درگاه DisplayPort 2.0 چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و آیا واقعا بدان نیاز داریم؟

DisplayPort 2.0 را می‌توان اولین تغییر و به‌روزرسانی بزرگ برای این درگاه دانست. این درگاه جدید، نوید انتقال سریع‌تر داده‌ها، افزایش وضوح تصویر و همچنین پشتیبانی از پیکربندی‌های پیشرفته نمایشگر را می‌دهد.

DisplayPort 2.0 چیست و چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد و چه چیزی باعث برتری آن نسبت به DisplayPort 1.4a می‌شود؟ در ادامه قصد داریم که به پاسخ این پرسش‌ها بپردازیم.

DisplayPort 2.0 چیست؟

با استفاده از درگاه DisplayPort 2.0 می‌توانید تا 300 درصد افزایش در پهنای باند داشته (نسبت به نسل قبل DisplayPort) و بدین ترتیب می‌توانید ویدیو و صدا را از طریق یک کابل واحد انتقال داده و همچنین از پشتیبانی از فشرده‌سازی استریم نمایشگر (DSC)، محدوده دینامیکی بالا (HDR) و اصلاح خطای رو به جلو (FEC) نیز بهره‌مند شوید.

DisplayPort 2.0 دارای 80 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند بوده و این در حالی است که این مقدار برای نسل قبلی (یعنی DisplayPort 1.4a)، 25.92 گیگابیت بر ثانیه بود. بدین ترتیب نسخه جدید به شما امکان می‌دهد که ویدیوهای با رزولوشن بالا و نرخ نوسازی‌های غیرممکن در نسل قبل را مشاهده کنید.

علاوه بر این، اکنون درگاه DisplayPort 2.0 می‌تواند تا دو مانیتور 4K را در نرخ نوسازی 144 هرتز و یا یک مانیتور 4K در نرخ نوسازی 144 هرتزی و 2 مانیتور 1440p و یک مانیتور 8K تا نرخ نوسازی 85 هرتزی را مدیریت کند.

آیا به DisplayPort 2.0 نیاز داریم؟

اگر یک گیمر هستید، آنگاه DisplayPort 2.0 می‌تواند بدین معنا باشد که می‌توانید با استفاده از یک کابل، 2 مانیتور 4K با نرخ نوسازی 144 هرتزی را بدون هیچ‌گونه فشرده‌سازی تصویر، مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید یک مانیتور4K با نرخ نوسازی 144 هرتزی و دو مانیتور 1440p را به‌صورت همزمان، مورد استفاده قرار دهید. بنابراین اگر فکر می‌کنید که موارد بالا، همان پیکربندی موردنظر شما هستند، پس به نسل جدید DisplayPort نیز نیاز دارید.

DisplayPort 2.0 چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

در ابتدا قرار بود که DisplayPort 2 در پایان سال 2020 میلادی، وارد بازارها شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و اختلال‌های ناشی از آن، عرضه این درگاه جدید نیز به تعویق افتاد. اکنون قرار است که این درگاه جدید در تاریخی نامشخص در سال 2021، روانه بازارها شود.

تاریخ عرضه هنوز مشخص نیست، زیرا سازمان VESA نیز باید فرایند مربوط به PlugTest را پیش ببرد که این کار در 2020 به اتمام نرسید. VESA یک سازمان بوده که وظیفه آن، استاندارد کردن فناوری DisplayPort است.

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با تمام قابلیت‌های HDMI 2.1: آیا واقعا به آن نیاز داریم؟!

کارت گرافیک‌های سازگار با DisplayPort 2

DisplayPort 2.0همیشه مشکلاتی در رابطه با استانداردهای کابلی جدید وجود داشته و DisplayPort 2 نیز از این قضیه مستثنا نیست. جدا از مانیتور، باید کارت گرافیک شما نیز از این درگاه پشتیبانی کند. شرکتی همانند انویدیا، هنوز هیچ کارت گرافیکی که سازگار با این فناوری باشد را به بازارها عرضه نکرده است. البته این مشکل چندانی به حساب نمی‌آید، زیرا خود درگاه DisplayPort 2، هنوز عرضه نشده است.

قابلیت‌های مربوط به ذخیره انرژی

در کنار پهنای باند وسیع، DisplayPort 2 همچنین یک ویژگی مربوط به ذخیره انرژی به نام Panel Replay را نیز دارد. Panel Replay باعث می‌شود که نمایشگر شما با کارایی بیشتری کار کرده و همچنین مصرف انرژی آن نیز محدود شود. با فعال کردن این ویژگی، نمایشگر شما فقط عناصری را نوسازی می‌کند که بر روی نمایشگر تغییر می‌کنند. بدین ترتیب دیگر انرژی دریافتی مانیتور، صرف عناصری که بر روی نمایشگر به نمایش درنمی‌آیند، نمی‌شود.

DisplayPort 2.0 ،USB Type-C و Thunderbolt

یکی از نقاط قوت درگاه DisplayPort این است که می‌تواند در قالب سایر انواع کابل‌ها نیز گنجانده شود. سال‌هاست که درگاه‌های USB Type-C و Thunderbolt 3 از فناوری DisplayPort 1.4 استفاده کرده تا بتوانند ویدیو و صداهای باکیفیت را به همراه جریان انرژی، از طریق یک کابل واحد انتقال دهند.

حال DisplayPort 2 از رابط کاربری فیزیکی Thunderbolt یا همان PHY استفاده کرده تا همان مزیت‌های مربوط به پهنای باند را ارائه دهد. بدین ترتیب، رزولوشن‌ها و نرخ‌های نوسازی بالاتر نیز مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند.

آیا DisplayPort 2 با نسل‌های قبلی این درگاه نیز سازگار است؟

بله، DisplayPort 2 از همان کانکتور کلاسیک DisplayPort استفاده می‌کند، دقیقا همانند نسخه‌های قدیمی‌تر. بدین ترتیب این درگاه جدید با تمامی استانداردهای قدیمی‌تر DisplayPort نیز سازگار خواهد بود.

این مطلب را نیز بخوانید: با انواع کابل‌های کامپیوتر و ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید

DisplayPort 2 در مقابل HDMI 2.1

DisplayPort 2 تقریبا 2 برابر HDMI 2.1، پهنای باند دارد. HDMI 2.1 در اصل، دستگاه‌های رده مصرف‌کننده و سخت‌افزارهای قابل حمل A/V (مانیتورهای مخصوص دوربین‌های DSLR) را هدف قرار گرفته است. این در حالی است که درگاه DisplayPort بیشتر مختص کامپیوترهای شخصی و سخت‌افزارهای A/V ثابت است.

کابل موردنیاز برای DisplayPort 2

کابل موردنیاز شما، در حالت کلی به نیازهای خودتان بستگی دارد. مشابه Thunderbolt 3، درگاه DisplayPort 2 نیز به کابل‌های اکتیو (کابل‌های مسی مجهز به مدارهای الکترونیکی) که در هر دو سر خود دارای فرستنده و گیرنده هستند، نیاز دارد. همین موضوع باعث گران‌تر شدن این کابل‌ها و به طبع، بالاتر رفتن هزینه‌های این درگاه می‌شود. خوشبختانه اگر به پهنای باند بیش از 40 گیگابیت بر ثانیه نیاز نداشته باشید، آنگاه همچنان می‌توانید از کابل‌های پسیو (کابل‌هایی که کیفیت محتوای منتقل شده را کاهش می‌دهد) نیز استفاده کنید.

کدام یک برای بازی کردن بهتر است، DisplayPort 2.0 یا HDMI؟

در حالت کلی جهت اجرای بازی‌ها، DisplayPort نسبت به HDMI برتری دارد، مخصوصا DisplayPort 2. البته از آنجایی که این درگاه هنوز روانه بازارها نشده، پس همچنان بهترین انتخاب شما، استفاده از DisplayPort 1.4 به همراه یک نمایشگر سازگار با G-Sync است.

اگر کارت گرافیک شما از سری GeForce RTX 30 شرکت انویدیا است، آنگاه شاید HDMI 2.1 گزینه بهتری برای شما باشد. البته در صورت استفاده از این درگاه، آنگاه باید از یک تلویزیون استفاده کنید، زیرا در حال حاضر تنها نمایشگرهایی که با G-Sync سازگار بوده و همچنین از HDMI 2.1 نیز پشتیبانی می‌کنند، تلویزیون‌ها هستند. قطعا با توجه به بهبودهای DisplayPort 2 نسبت به نسل قبل، ارزشش را دارد که منتظر این درگاه جدید باشیم.

2 در مورد “درگاه DisplayPort 2.0 چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و آیا واقعا بدان نیاز داریم؟”

  1. دیسپلی پورت خوبه اما توی بازار جنس خوبش پیدا نمیشه جنس اشغالشم بدرد نمیخوره و همون کیفیت اچ دی رو میده

  2. دیسپلی پورت خیلی گرونه و مانیتوری که دیسپلی پورت بخوره هم باز گرون تر از اچ دی ام ای خوره
    کلا نمیصرفه . همون کابل hdmi کارو راه میندازه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH