بدرود مدیریت ذره بینی، سلام مدیریت هوشمند تعاملی!

مدیران قرن بیست و یک حالا دیگر مثل سابق شاید نتوانند میانه خوبی با روش سنتی مرسوم در مدیریت داشته باشند. منظور ما، همان سیستم نظارتی غالبی است که در کشورهای در حال توسعه همچنان بر مسند قدرت جای دارد و از یک چارچوب تعریف شده قابل پیش بینی برای پیشبرد اهداف سازمانی استفاده میکند.

سازمان هایی که با یک چنین نظام مدیریتی اداره می شوند همواره از یک سری نواقص بارز در لایه های مدیریتی خود رنج میبرند. از جمله این نواقص باور به مجموعه ای از استانداردهای از پیش تعیین شده است که بر اساس آن، محصول یا خدمات، در یک چرخه مشخص قرار است به دست مصرف کننده، مشتری یا سازمان دریافت کننده برسد.

برخلاف مدیریت پروژه به روش سنتی که معروف است به waterfall، کسب و کار مدرن روز به روز با وجود انواع نرم افزار مدیریت وظایف که دیگر در آن خبری از یک چرخه تکراری بدون بازگشت و اصلاح نیست، رنگ و روی متفاوتی به خود می گیرد.

اگر تا چند سال گذشته، روش مدیریتی آبشاری از جمله فرایندهای پیاده شده مرسوم در بسیاری از مجموعه ها و سازمان های فعال در کشور بود درحال حاضر، با توجه به احساس نیاز به تغییر مسیر خدمات دهی مبتنی بر تنوع روش های تولید محصول یا ارائه خدمات و همچنین امکان تجدیدنظر غیرمنتظره مشتری درمورد سفارش خود، از قابلیت های نرم افزاری دیگری در قالب نرم افزار مدیریت پروژه برای نظارت بر انجام درست آن استفاده می شود.

در این فرایند مدیریتی، مدیر میتواند نقش پویا و تعاملی بهتری در نظارت بر عملکرد سازمانی خود داشته باشد؛ چون:

◄ او صرفا یک مدیر سنتی نیست که گرداننده و امضاکننده تمامی اسناد و برگه های مرخصی باشد.

◄ با برقراری روابط انسانی سالم و حرفه ای در محیط کار، قالب مسموم و فرساینده رئیس (بالا) و مرئوس(پایین) را در هم میشکند.

◄ میپذیرد که اصل عدم قطعیت در کسب و کار امروز باعث شده است تا فرضیات نادرستی که در چرخه حرفه ای شکل می گیرند با حضور مشتری یا مصرف کننده ممکن است به راحتی درهم شکسته شوند.

باتوجه به آنچه بالاتر توضیح داده شد، خبر خوشی که برای بسیاری از مدیران خلاق و خوش فکر ایرانی داریم به نوعی یک دگرگونی چشمگیر در تصمیمات مدیریتی آنها به همراه خواهد داشت.

بنابراین، اگر:

  • به اصل « حق با مشتری است» باور دارید.
  • فرد خلاقی هستید یا تیمی که شما را همراهی میکند، اهل نوآوری با روحیه پذیرش تغییر بالاست.
  • روش مدیریتی آزادی عمل برای کارمندان و اعتماد به عملکرد آنها را انتخاب کرده اید.
  • در تلاش هستید تا از قالب فرساینده مدیریت مایکرو یا ذره بینی بیرون بیایید و بخش زیادی از مسئولیت های خود را برای افزایش بهره وری تیمی و شفافیت عملکرد خود، میان اعضای تیم تقسیم کنید.
  • باور دارید که برگزاری جلسات ایده پردازی و تعامل بیشتر با اعضای تیمتان، بهره وری بلندمدت را به دنبال خواهد داشت.
  • در چشم انداز اجرای پروژه (های) فعلی خود اصل را بر عدم قطعیت و تغییر در فواصل انجام آن گذاشته اید.

پس، میتوانید با انتخاب یکی از به روزترین روش های مدیریتی دنیای پرتغییرکسب و کار امروز، اجایل Agile از شرکت در یک فرایند مدیریتی بسیار متفاوت و اثرگذار نهایت بهره را ببرند.

احتمالا شما نیز یکی از هزاران مدیری هستید که پیاده سازی روش های مرسوم اداری به مذاقتان خوش نمی آید و در تلاش برای یافتن جایگزین اصولی و به صرفه هستید، پس از قطار تغییر در جهان تجارت، جا نمانید!

1 در مورد “بدرود مدیریت ذره بینی، سلام مدیریت هوشمند تعاملی!”

  1. این سیستم ها واسه بخش خصوصی در مقیاس کوچک عملیه.و همین هم عملی کردنش سخته نه رئیس و نه مرئوس آموزش لازم رو ندیدن. شاید با آموزش و به مرور بشه یه تغییراتی ایجاد کرد اما خوشبین نباشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH