باگ عجیب سیستم‌عامل iOS موجب از کار افتادن اتصال وای‌فای در آی‌فون‌های اپل می‌شود

اخیرا کارشناسان موفق به شناسایی باگ جدیدی در سیستم‌عامل iOS شده‌اند که به نام شبکه بی‌سیم مربوط می‌شود. این باگ توانایی گوشی‌های آی‌فون در اتصال به شبکه وای‌فای را به شکل موثری از بین می‌برد.

یک محقق امنیتی با نام Carl Schou متوجه شده که به‌دنبال اتصال آی‌فون خود به یک شبکه وای‌فای با نام “p%s%s%s%s%n%” قابلیت اتصال وای‌فای در گوشی به‌صورت دائمی غیرفعال شده است. بر اساس اعلام وبسایت BleepingComputer تغییر شناسه SSID هات‌اسپات به رفع این مشکل هیچ کمکی نکرد. بعلاوه حتی ریبوت کردن گوشی نیز کارساز واقع نشد.

سایر کاربرانی که با همین مشکل مواجه شده بودند؛ ادعا کردند که باگ مورد اشاره احتمالا با استفاده از نماد درصد (%) در ابتدای نام شبکه وای‌فای مرتبط است. این پدیده موجب بروز مشکل تفسیر ورودی در سیستم‌عامل iOS خواهد شد. در واقع پلتفرم موبایلی اپل به اشتباه حروف مندرج پس از علامت % را به‌عنوان شاخص فرمت رشته‌ای تفسیر می‌کند.

“پس از اتصال به شبکه وای‌فای شخصی خود با شناسه SSID معادل “p%s%s%s%s%n%” قابلیت اتصال وای‌فای در گوشی آی‌فون من به‌طور دائمی از کار افتاد. ریبوت کردن گوشی یا تغییر SSID نیز به رفع این مشکل هیچ کمکی نکرد.” – vm_call@؛ 18 ژوئن 2021

در زبان برنامه‌نویسی C و زبان‌هایی با ساختار مشابه آن شاخص‌های فرمت رشته‌ای دارای یک معنی مشخص بوده و توسط کامپایلر زبانی به‌عنوان نام متغیر یا یک فرمان (در عوض یک متن استاندارد) تفسیر می‌شوند. اتصال گوشی‌های اندرویدی به شبکه فوق ظاهرا موجب بروز چنین مشکلی در آن‌ها نخواهد شد؛ اما کاربران گوشی‌های آی‌فون دچار مشکل پیش از برقراری امکان اتصال مجدد به هات‌اسپات وای‌فای بایستی تنظیمات شبکه هندست خود را ریست نمایند. بدین منظور کافیست اپلیکیشن Settings روی گوشی آی‌فون را اجرا نموده و پس از مراجعه به مسیر General > Reset گزینه Reset Network Settings را لمس کنید. با تائید درخواست از جانب شما فرآیند ریست شبکه انجام خواهد شد.

2 در مورد “باگ عجیب سیستم‌عامل iOS موجب از کار افتادن اتصال وای‌فای در آی‌فون‌های اپل می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH