یک هکر داده‌های مربوط به 533 میلیون کاربر فیس‌بوک را به‌صورت رایگان منتشر کرد

یکی از کاربران انجمن‌های هکرها شماره تلفن و داده‌های شخصی میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک را به‌صورت رایگان منتشر کرد. این دیتابیس از قابلیت توزیع مجدد به‌صورت رایگان برخوردار بوده و شامل اطلاعات شخصی بیش از 533 میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک است. این داده‌ها شامل شماره تلفن، شناسنامه، اسامی کامل، مکان‌ها، تاریخ تولد و بعضا آدرس‌های ایمیل است. پیش از این شماره تلفن کاربران در این پایگاه داده به‌صورت مجزا از طریق یک ربات فروخته شده بود.

دیتابیس فوق شامل داده‌های 106 کشور از جمله 32 میلیون کاربر آمریکایی، 11 میلیون کاربر بریتانیایی و 6 میلیون کاربر هندی است. وبسایت Business Insider با تطبیق شماره تلفن کاربران مشهور فیس‌بوک و شناسه‌های موجود در پایگاه داده صحت چندین ورودی موردتائید را احراز نمود. همچنین گزارشگران صحت ایمیل‌های مورد استفاده جهت ریست کردن کلمه‌عبور حساب‌کاربری فیس‌بوک را موردتائید قرار دادند. چنین قابلیتی برای آشکارسازی نسبی شماره تلفن یک کاربر نیز قابل استفاده خواهد بود.

لو رفتن اطلاعات کاربران فیس‌بوک

داده‌های لو رفته اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مجرمان سایبری قرار داده و امکان جعل هویت شخصی دیگر یا دسترسی به اطلاعات کاربران جهت کلاهبرداری را فراهم می‌کند.

آلن گال؛ مدیرعامل شرکت اطلاعاتی جرایم اینترنتی موسوم به Hudson Rock که متوجه انتشار اطلاعات فوق شده بود؛ اعلام کرد: “یک دیتابیس با این حجم شامل اطلاعات شخصی نظیر شماره تلفن تعداد زیادی از کاربران فیس‌بوک است. این موضوع یقینا اشخاص مهاجم را به استفاده از داده‌های فوق جهت انجام حملات مربوط به مهندسی اجتماعی یا تلاش برای هک کردن سوق خواهد داد.”

آلن گال نخستین بار در ماه ژانویه به پدیده لو رفتن داده‌ها پی برد. در آن زمان یکی از کاربران انجمن هکرها به تبلیغ ربات خودکاری پرداخت که در ازای دریافت مبلغی مشخص قادر به ارائه شماره تلفن صدها میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک بود. برخی منابع خبری در گزارشات خود به وجود چنین رباتی اشاره نموده و تائید کردند که داده‌های ارائه شده توسط این ربات صحیح بوده‌اند.

اکنون کل پایگاه داده فوق در انجمن هکرها به‌صورت رایگان منتشر شده است. بدین‌ترتیب کلیه افراد با مهارت‌های مقدماتی کار با داده به این دیتابیس دسترسی خواهند داشت. با این‌حال این نخستین بار نیست که شماره تلفن تعداد زیادی از کاربران فیس‌بوک در فضای وب منتشر می‌شود. فیس‌بوک برای کمک به افرادی که داده‌های آن‌ها لو رفته است؛ نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد؛ زیرا این داده‌ها پیش‌تر در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

به گفته آقای گال “کاربرانی که در یک شرکت معتبر نظیر فیس‌بوک ثبت‌نام می‌کنند؛ با ارائه داده‌های خود به این شرکت اعتماد نموده و فیس‌بوک نیز بایستی با این داده‌ها در کمال احترام رفتار نماید. لو رفتن اطلاعات شخصی کاربران به اعتماد آن‌ها لطمه بزرگی وارد نموده و برای اصلاح این وضعیت بایستی اقدامات مناسبی اجرا شوند.”

2 در مورد “یک هکر داده‌های مربوط به 533 میلیون کاربر فیس‌بوک را به‌صورت رایگان منتشر کرد”

  1. هک به این بزرگی نمیتوه کار یه نفر باشه
    حتی ممکنه کار هکرای دولتی روس و چین باشه
    ولی هرچی هست فیسبوکو به فنا داد

  2. حریم خصوصی نداشت اینم بهش اضافه شد .
    زاکربرگ خودش اطلاعات کاربراشو میفروخت احتمالا از یکی از این فروشا همه چی لو رفته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH