علیرغم ادامه شیوع ویروس کرونا فروش جهانی تبلت‌ها احتمالا تا سال 2025 کاهش خواهد یافت

رسانه‌های خبری مختلف در جهان پیش‌تر بارها گزارش دادند که سال 2020 با تحولی عظیم در بازار تبلت‌ها همراه بود. فروش این دستگاه‌ها طی سالیان گذشته همواره روندی نزولی داشته است؛ چرا که عرضه اسمارت‌فون‌هایی با نمایشگرهای بزرگتر عملا بخش قابل‌توجهی از کاربران را از خریداری تبلت‌هایی با ابعاد دست وپاگیر بی‌نیاز کرده است. با این‌حال شرایط ناشی از شیوع جهانی ویروس کووید 19 در سال گذشته موجب تغییر روند پویایی بازار تبلت‌ها شد. در چنین شرایطی بسیاری از کارمندان و دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌های شغلی خود در منازل یا شرکت در کلاس‌های درس مجازی از تبلت‌ها استفاده کردند و این موضوع رشد ناگهانی محبوبیت تبلت‌ها را به‌دنبال داشت. نهایتا بایستی خاطرنشان کرد که تبلت‌ها از قابلیت پخش ویدیو و موسیقی، اجرای بازی‌ها و سایر اشکال سرگرمی برخوردار هستند.

اکنون وبسایت IDC گزارش می‌دهد که آی‌پدهای اپل با فروش 53.2 میلیون دستگاهی طی سال گذشته کماکان عنوان پرفروش‌ترین تبلت جهان را به خود اختصاص دادند. این رقم در مقایسه با فروش 49.9 میلیون واحدی آی‌پد طی سال 2019 بیش‌تر است. علیرغم افزایش فروش آی‌پد طی سال 2020 سهم تبلت‌های اپل در بازار از 34.6 به 32.5 درصد کاهش یافت. سال گذشته شرکت سامسونگ با فروش 31.3 میلیون دستگاه تبلت و ثبت رکورد افزایش 44 درصدی میزان فروش عنوان دومین فروشنده بزرگ را کسب کرد. این تولیدکننده کره‌ای با کسب سهم 19.1 درصدی از بازار و فروش گلکسی تب S6؛ نخستین تبلت با قابلیت پشتیبانی از اتصال 5G سال 2020 را به پایان رساند. هواوی با فروش 16 میلیون دستگاه تبلت در سال 2020 و رشد 8.1 درصدی میزان فروش سالیانه خود موفق به کسب رتبه سوم شد. این کمپانی چینی تحریم شده در سال گذشته سهم 9.8 درصدی از بازار جهانی تبلت را تصاحب کرد. شرکت لنوو با رشد چشمگیر 66 درصدی فروش تبلت‌های خود طی سال گذشته در جایگاه چهارم ایستاد. افزایش میزان تقاضا برای تبلت‌ها موجب شد تا سهم تولیدکننده چینی در بازار تبلت از 5.9 درصد طی سال 2019 به 8.6 درصد طی سال 2020 افزایش پیدا کند.

انتشار گزارش مالی 3 ماهه اپل در اوایل سال گذشته برای نخستین بار نشان داد که تقاضا برای آی‌پدهای این شرکت در حال افزایش است. در دوره 12 ماهه سال مالی 2020 (که در انتهای ماه اکتبر سال گذشته به پایان رسید) درآمد حاصل از فروش آی‌پد رشد بالغ بر 11 درصدی را تجربه کرد. همچنین در 3 ماهه نخست سال مالی 2021 درآمد حاصل از این بخش نسبت به دوره مشابه سال قبل 41 درصد افزایش یافت. 

ارزش کل دستگاه‌های فروخته شده در بازار جهانی تبلت طی سال 2020 حداکثر برابر با 39.91 میلیارد دلار بود که در مقایسه با رکورد سال گذشته رشد اندکی را نشان می‌دهد. پیش‌تر در سال 2016 بازار جهانی تبلت درآمد 44.6 میلیارد دلاری را ثبت کرد؛ اما در سال 2019 این رقم به 39.8 میلیارد دلار کاهش یافت.

آی‌پدهای اپل کماکان محبوب‌ترین تبلت‌ها در بازار جهانی به‌شمار می‌روند

وبسایت Aksjebloggen با استناد به آمار ارائه شده توسط موسسه Statista ادعا می‌کند که فروش جهانی تبلت‌ها در سال 2021 با کاهش 5.9 درصدی به 37.5 میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تا سال 2025 درآمد حاصل از فروش تبلت‌ها در جهان به 34.3 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. ایالات‌متحده اگرچه احتمالا بزرگترین بازار اسمارت‌فون در جهان به‌شمار نمی‌رود؛ اما یقینا بزرگترین بازار تبلت در جهان محسوب می‌شود. درآمد حاصل از فروش تبلت‌ها در ایالات‌متحده طی سال گذشته به 10 میلیارد دلار رسید و بر اساس برآوردها این رقم در سال 2021 به 9.5 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها درآمد حاصل از فروش تبلت‌ها در بازار چین طی سال جاری با افت 3 درصدی به 5.4 میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان ژاپن با کاهش 9.5 درصدی ارزش تبلت‌های فروخته شده طی سال 2021 احتمالا بیش‌ترین میزان کاهش درآمد را تجربه نموده و درآمد حاصل از فروش تبلت‌ها در این کشور به 2.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH