مایکروسافت به‌دنبال دور زدن تعرفه کارمزد 30 درصدی فروشگاه اپ استور اپل بوده است

شرکت اپل 30 درصد درآمد حاصل از فروش برنامه‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای را به‌عنوان حق کمیسیون از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. چنین اقدامی کم و بیش استاندارد است و اگرچه اپل با برخی توسعه‌دهندگان روابط بهتری نسبت به سایرین دارد و این موضوع احتمالا به بهتر دیده شدن آن‌ها کمک می‌کند؛ اما غول کوپرتینویی معمولا هیچ‌گاه از دریافت کارمزد 30 درصدی خود صرفنظر نکرده است.

در جریان رسیدگی به نبرد حقوقی شرکت‌های اپل و Epic و بررسی ایمیل‌ها مشخص شد که شرکت مایکروسافت ظاهرا به‌دنبال معافیت از این قانون بوده است. مایکروسافت در ایمیل ارسالی خود به اپل از این شرکت درخواست کرده تا کاربران هنگام خریداری محصولات یا سرویس‌های مایکروسافت نظیر آفیس به وبسایت این کمپانی هدایت شوند. بدین‌ترتیب آن‌ها قادر به دور زدن کارمزد 30 درصدی مطالبه شده توسط اپل بودند.

متاسفانه اپل به این درخواست پاسخ منفی داد. فیل شیلر؛ مدیر اجرایی اپل در ایمیل ارسالی خود اعلام کرد: “ما فروشگاه را اداره نموده و درآمد حاصل از آن‌را مدیریت می‌کنیم.” پاسخ منفی اپل به این درخواست ابدا مایه تعجب نیست؛ اما با توجه به روابط نزدیک اپل و مایکروسافت طی دهه‌های گذشته برخی افراد احتمالا تصور می‌کردند که این 2 شرکت به نوعی با یکدیگر سازش خواهند کرد.

با این‌حال مایکروسافت تنها شرکتی نیست که برای دور زدن کارمزد دریافتی توسط اپ استور تلاش کرده است. سایر اپلیکیشن‌ها نظیر نت‌فلیکس نیز دست به اقدامی مشابه زدند. بدین‌ترتیب کاربران به منظور خریداری اشتراک بایستی از طریق وبسایت نت‌فلیکس اقدام نمایند. نت‌فلیکس به تبلیغ چنین رویکردی نپرداخته است؛ لذا آن‌ها به لحاظ فنی قوانین را نقض نکرده‌اند.

2 در مورد “مایکروسافت به‌دنبال دور زدن تعرفه کارمزد 30 درصدی فروشگاه اپ استور اپل بوده است”

  1. حسین ولی نژاد

    اینام داستان دارن واسه خودشون.
    از همدیگه شکایت میکنن . از همدیگه میزنن. و تهش ضررش واسه مصرف کننده اس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH