فناوری هوش مصنوعی دانشگاه MIT قادر به تشخیص اطلاعات نادرست با دقت 96 درصد است

محققان گروه الگوریتم‌ها و معماری‌های نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی در آزمایشگاه Lincoln دانشگاه MIT به منظور دستیابی به درکی بهتر پیرامون کمپین‌های دروغ‌پراکنی و ایجاد مکانیسمی جهت شناسایی آن‌ها تلاش کردند. هدف برنامه نفوذ عملیاتی (RIO) حصول اطمینان پیرامون فعالانی است که با انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به شهرت رسیده‌اند. این تیم تحقیقاتی در اوایل سال جاری مقاله‌ای را در آکادمی علوم ملی منتشر کرد و جایزه R&D 100 را نیز به خود اختصاص داد.

کار روی این پروژه پیش‌تر در سال 2014 آغاز شد و در آن زمان تیم تحقیقاتی متوجه افزایش فعالیت‌های غیرمعمول روی داده‌های رسانه‌های اجتماعی از سوی اکانت‌هایی شد که ظاهرا متعلق به طرفداران روسیه بودند. استیو اسمیت؛ یکی از کارشناسان آزمایشگاه و اعضای تیم تحقیقاتی در گفتگو با وبسایت MIT News اعلام کرد که این موضوع ما را عمیقا به فکر یافتن یک راه‌حل انداخت.

دقیقا پیش از برگزاری انتخابات فرانسه در سال 2017 تیم تحقیقاتی به منظور بررسی امکان استفاده از تکنیک‌های مشابه برنامه‌ای را منتشر کرد. 30 روز پیش از انجام نظرسنجی تیم تحقیقاتی به منظور تجزیه و تحلیل کیفیت انتشار اطلاعات نادرست به جمع‌آوری داده‌های لحظه‌ای رسانه‌های اجتماعی پرداختند. آن‌ها مجموعا 28 میلیون توئیت از 1 میلیون حساب‌کاربری روی سایت میکروبلاگینگ را گردآوری نموده و با استفاده از مکانیسم RIO موفق به شناسایی اکانت‌های انتشاردهنده اخبار جعلی با دقت 96 درصدی شدند.

این سیستم چندین تکنیک تجزیه و تحلیل داده را با یکدیگر ترکیب نموده و در خصوص مکان و چگونگی انتشار اطلاعات نادرست دیدگاه جامعی را ارائه خواهد داد. ادوارد کائو؛ یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی اعلام کرد که پیش‌تر چنان‌چه مردم مایل به شناخت فردی با تاثیرگذاری بیش‌تر بودند؛ در این‌صورت تنها تعداد فعالیت‌های وی را مدنظر قرار می‌دادند. وبسایت MIT News به نقل از آقای کائو نوشت: “ما متوجه شدیم که چنین نگرشی در بسیاری از مواقع کفایت نخواهد کرد. در واقع چنین دیدگاهی اطلاعات لازم پیرامون تاثیر اکانت‌ها روی شبکه اجتماعی را ارائه نخواهد داد.”

آقای کائو به منظور تشخیص انتشار اطلاعات نادرست توسط حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و میزان تاثیرگذاری آن بر شبکه و تقویت تاثیرات پیام اقدام به ایجاد یک رویکرد آماری نمود. در حال حاضر این رویکرد در برنامه RIO مورد استفاده قرار می‌گیرد. اریکا ماکین؛ یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی از یک رویکرد جدید یادگیری ماشینی استفاده کرد. این رویکرد در راستای کلاس‌بندی اکانت‌ها از طریق بررسی داده‌های مرتبط با رفتارها به RIO کمک می‌کند. این تکنیک بر فاکتورهایی نظیر تعاملات اکانت با رسانه خارجی و زبان‌های مورد استفاده تمرکز می‌کند. اما اکنون نوبت به یکی از منحصربه‌فردترین و موثرترین جنبه‌های کاربردی RIO فرا می‌رسد. این برنامه قادر به شناسایی و سنجش میزان تاثیرگذاری اکانت‌های متعلق به انسان‌ها و ربات‌ها است؛ در حالی‌که اکثر سیستم‌های دیگر صرفا قادر به شناسایی ربات‌ها هستند.

تیم محققان آزمایشگاه MIT امیدوارند که RIO توسط دولت، صنایع، رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های متعارف نظیر روزنامه و تلویزیون نیز مورد استفاده قرار گیرد. به گفته ادوارد کائو، مقابله با انتشار اطلاعات نادرست نه‌تنها یک موضوع مهم در مقوله امنیت ملی قلمداد می‌شود؛ بلکه از مفهوم دموکراسی نیز دفاع می‌کند.

2 در مورد “فناوری هوش مصنوعی دانشگاه MIT قادر به تشخیص اطلاعات نادرست با دقت 96 درصد است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH