرستید تا فقط در عرض چند ثانیه پول را پرداخت کند.

۲. در گروه واتساپی یا تلگرامی خانوادگی، می‌خواهید برای موضوعی پول جمع کنید. به‌جای دادن شماره کارت، لینک درگاه خود را در گروه قرار داده و در قسمت توضیح هم موضوع موردنظر را می‌نویسید. اعضای گروه به‌جای آنکه هرکدام از روش آنلاین یا آفلاینی برای پرداخت استفاده کنند، روی لینک کلیک کرده و پول را به‌راحتی پرداخت می‌کنند.

۳.  بلاگ یا وب‌سایتی دارید و می‌خواهید از مخاطبان خود حمایت مالی دریافت کنید. کافی است لینک درگاه خود را با توضیح مشخصی روی بلاگ یا وب‌سایت بگذارید. ضمن آنکه می‌توانید مبالغی را مشخص کرده یا تعیین مبلغ را برعهده مخاطب بگذارید. آن‌ها با کلیک روی لینک، وارد درگاه پرداخت شخصی شما شده و پول را واریز می‌کنند.

۴. شاید فروشگاه اینستاگرامی دارید و کالایی عرضه می‌کنید. به‌جای آنکه به هر مشتری شماره کارت، نام بانک و نام خودتان را بدهید، کافی است آدرس لینک درگاه خودتان را در قسمت بیوی اینستاگرام بگذارید. مشتری باکلیک روی لینک، وارد درگاه شخصی شما می‌شود. نام و آدرس پستی خودش، و همین‌طور نوع یا رنگ محصول موردنظرش را در قسمت توضیحات درگاه نوشته و هزینه را از طریق این درگاه معتبر پرداخت می‌کند.

۵. شما خانه یا مغازه‌ای اجاره داده‌اید و مستأجر موظف است هر ماه پولی برای شما واریز کند. شما می‌توانید مبلغ واریزی را مشخص کنید، توضیح آن را بنویسید و لینک درگاه پرداخت شخصی خود را در اختیار او بگذارید. مستأجر یا مستأجرها می‌توانند بدون مراجعه به بانک یا استفاده از اپ‌های پرداخت، اجاره را به حساب شما واریز کنند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

2 در مورد “درگاه پرداخت شخصی چیست و چه کاربردی دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH