حالت Night Shift آی‌فون‌های اپل تاثیری در کیفیت خواب کاربران ندارد!

انسان‌ها تا حد زیادی از ماهیت بصری برخوردار هستند؛ تا جایی‌که نیمی از مغز انسان به پردازش اطلاعات بصری اختصاص یافته و ما تقریبا برای هر چیز قویا به نشانه‌های بصری تکیه می‌کنیم. به همین دلیل طول موج‌های مختلف نور احتمالا تاثیر بسیار چشمگیری بر بدن انسان خواهند داشت. در سالیان اخیر بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که برخی طول موج‌ها که ما آن‌ها را به‌عنوان نور آبی درک می‌کنیم؛ احتمالا بر تولید متالونین در مغز انسان تاثیر می‌گذارند. به بیان ساده چنان‌چه قبل از خواب به نمایشگرهایی با نور متمایل به آبی نگاه کنید؛ در این‌صورت برای به خواب رفتن احتمالا دچار مشکل خواهید شد.

این یافته جدید نیست و بسیاری از تولیدکنندگان اسمارت‌فون و نمایشگر برای مقابله با این مشکل از فیلترهای ویژه‌ای بهره گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در سال 2016 سیستم‌عامل iOS از قابلیت جدیدی موسوم به Night Shift رونمایی کرد. این مشخصه پس از طلوع آفتاب دمای رنگ نمایشگر را به سمت رنگ‌های گرم‌تر تغییر خواهد داد.

با این‌حال پژوهش جدیدی که در دانشگاه بریگام یانگ (BYU) انجام شده است؛ تاثیرات چنین فیلترهایی را زیر سوال می‌برد. چاد جنسن؛ استاد روان‌شناسی دانشگاه BYU و محققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی به مقایسه نتایج مربوط به کیفیت خواب 3 گروه مختلف از افراد مورد آزمایش پرداختند.

گروه نخست هنگام استفاده از گوشی تلفن‌همراه خود مشخصه Night Shift را فعال کردند. در گروه دوم این مشخصه غیرفعال بود و گروه سوم نیز پیش از رفتن به رختخواب ابدا از تلفن‌همراه استفاده نکردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که این 3 گروه از نظر مدت و کیفیت خواب، بیداری پس از شروع خواب و مدت زمان موردنیاز برای به خواب رفتن هیچ تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند.

آقای جنسن گفت: میان 3 گروه فوق هیچ تفاوتی مشاهده نشد. فعال‌سازی حالت Night Shift حین استفاده از گوشی با فعال نکردن آن یا حتی عدم استفاده از گوشی هیچ تفاوتی نخواهد داشت. مطالعه فوق نشان می‌دهد که عوامل دیگری مهم‌تر از نور آبی در ایجاد مشکلات خواب تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل شامل تعامل شناختی و محرک‌های روان‌شناختی نقش بسیار مهم‌تری ایفا می‌کنند. به‌عبارت دیگر اقدامات شما با گوشی پیش از رفتن به رختخواب در مقایسه با فعال‌سازی حالت Night Shift یا عدم انجام این‌کار از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

2 در مورد “حالت Night Shift آی‌فون‌های اپل تاثیری در کیفیت خواب کاربران ندارد!”

  1. خواب خوب یا بد فقط به عادته و این عادت از بچگی شکل میگیره.
    من از‌بچگی مشکل خواب داشتم و هبچ جوره حل نشده…
    فقط با اومدن گوشی تونستم شبا خودم مشغول کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH