آموزش نصب دو نسخه یکسان از یک اپلیکیشن در گوشی‌های اندرویدی

آیا شما نیز از آن دسته از کاربران بوده که در یک اپلیکیشن واحد، دو یا چند حساب کاربری داشته اما گوشی شما فقط اجازه استفاده از یک حساب را می‌دهد؟ نگران نباشید، قابلیتی بر روی برخی از گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا به نصب دو برنامه یکسان بر روی گوشی اندروید خود بپردازید.

بدین ترتیب می‌توانید از یک اپلیکیشن، دو کپی بر روی گوشی خود داشته و سپس در هر کدام از آن‌ها، یکی از حساب‌های خود را مورد استفاده قرار دهید. در این مورد، شیوه استفاده از اپلیکیشن‌های یکسان نیز همانند سایر اپلیکیشن‌های عادی خواهد بود. لازم به ذکر است که بگوییم جهت نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن واحد، نیازی به یک اپلیکیشن شخص ثالثی دیگر ندارید. در ادامه به شیوه انجام این کار می‌پردازیم.

نحوه نصب دو برنامه یکسان بر روی گوشی‌های اندروید

اگر بخواهیم که به‌طرز روشن‌تری بیان کنیم، قابلیت نصب همزمان دو اپلیکیشن یکسان، تنها در دستگاه‌های اندرویدی خاصی موجود است. این قابلیت را می‌توانید در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و همچنین وان‌پلاس، پیدا کنید. اگر این ویژگی در گوشی‌ شما موجود نباشد، آنگاه می‌توانید جهت انجام این کار از اپلیکیشن Parallel Space کمک بگیرید.

هر شرکتی برای این ویژگی، نام خاصی را برگزیده است. مثلا این قابلیت در دستگاه‌های سامسونگ، Dual Messenger نامیده می‌شود. در هر صورت فارغ از نام و یا شرکت تولیدکننده گوشی شما، شیوه کارکرد این ویژگی تا حد زیادی در دستگاه‌های مختلف، یکسان خواهد بود. در زیر قصد داریم که به شیوه انجام این کار، در یک گوشی وان‌پلاس مجهز به اندروید 10 بپردازیم:

  1. اپلیکیشن Settings را اجرا کنید.
  2. به پایین رفته، “Utilities” را لمس کنید و سپس “Parallel Apps” را انتخاب کنید.
  3. در ادامه می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌هایی که امکان تهیه کپی از آن‌ها وجود دارد را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که بگوییم تمامی اپلیکیشن‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.
  4. اپلیکیشن موردنظر را پیدا کرده و سپس کلید تغییر وضعیت کنار آن را بر روی “On” قرار دهید.
  5. بدین ترتیب در ادامه گوشی شما یک کپی از اپلیکیشن انتخاب شده را به لیست اپلیکیشن‌های شما، اضافه می‌کند.

اپلیکیشن جدید شما، تنظیمات نسخه قدیمی اپلیکیشن مشابه خود را اعمال نمی‌کند. بنابراین این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که نسخه جدید اپلیکیشن خود را به شیوه‌ای کاملا متفاوت، شخصی‌سازی کنید. اکنون می‌توانید حساب دوم خود را بر روی اپلیکیشن کپی شده، مورد استفاده قرار دهید.

دیتای اپلیکیشن دوم در کجا ذخیره می‌شود؟

دیتای مربوط به اپلیکیشن دوم، در همان مسیر اپلیکیشن اولی ذخیره نخواهد شد. به هر حال، پیدا کردن این اطلاعات نمی‌تواند چندان  دشوار باشد.

در یک گوشی وان‌پلاس، می‌توانید دیتای اپلیکیشن کپی شده خود را در بخش “Parallel Apps storage” پیدا کنید. با استفاده از یک فایل منیجر می‌توانید به این بخش، دسترسی پیدا کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه اپلیکیشن‌های گوشی اندروید خود را به کارت حافظه منتقل کنیم؟

محدودیت‌های نصب همزمان دو نسخه از یک اپلیکیشن واحد

یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌ها در این زمینه این است که نمی‌توانید این کار را در رابطه با تمامی اپلیکشین‌ها، انجام دهید. مثلا یکی از این اپلیکیشن‌ها که از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند، مرورگر گوگل کروم است. اساسا، تنها اپلیکیشن‌هایی که در صفحه Parallel Apps مشاهده می‌شوند، از این ویژگی برخوردار هستند. بنابراین اگر اپلیکیشن موردنظر شما در این لیست حضور نداشته باشد، آنگاه امکان انجام این کار نیز برای آن وجود نخواهد داشت.

از بین بردن کپی‌های یک اپلیکیشن

جهت حذف کپی‌های یک اپلیکیشن در گوشی اندروید خود باید:

  1. به ” Settings > Utilities > Parallel Apps” بروید.
  2. اپلیکیشن موردنظر که نمی‌خواهید دو نسخه از آن را داشته باشید، پیدا کرده و سپس کلید تغییر وضعیت کنار آن را بر روی “Off” قرار دهید.

در ادامه گوشی شما نسخه دوم اپلیکیشن را به همراه دیتای آن، حذف خواهد کرد. این فرایند بر روی نسخه اصلی اپلیکیشن، تأثیری نخواهد داشت. بنابراین می‌توانید همانند گذشته، به کار کردن با آن ادامه دهید.

سخن پایانی

اگر از یک اپلیکیشن، چندین نسخه داشته باشید، آنگاه می‌توانید بر روی هرکدام، از یکی از حساب‌های خود استفاده کنید. اگر این ویژگی در گوشی شما وجود داشته باشد، آنگاه دیگر لازم نیست که جهت انجام این کار، از یک اپلیکیشن شخص ثالث کمک بگیرید. بدین ترتیب جهت نیل به این هدف، کافی است که همانند بالا، کلید کنار اپلیکیشن موردنظر را بر روی حالت فعال قرار دهید.

3 در مورد “آموزش نصب دو نسخه یکسان از یک اپلیکیشن در گوشی‌های اندرویدی”

  1. واتساپ رو نمیشه دوتایی کرد این قایلیت رو نداره ولی توی عکس گذاشتید که میشه
    باید گوشی خاصی باشه؟؟؟
    توی سامسونگ a7 2017 نمیشه؟؟

    1. سعید صانعی

      نه چند سالیه همه گوشی‌های اندرویدی گزینه Dual Apps رو داره، تو قسمت Setting گزینه Apps رو انتخاب کنید، اونجا با انتخاب هر برنامه یک گزینه Dual Apps براتون به نمایش در میاد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH