یادگیری برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته

بدون شک در آینده‌ای نزدیک شاهد درآمد بسیار بالای برنامه‌نویسی کامپیوتری خواهیم بود. یادگیری برنامه‌نویسی برای کسانی که به این حرفه عشق می‌ورزند مانند کلیدی به سمت موفقیت‌ در سطح جهانی است. اگر شما جزو افرادی هستید که می‌خواهید طراحی اپلیکیشن، بازی‌های کامپیوتری، طراحی سایت، کدنویسی برنامه‌های کاربردی موبایل یا کامپیوتر و … را انجام دهید، باید هرچه زودتر دوره‌های آموزش برنامه نویسی را آغاز کنید. اما بسترهای کدنویسی و زبان های رایج برنامه‌نویسی از جمله جاوا اسکریپت، PHP و … در عصر حاضر کدام‌ها هستند؟ قبل از شروع پروسه شیرین برنامه نویسی دو تا پیش نیاز بسیار مهم باید داشته باشید:

  • تایپ ده انگشتی: باید دستان شما به راحتی و با سرعت میان کیبورد به رقص درآید. این ویژگی برنامه‌نویسان حرفه‌ای است که با تمرین و صرف زمان به دست خواهد آمد. تایپ سریع بسیار در زمان کار کردن تاثیر خواهد داشت.
  • زبان انگلیسی: شما بعنوان یک برنامه‌نویس باید تسلط زیادی به زبان انگلیسی داشته باشید. چون شما با محیط کامپیوتر و مراجع علمی در ارتباط خواهید بود که تماما به زبان انگلیسی هستند.

زبان‌های برنامه نویسی

همانطور که می‌دانید روز به روز زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع‌تر و تخصصی‌تر می‌شوند. اتفاقا تنوع زیاد این زبان‌ها را نباید گمراه‌کننده تلقی کرد. چرا که بسته به اینکه سطح دانش شما چقدر است و زمینه فعالیت و بستری که در آن کار می‌کنید، زبان کاربردی نیز متفاوت خواهد بود. یعنی بسته به ایده و کاری که می‌خواهید انجام دهید، زبان تخصصی و مخصوص آن را به کار خواهید برد و این خیلی خوب است. در این میان تعدادی از زبان‌های مخصوص کدنویسی سردرمدار هستند. که ما در ادامه تعدادی از بهترین‌ها را به همراه زمینه‌های کاری آنها از جمله برنامه‌های وب، ساخت بازی، برنامه‌های موبایل، سیستم‌های توزیع کننده و سیستم های توکار را برایتان آورده‌ایم.

  • زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python Programming Language):

یکی از زبان های قدرتمند برنامه‌نویسی و کدنویسی است که گاها آن را بهترین زبان نیز می‌دانند. آیا می‌دانید که برنامه‌های مشهوری از جمله یوتیوب، اینستاگرام، سروی مانکی و پینترست را با پایتون کدنویسی کرده‌اند؟ کار با زبان پایتون آسان است و جای مانور دادن زیادی دارد. از جمله ویژگی‌های پایتون می‌توان به توسعه آسان، دارا بودن کتابخانه‌های پشتیبان خوب و یادگیری نسبتا آسان اشاره کرد. برای استارتاپ‌های جدید و افراد تازه‌کار یادگیری آن توصیه می شود. پایتون می‌تواند زبان پایه، بخصوص برای بک‌اند باشد. کاربرد پایتون در زمینه‌های مختلف یادگیری ماشین و علم داده است.

  • زبان برنامه نویسی جاوا (Java programming Language):

تا پیش از پایتون، جاوا اولین زبان آموزشی برنامه‌نویسی در دنیا بوده است. کسب و کارهای بزرگ و سازمان‌های مشهور دنیا در زمینه ساخت برنامه‌های کاربردی تحت وب از این زبان استفاده کرده‌اند. این روزها به دلیل کاربران میلیاردی موبایل‌ها، ساخت و توسعه برنامه‌های کاربردی اندروید از اهمیت زیادی برخوردار است. زبان برنامه‌نویسی جاوا به طور گسترده‌ای در ساخت برنامه‌های اندروید به کار می‌رود. همین جا است که اهمیت آموزش اندروید مشخص می‌شود. یادگیری جاوا مقداری از پایتون سخت‌تر است.

  • زبان آموزشی C++/C:

اگر می‌خواهید برنامه‌نویس سطح سیستم باشید، زبان سی پلاس پلاس بهترین گزینه‌ی پیش روی شما است. پایداری و سرعت این زبان بسیار عالی است. تمام سیستم‌ عامل‌ها (OPERATING SYSTEMS) وسیستم فایل‌ها (FILE SYSTEM) با زبان C++/C نوشته شده‌اند. از جمله ویژگی‌های زبان سی پلاس پلاس می‌توان به مخزن غنی STL برای ساختمان داده، محاسبات ریاضی و الگوریتم‌های متنوع اشاره کرد. شما به راحتی با یادگیری این زبان می‌توانید فرصت‌های شغلی خوبی را نصیب خود کنید. سطح دشواری آن نسبت به پایتون و جاوا، مقداری سخت‌تر است.

  • زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript Programming Language):

یادگیری این زبان نسبت به جاوا آسان‌تر است و طرفداران زیادی هم دارد. زبان جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی فرانت اند است. نودجی‌اس (NodeJS) که بسیاری از استارت‌های تازه راه اندازی شده توسط شرکت های بزرگ از آن استفاده می‌کنند، یک چارچوب مبتنی بر جاوا اسکریپت است. در ساختن برنامه‌های کاربردی FRONTEND تعاملی از این زبان استفاده می شود. شما با یادگیری این زبان هیچگاه بیکار نخواهید بود و فرصت‌های شغلی زیادی را بدست خواهید آورد.

  • زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی (PHP Programming Language):

رقابت سنگینی میان زبان کدنویسی PHP با زبان های پایتون و جاوا اسکریپت وجود دارد. برای کارهای توسعه دهنده بک‌اِند (Backend)، در سازمان‌های قدیمی، زبان پی اچ پی متداول‌تر است. یادگیری این زبان نیز تقریبا آسان است و با دانستن آن بیکار نخواهید ماند.

  • زبان آموزشی گو (Go Programming Language):

اگر شما می‌خواهید در استارتاپ‌هایی مشغول به کار شوید که زبان پیاده‌سازی سیستم اصلی آنها به زبان گو است، باید آن را یاد بگیرید. این یک زبان جدید و کاربردی است که توسط شرکت گوگل ساخته شده است. از جمله ویژگی‌های این زبان می‌توان به یادگیری آسان، جدید بودن، پشتیبانی بسیار خوب برای Multithreading و کاربردی بودن برای سیستم‌های توزیع‌کننده اشاره کرد.

  • زبان برنامه‌نویسی R:

این یک زبان جدید و تخصصی برای کارهای تحلیل داده (data analysis) و یادگیری ماشین (Machine learning) است. اگر عضو تیم‌های تحقیقاتی و پژوهشی هستید، یادگیر زبان آر به شما بسیار کمک خواهد کرد. به کمک این زبان به راحتی می‌توان برای کسب و کارهای مختلف، کارهای آماری را با انجام محاسبات آماری و رسم نمودار و چارت انجام داد. یادگیری آن راحت است و چون جدید است، فرصت‌های کاری خوبی را نیز به دنبال خواهد داشت.

  • زبان برنامه‌نویسی سوئیفت (Swift Programming Language):

رقابت میان بازار کاربران اندروید (Android) و آی او اس (Ios) روز به روز بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید برای سیستم‌های اپل و مبتنی بر Ios کار کنید، حتما زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را یاد بگیرید. یادگیری آن ساده است و برای عملی کردن ایده‌های جدید بسیار کاربردی است.

  • زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ (C# Programming Language):

این زبان را شرکت مایکروسافت برای انجام دادن کارهای همه منظوره توسعه داده است. برای ساخت برنامه‌های کاربردی ویندوزفون از آن استفاده می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به یادگیری نسبتا دشوار و کم بودن موقعیت‌های شغلی اشاره کرد.

  • زبان برنامه‌نویسی متلب (MATLAB Programming Language):

در زمینه‌های و شاخه‌های مختلف علمی برای پردازش و تحلیل داده‌ها از متلب استفاده می‌شود. کاربرد گسترده آن به بینایی ماشین و پردازش تصویر برمی‌گردد. یادگیری این زبان نیز دشوار است و فرصت‌های شغلی کمی دارد.

بهترین زبان برنامه نویسی

و اما در میان زبان‌های ذکر شده در بخش قبلی، بهترین آنها کدام است؟ بسیاری از شما می‌پرسید که کدام را یاد بگیرم بهتر است، بگذارید به شما مخلص کلام را بگوییم. بسته به نوع کار و میزان تخصص شما بهترین زبان نیز فرق خواهد کرد. یعنی اگر:

  • می‌خواهید سیستم‌های مقیاس‌پذیر و low-latency بسازید، زبان های C++/C و GO را به کار ببرید.
  • می‌خواهید وارد دنیای تحلیل داده و کارهای پژوهشی شوید به زبان های R و متلب نیاز خواهید داشت
  • می‌خواهید استارت‌آپ‌ها را طراحی و پیاده‌سازی کنید، زبان پایتون و جاوا اسکریپت را به کار ببرید
  • می‌خواهید طراحی وب‌سایت انجام دهید، زبان PHP یا جاوا را به کار ببرید.

بسترهای برنامه نویسی

برای شروع برنامه‌نویسی تکلیف سه مسئله را با خود مشخص کنید. اول اینکه آیا به انجام این کار علاقه قبلی دارید یا خیر؟ تنها علاقه زیاد است که شما را به قله‌های موفقیت در کدنویسی خواهد رساند. دوم اینکه بستر کاری شما در زمینه دسکتاپ است یا برنامه‌نویسی تحت وب یا برنامه‌نویسی موبایل؟ سومین مسئله نیز پیدا کردن زبان مناسب برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهای کمکی و دانش مورد نیاز برای بستری کاری است. سه بستر کلی برای برنامه‌نویسی داریم:

  • برنامه‌نویسی دسکتاپ (Desktop Programming):

منظور ما همان برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی کاربردی است که ورژن‌های مختلف ویندوز از آنها استفاده می‌کنند. از جمله آنها می توان به office، برنامه‌های حسابداری و .. اشاره کرد. در واقع در این بستر شما برای سیستم عامل‌ها برنامه می‌نویسید.

  • برنامه نویسی تحت وب:

برنامه‌های تحت وب و وب‌سایت‌های بسیار زیادی در سطح دنیا در حال استفاده هستند. شما بسیاری از کارها را امروزه به صورت اینترنتی انجام می‌دهید و این به لطف برنامه‌نویسان تحت وب است. این زمینه خود به دو بخش کلی backend که منطق سرویس تحت وب است و frontend که طراحی ظاهری سایت است، تقسیم می‌شود. اگر به طراحی سایت علاقه دارید، دوره آموزش وردپرس شما را به جاهای بسیار خوبی خواهد رساند.

  • برنامه‌نویسی موبایل:

کاربران سیستم عامل‌های اندروید و iOS از مرز میلیارد گذشته‌اند. خیلی طبیعی است که برای این بستر نیاز به برنامه‌های زیادی باشد که علاقمندان به برنامه‌نویسی را به خود جذب کند. شما به برنامه نویسی اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید بیشتر علاقه دارید یا اپل؟ اگرچه در داخل کشور کاربران اندروید بیشتر هستند اما در سطح جهانی این دو سیستم عامل طرفداران و کاربران خاص خود را دارند. پس اگر شما برای داخل کشور می‌خواهید کار کنید، بهتر است با برنامه نویسی سیستم عامل اندروید کار خود را شروع کنید.

یک برنامه نویس باید چه نرم افزارهایی بلد باشد؟

اگر دقت کرده باشید برنامه‌نویسان در کنار زبان کدنویسی و پیاده کردن ساختارهای برنامه‌نویسی بر چند نرم افزار گرافیکی نیز مسلط هستند. این یک پوئن بسیار خوب برای حرفه‌ای ها است. دوره ایندیزاین به شما کمک می‌کند که از نظر گرافیکی نیز محصول نهایی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. این روزها، زیبایی بصری اپلیکیشن، سایت، برنامه، نرم‌افزار، بازی و … نیز از اهمیت زیادی برای کاربران برخوردار است. برای همین نرم‌افزارهایی از جمله فتوشاپ، ایندیزاین، افترافکت و … از جمله نرم‌افزارهایی هستند که توصیه می‌شود یک برنامه‌نویس بلد باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

4 در مورد “یادگیری برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته”

  1. واسه برنامه نویسی اندروید باید زبان پایه دیگه هم یاد گرفت؟؟؟
    باید حتما کلاس حضوری رفت جایی رو نمیشناسید که مجازی بشه کار کرد؟؟

  2. زهرا ناصری

    خیلی دوس دارم برنامه نویسی یاد بگیرم ولی هزباز میخوام بزم سمتش حس میکنم سخته و نمیتونم انجامش بدم ??

    1
    1
  3. شما گویا چندان به زبان برنامه نویسی آشنا نیستید که می فرمایید زبان c# زبانی سخت و دارای موقعیت شغلی پایینی هست… آیا نمیدونید زبان سی شارپ گذشته از ویندوز فرم و wpf در فرم ورک. Net Core چقد ر قدرتمند هست یا نمیدونید فرم درک blazor که با سی شارپ هست داره بتریج مستقل از جاوا اسکریپت و…. میشه که میشه با کدهای سی شارپ یک وب سایت واکنشگرا ایجاد کرد؟ لطفا اگر در مورد برنامه نویسی آشنایی ندارید بیخود تز ندید و توی سایتتون کپی نکنید یه مطلب رو

    2
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH