اپل از سیستم‌عامل iOS 15 با امکانات جدید رسما رونمایی کرد

شرکت اپل رویداد سالیانه WWDC خود را برگزار کرد و در جریان آن از ورژن جدید پلتفرم‌های نرم‌افزاری از جمله سیستم‌عامل iOS 15 رونمایی کرد. اپل با توجه به رشد میزان استفاده از چت‌های صوتی بیش‌تر زمان خود را روی افزایش توانمندی‌های فیس‌تایم متمرکز نموده و ضمن بهینه‌سازی تجربه کاربری امکانات جدیدی را به آن اضافه کرده است.

مشخصه صدای فضایی به فیس‌تایم افزوده شده است؛ بنابراین کاربران هنگام استفاده از هدفون‌های ایرپادز سازگار می‌توانند صدا را از جهات مختلف دستگاه اپلی خود بشنوند. به منظور پخش هرچه شفاف‌تر صدا کیفیت صوتی نیز ارتقاء یافته و مشخصه حذف نویز در پس‌زمینه به کاربر کمک می‌کند تا روی شخص مکالمه‌کننده تمرکز بهتری پیدا کند.

مشخصه صدای فضایی هنگام کار در تماس گروهی فیس‌تایم به نمایش گذاشته شد. بدین‌ترتیب در راستای برقراری تجربه جذاب‌تر تماس ویدیویی به‌نظر می‌رسد که صدای هر یک از دوستان از جهت متفاوتی به گوش خواهد رسید. همچنین حالت جدید Grid View در فیس‌تایم تمامی افراد شرکت‌کننده در تماس را نمایش می‌دهد.

حالت Portrait Mode نیز یکی دیگر از مشخصه‌های جدید است که به کاربران امکان می‌دهد تا به منظور جلوگیری از ایجاد حواس‌پرتی ناشی از تصویر پس‌زمینه از افکت‌‌‌های بوکه مصنوعی استفاده کند.

اکنون شما هنگام برقراری تماس‌های گروهی در فیس‌تایم در صورت قرارگیری افراد در موقعیت‌های متفاوت قادر به شنیدن صدای هر فرد خواهید بود

اکنون کاربران قادر به ایجاد لینک‌های فیس‌تایم و اشتراک‌گذاری آن‌ها با دوستان خود در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS هستند؛ مشخصه‌ای که پیش‌تر در سرویس‌های Google Meet و Zoom نیز ارائه شدند. بنابراین اکنون بالاخره امکان برقراری تماس‌های فیس‌تایم روی اندروید فراهم شده است.

مشخصه FaceTime Links امکان اشتراک‌گذاری تماس گروهی فیس‌تایم را فراهم می‌کند

مشخصه جدید دیگر SharePlay نام دارد. این قابلیت امکان شنیدن یا تماشای محتوا با سایر کاربران فیس‌تایم را فراهم می‌کند. کاربران قادر به اشتراک‌گذاری محتوای +Apple TV یا ترک اپل موزیک از طریق تماس فیس‌تایم خواهند بود. بعلاوه اپل از یک API جدید رونمایی کرده که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا قابلیت اشتراک‌گذاری از طریق فیس‌تایم را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند.

در حال حاضر از چندین برند مختلف شامل Hulu، HBO Max، TikTok، Master Class، NBA، +ESPN و +Disney پشتیبانی می‌شود. شما می‌توانید از بیش از یک دستگاه استفاده کنید؛ لذا قادر خواهید بود تا با گوشی خود تماس فیس‌تایم را برقرار نموده و به تماشای محتوا روی اپل تی‌وی بپردازید. بعلاوه کاربران می‌توانند محتوای نمایشگر گجت خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.

iMessage نیز شاهد تغییرات جزئی بوده است. روش مشاهده تصاویر به اشتراک گذاشته شده تغییر کرده و تصاویر به‌صورت پشته‌ای نمایش داده می‌شوند. کاربران در حالت پیش‌نمایش تصاویر و بدون اشغال نمودن کل فضای صفحه قادر به پیمایش مستقیم آن‌ها خواهند بود. با این‌حال در صورت تغییر ساختار نمایش به Grid View می‌توانید نسبت به یکایک عکس‌ها سریعا واکنش نشان دهید.

مشاهده کلکسیونی از تصاویر در iMessage

اشتراک‌گذاری لینک‌ها و ویدیوها در چت‌های گروهی اکنون دارای زبانه اختصاصی در اپلیکیشن News هستند. بدین‌ترتیب محتوای موردنظر دوستان جهت تماشای شما در میان چت گروهی مفقود نشده و اپلیکیشن News نیز هویت شخص اشتراک‌گذار را به شما یادآوری خواهد کرد. بعلاوه همانند الگوی موجود در اپلیکیشن تلگرام اکنون شما قادر به سنجاق کردن پیام‌های مربوط به یک چت خواهید بود.

طراحی اعلان‌ها نیز مورد بازنگری قرار گرفته و چندین ویژگی جدید به آن افزوده شده است. به منظور ارتقاء کیفیت بصری اعلان‌ها اصلاحاتی روی آن‌ها اعمال شده و در این میان افزایش اندازه آیکون مخاطبان (Contacts) و اعلان‌های iOS به‌مراتب مشهودتر هستند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید پروفایل‌های متمرکز را تنظیم کنید. این پروفایل‌ها هنگام فعالیت کاربر بر اساس اولویت‌ها اقدام به فیلتر اعلان‌ها خواهند کرد.

مشخصه جدید Notification Summary در عوض نمایش رشته‌ای طولانی از اعلان‌های از دست رفته یک کاشی منفرد را برای کاربر نمایش می‌دهد. همچنین در صورت قرارگیری دستگاه دوست شما در حالت DND این موضوع از طریق iMessage به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. بعلاوه کاربران در موارد اضطراری کماکان می‌توانند یک اعلان خاص را فراخوانی نمایند.

Live Text پاسخ اپل به گوگل لنز محسوب می‌شود. این مشخصه امکان انتخاب و کپی‌برداری متن رونویسی شده از تصاویر دریافتی از دوربین، گالری یا حتی تصاویر دانلود شده از وب را فراهم می‌کند. در ادامه این مشخصه قادر به استخراج آدرس و شماره تلفن‌ها با 7 زبان مختلف است. مشخصه Live Text برای سیستم‌عامل‌های iPadOS و macOS نیز عرضه خواهد شد.

مشخصه Live Text قادر به استخراج متن از تصاویر است

مشخصه Siri Knowledge به گوشی آی‌فون شما امکان می‌دهد تا آیتم‌ها و نشانه‌های اصلی در گالری را شناسایی نماید.

اپل مپس بخش دیگری از سیستم‌عامل iOS به‌شمار رفته و در ورژن 15 شاهد یک به‌روزرسانی چشمگیر بوده است. این برنامه قادر به نمایش نقشه با جزئیات بیش‌تر در برخی شهرهای منتخب بوده و از مسیریابی مبتنی بر واقعیت‌افزوده و مسیرهای لایه‌ای سه‌بعدی برای پیمایش پیاده‌روی پشتیبانی می‌کند.

بدین‌ترتیب در شهرهای مورد پشتیبانی از 8 کشور جهان اطلاعات بصری سه‌بعدی نظیر ارتفاع، ساختمان‌های سه‌بعدی، رنگ‌های جدید جاده و حالت شبانه جدید  نمایش داده می‌شوند. هنگام پیمایش در اپل مپس نیز اطلاعات مربوط به گذرگاه‌ها، خطوط و تقاطع‌های دارای همپوشانی نمایش داده می‌شوند.

مشخصه پیمایش حمل‌ونقل با اپل واچ هماهنگی داشته و مراحل آتی سفر را به کاربر نمایش می‌دهد. شما پیش از پیاده شدن از وسیله نقلیه قادر به ردیابی میزان پیشروی در مسیر و دریافت اعلان رسیدن به مقصد خواهید بود.

مشخصه Apple Wallet از انواع جدید کلیدها نظیر کلید اتاق‌های منزل یا هتل پشتیبانی می‌کند. همکاری اپل با مجموعه Hyatt Hotels موجب شده تا Apple Wallet قادر به نگهداری کلید هتل و استفاده از آن جهت ورود کاربر به اتاق باشد. هتل می‌تواند زمان فعال‌سازی کلید را تعیین نماید. اپل والت به منظور هماهنگی با کلید هوشمند خودروها می‌تواند از فناوری فوق پهن‌باند (UWB) استفاده کند. بدین‌ترتیب قفل خودروی مورد پشتیبانی به‌طور خودکار باز شده و کاربر بدون نیاز به خارج نمودن آی‌فون قادر به استارت زدن اتومبیل خواهد بود.

نهایتا کاربران در ایالت‌های مورد پشتیبانی ایالات‌متحده می‌توانند کارت‌های شناسایی خود را به اپل والت اضافه نموده و هنگام عبور از برخی ایست‌های بازرسی امنیتی نظیر گیت‌های فرودگاه‌ها از آن استفاده کنند.

سیستم‌عامل iOS 15 از امروز در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته و نسخه بتای عمومی آن نیز ماه آینده منتشر خواهد شد. نرم‌افزار نهایی نیز در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

1 در مورد “اپل از سیستم‌عامل iOS 15 با امکانات جدید رسما رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH