هواوی: ایالات‌متحده مقصر مشکلات کمبود تراشه در جهان است!

بازار جهانی با کمبود تراشه مواجه است و به‌نظر می‌رسد که این وضعیت تا اوایل سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت. کمبود قطعات موردنیاز موجب کاهش برنامه‌های تولید و افزایش سطح قیمت‌ها شده است. طبیعتا تحلیل‌گران شیوع فراگیر ویروس کرونا در جهان را به‌عنوان عامل ایجاد بحران فعلی معرفی می‌کنند؛ وضعیتی که عملکرد معمول زنجیره تامین را دچار اختلال نموده است.

همچنین برخی کارشناسان، شرکت هواوی را در ایجاد شرایط کنونی مقصر می‌دانند. سال گذشته این تولیدکننده چینی برای خریداری حداکثر میزان نیازمندی‌های قابل دسترس خود با جدیت فراوان تلاش کرد. شرکت هواوی نیز به نوبه خود مقامات کاخ سفید را مقصر اعلام می‌کند. به گفته کمپانی چینی تحریم‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا موجب تشدید تحریک و وحشت خریداری قطعات خصوصا تراشه‌ها شد؛ موضوعی که نهایتا کمبود جهانی تراشه‌ها را به‌دنبال داشته است.

هواوی دولت ایالات‌متحده را به‌عنوان مقصر مشکلات کمبود تراشه در جهان معرفی کرده است

اریک ژو؛ مدیرعامل هواوی ضمن سخنرانی خود در همایش تحلیل‌گران کمپانی اعلام کرد که در گذشته شرکت‌ها به‌دنبال ذخیره‌سازی تراشه‌ها نبودند. در واقع برای انجام این‌کار هیچ ضرورتی وجود نداشت. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا موجودی کالاهای خود را حفظ نموده و اقلام موردنیاز طی مدت 3 الی 6 ماه آینده را انبار کنند. تمامی این اقدامات نهایتا عملکرد هماهنگ و متوازن زنجیره تامین را دچار اختلال کرده‌ و در چنین شرایطی تولیدکنندگان قطعات قادر به تامین تقاضای بازار نخواهند بود.

به گفته مدیر ارشد هواوی، ایالات‌متحده احتمالا مقصر بروز بحران اقتصادی کنونی در سطح جهان به‌شمار می‌رود. دولت آمریکا با تحریم‌های خود مشارکت و اعتماد موجود در زنجیره تامین را از بین برد. اکنون تعدادی از کشورها در تلاشند تا خطوط تولید محصولات نیمه‌هادی اختصاصی خود را تاسیس نموده و در این راستا از صرف هزینه‌های هنگفت نیز هیچ واهمه‌ای ندارند. این پدیده به نوبه خود موجب افزایش قیمت تراشه‌ها شده و در نتیجه برچسب قیمتی لوازم الکترونیکی نیز به سرعت افزایش خواهد یافت.

اریک ژو اعلام کرد که محرومیت هواوی از فرصت خریداری تراشه موجب شده تا این کمپانی به‌دنبال یافتن راهی برای برون‌رفت از شرایط کنونی باشد. اکنون این تولیدکننده چینی کماکان میزان قابل‌توجهی از قطعات مصرفی را در اختیار دارد؛ اما این وضعیت مدت زیادی دوام نخواهد داشت. بنابراین هواوی به منظور آغاز تولید پردازنده‌های اختصاصی خود در آینده به شکلی فعالانه در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند.

تجربه منفی هواوی سایر کمپانی‌های چینی را وادار کرده تا جانب احتیاط را رعایت کرده و در خصوص شرایط آینده با جدیت تامل نمایند. بنابراین سایر شرکت‌های چینی نیز احتمالا تولید تراشه را آغاز خواهند کرد. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که در حال حاضر پیش‌بینی‌هایی در فضای اینترنت مطرح شده است که بر اساس آن‌ها کمپانی‌های شیائومی و اوپو احتمالا تراشه‌های اختصاصی خود برای اسمارت‌فون‌های 5G را در سال جاری یا اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهند کرد.

3 در مورد “هواوی: ایالات‌متحده مقصر مشکلات کمبود تراشه در جهان است!”

  1. هواوی رو تحریم کردن شیائومی رو چیکار میکنن؟ شیائومی رو تحریم کنن وان پلاس چی
    بالاخره که اپل ورشکست میشه

    1
    1
  2. محمد سعیدی

    خیلی هم بد نشده شاید یه تامی باعث کاهش تراشه و قطعات شده ولی تهش باعث میشه همه برندای چینی خودکفا بشن و بعدش این باعث کاهش قیمت بازار میشه

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH