چرا اپل نسبت به مهاجرت کاربران آی‌فون به اکوسیستم اندروید بی‌تفاوت است؟

بازار جهانی اسمارت‌فون توسط 2 سیستم‌عامل بزرگ اندروید و iOS تسخیر شده است. بدین‌ترتیب کاربران در 2 اردوگاه متفاوت دسته‌بندی شده و همواره مشغول بحث و جدال با یکدیگر هستند. شرکت اپل همواره ادعا می‌کند که کاربران اندروید به شکلی فعالانه در حال مهاجرت به سیستم‌عامل iOS هستند. به گفته اپل این دسته از کاربران پس از مهاجرت به آی‌فون طبیعتا خوشحال‌تر بوده و عملکرد مطلوب‌تر یک اسمارت‌فون را درک می‌کنند. اما آیا ادعای مطرح شده توسط اپل واقعا صحت دارد؟

نبرد حقوقی ایجاد شده میان شرکت‌های Epic Games و اپل حقایق و شگفتی‌های جالبی را برملا کرد. در جریان دادگاه رسیدگی به این اختلاف مشخص شد که در حد فاصل 3 ماهه سوم سال 2019 تا 3 ماهه سوم سال 2020 بین 12 تا 26 درصد از کاربران آی‌فون به سایر دستگاه‌ها مجهز به سیستم‌عامل اندروید مهاجرت نموده‌اند. این داده‌ها توسط تحلیل‌گران متفرقه ارائه نشده است؛ بلکه منبع منتشرکننده آن‌ها شرکت اپل است.

نکته جالب‌توجه اینکه در جریان برگزاری دادگاه تحلیل‌گران حقوقی شرکت اپل به شکلی هوشمندانه از بیان واژه “اندروید” امتناع نموده و در گزارشات خود از مهاجرت کاربران به دستگاه‌های مجهز به پلتفرم رقیب هیچ صحبتی به میان نمی‌آورند.

معاون ارشد موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در جریان یک مصاحبه اعلام کرد که یکی از دلایل مهاجرت کاربران به سیستم‌عامل اندروید این است که آن‌ها با گزینه‌های خرید بهتری از جانب فروشندگان مواجه می‌شوند. قیمت گوشی‌های آی‌فون به‌طور مداوم در حال افزایش است و شمار افرادی که قادر به خریداری اسمارت‌فون‌های اپل هستند؛ به‌تدریج رو به کاهش است. به گفته این تحلیل‌گر در حال حاضر تعداد محدودی از مردم مالک آی‌فون‌های نوسازی شده یا استفاده شده هستند.

هنگامی‌که زمان ارتقاء گوشی و خریداری یک دستگاه جدید فرا می‌رسد؛ احتمالا تعداد زیادی از کاربران از اکوسیستم iOS خارج خواهند شد. کلیه این مسائل از قیمت‌گذاری نسبتا گران گوشی‌های آی‌فون ناشی می‌شود. این در حالیست که تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری را ارائه می‌دهند؛ گجت‌هایی که به لحاظ امکانات و قابلیت‌های عملکردی ضعیف‌تر از تولیدات اپل ظاهر نمی‌شوند.

چرا اپل به مهاجرت کاربران آی‌فون به اکوسیستم اندروید اهمیت نمی‌دهد؟

یکی از مدیران ارشد موسسه Counterpoint Research خاطرنشان می‌کند که شرکت اپل در پایبند نمودن کاربران به اکوسیستم خود به حد کمال رسیده است. این پدیده مهاجرت به پلتفرم‌های دیگر را دشوار می‌کند. به گفته وی غول کوپرتینویی با پشتکاری مضاعف تصویری از کیفیت برتر دستگاه‌های خود را در ذهن کاربران ترسیم نموده و ذهنیت تعلق مشتریان اپل به طبقه نخبه جامعه را ایجاد کرده است.

با این‌حال احساس وفاداری کاربران دارای ماهیتی متزلزل است. در 3 ماهه سوم سال 2020 و پس از معرفی سری آی‌فون 12 اپل حس وفاداری مشتریان به محصولات جدید کمپانی افزایش یافت و این هندست‌ها با استقبال چشمگیری مواجه شدند. سری آی‌فون 12 به سودآورترین کالا در سبد محصولات اسمارت‌فونی اپل تبدیل شده است. آمار مربوط به 3 ماهه نخست سال 2021 نشان می‌دهند که 3 مدل اسمارت‌فون با بیش‌ترین میزان محبوبیت در جهان همگی متعلق به خانواده آی‌فون 12 اپل هستند.

تعدادی از تحلیل‌گران معتقدند که اپل در بلندمدت نیز کماکان قدرتمند عمل خواهد کرد. کاربران به شکلی فزآینده شاهد عرضه اسمارت‌فون‌ها به‌عنوان بخشی از یک اکوسیستم گسترده‌تر خواهند بود. اسمارت‌فون برای این افراد نه‌تنها به یک ابزار ارتباطی و سرگرمی تبدیل خواهد شد؛ بلکه به منزله یک مرکز تعامل با سایر گجت‌های اکوسیستم محسوب می‌شود. کاربران به شکل فزآینده‌ای برای اکوسیستم و نه خود دستگاه اهمیت قائل می‌شوند.

طبیعتا شرکت گوگل و تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی این پدیده را درک نموده و در ساخت اکوسیستم‌های اختصاصی خود مدنظر قرار داده‌اند؛ اما در این مرحله از شرکت اپل عقب افتاده‌اند. اپل دارای مدل کسب‌وکار بهتر و پیشرفته‌تری است. به همین دلیل غول کوپرتینویی به میزان بالای مهاجرت کاربران از آی‌فون اهمیت چندانی نمی‌دهد. در واقع اپل اطمینان دارد که نهایتا از وفاداری کاربران متعصب و علاقه‌مند به اکوسیستم خود بهره‌مند خواهد شد.

2 در مورد “چرا اپل نسبت به مهاجرت کاربران آی‌فون به اکوسیستم اندروید بی‌تفاوت است؟”

  1. اپل که داعما در حال تخریب اندرویده و هم امنیتشو تو سرش میزنه
    اما دوباره پردازنده هاشون هک میشن دیگه امنیت ام ندارن ?

  2. کاوه نوروزی

    اینا همش بهونه اس کاری از دستش برنمیاد .
    باید کلا شکل کارشو عوض کنه یکم ازادی عمل بده و نرم افزاراشو ارزون کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH