NVIDIA Reflex چیست و چه تأثیری بر شیوه اجرای بازی‌ها دارد؟

اگر در سطوح بالا همانند مسابقات، بازی کنید، آنگاه میزان تأخیر یا همان Latency، نقش بسیار مهمی را در بازی کردن شما خواهد داشت. حال بدین منظور شرکت انویدیا وارد عمل شده و فناوری NVIDIA Reflex را معرفی کرده است. غول آمریکایی با این فناوری وعده داده که تأخیر بازی‌بازان را تا حدی کاهش می‌دهد که پیش‌تر امکان آن وجود نداشته است.

NVIDIA Reflex برای اولین بار همراه با کارت گرافیک‌های سری Ampere این شرکت معرفی شد. البته باید بگوییم که این فناوری به این کارت گرافیک‌ها محدود نبوده و بنابراین اگر کارت گرافیک سری GTX 900 به بالا دارید، آنگاه می‌توانید از NVIDIA Reflex نیز استفاده کنید. در ادامه توضیحات بیشتری را در این رابطه به شما ارائه می‌دهیم.

منظور از تأخیر سیستم (System Latency) چیست؟

پیش از اینکه به خود NVIDIA Reflex بپردازیم، آنگاه ضروری است که ابتدا مفهوم تأخیر سیستم را درک کنید. تأخیر به زبان ساده به‌معنای اختلاف زمانی ما بین ورودی موس و یا کیبورد و نمایش واکنش‌ها و تغییرات بر روی مانیتور است. البته این فقط بخشی از قضیه است. دستگاه‌های ورودی و مانیتور به‌تنهایی میزان کلی تأخیر سیستم را مشخص نمی‌کنند. سخت‌افزارهای داخلی و حتی موتور بازی‌سازی نیز می‌توانند بر این قضیه تأثیر بگذارند.

NVIDIA Reflex

در حالت عادی هنگامی‌که مشغول اجرای بازی‌های سنگین هستید، آنگاه CPU فریم‌ها را جهت رندر شدن توسط GPU آماده کرده و بنابراین آن‌ها را در صف رندر (Render Queue) قرار می‌دهد. از آنجایی که پردازنده گرافیکی می‌تواند به فریم‌های موجود در این صف دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را رندر کند، پس کارایی پردازنده گرافیکی در زمینه ارائه فریم‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند. حال بدین دلیل که فریم‌ها در صف، منتظر رندر می‌شوند، پس این قضیه باعث به وجود آمدن تأخیر سیستمی می‌شود.

NVIDIA Reflex

اکنون NVIDIA Reflex با هدف از بین بردن صف رندر، قصد دارد که تأخیر سیستمی را به حداقل برساند. حداقل اکنون فهمیده‌اید که فقط پینگ اینترنت نیست که بر تجربه بازی‌های آنلاین شما تأثیر می‌گذارد.

این مطلب را نیز بخوانید: Nvidia Resizable BAR چیست و تا چه حد بر اجرای بازی‌ها تأثیر دارد؟

شیوه کار فناوری NVIDIA Reflex

NVIDIA Reflex سعی دارد که با همگام‌سازی CPU و GPU، صف رندر را از بین ببرد. این موضوع بدین معنا است که کارت گرافیک شما تقریبا به‌صورت آنی، فریم‌های آماده شده توسط پردازنده مرکزی را رندر می‌کند و بدین ترتیب تأخیر ناشی از رندر نیز به حداقل خود می‌رسد.

از آنجایی که دیگر خبری از صف رندر نیست، پس فشارهای موجود بر روی CPU نیز کاهش پیدا می‌کنند. با این اوصاف، بازی‌ها سریع‌تر می‌توانند ورودی‌های موس و کیبورد را نمونه‌برداری کرده و در نتیجه میزان تأخیر بازی نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. تأخیر بازی و رندر تنها قسمت‌هایی از کل تأخیر سیستم بوده که بر تجربه کلی بازی‌باز، تأثیر می‌گذارند. به هر حال باید در این زمینه، تأخیر مربوط به موس و صفحه‌کلید را نیز در نظر بگیرید.

NVIDIA Reflex در سناریوهایی بیشتر خود را نشان می‌دهد که مربوط به محدودیت‌های پردازنده گرافیکی هستند؛ یعنی هنگامی‌که فریم‌های زیادی در هر ثانیه، رندر نمی‌شوند. در نرخ فریم‌های بالاتر، تفاوت ناشی از تأخیر، ناچیز است، زیرا این بار محدودیت از جانب پردازنده مرکزی است ( و بنابراین فریم‌های زیادی در صف رندر قرار ندارند).

آیا تمامی بازی‌ها از NVIDIA Reflex پشتیبانی می‌کنند؟

NVIDIA Reflex یک نوع کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) است. این قضیه بدین معنا بوده که توسعه‌دهندگان باید آن را در بازی‌های خود قرار دهند تا شما نیز به‌عنوان یک گیمر بتوانید از این تکنولوژی بهره ببرید. بنابراین هم کارت گرافیک و هم بازی موردنظر شما، هر دو باید از این فناوری پشتیبانی کنند. با مراجعه به وب‌سایت انویدیا می‌توانید به لیست بازی‌های مورد پشتیبانی، دسترسی پیدا کنید. در حال حاضر 18 عنوان از این ویژگی پشتیبانی کرده و 2 عنوان دیگر نیز قرار است که در آینده به این لیست اضافه شوند.

NVIDIA Reflex قابلیتی است که بازی‌های مربوط به ورزش‌های دیجیتال (Esports) را هدف قرار داده است. خبر خوب این است که تقریبا تمامی بازی‌های محبوب در این زمینه، از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. یکی از بزرگان غایب در این لیست، Counter-Strike: Global Offensive است، اما ما نمی‌توانیم زیاد به این موضوع اعتراض کنیم، زیرا حدود یک دهه از انتشار این بازی می‌گذرد.

هم‌اکنون این ویژگی با بازی‌های مهمی همچون Valorant ،Call of Duty: Warzone ،Apex Legends ،Fortnite ،Overwatch و Rainbow Six: Siege سازگار است. بنابراین اگر بیشتر به بازی‌های تیراندازی رقابتی علاقه‌مند هستید، آنگاه نباید نگران مشکلات مربوط به سازگاری باشید.

NVIDIA Reflex

جهت استفاده از این ویژگی در بازی‌های مورد پشتیبانی، باید به تنظیمات Graphics و یا Video  بازی خود رفته و سپس گزینه “Reflex” را بر روی “On” یا “On+Boost” قرار دهید.

این مطلب را نیز بخوانید: منظور از کارت گرافیک Lite Hash Rate چیست و آیا برای بازی مناسب است؟

NVIDIA Reflex Latency Analyzer چیست؟

NVIDIA Reflex

جدا از کیت توسعه نرم‌افزاری Reflex، انویدیا جهت بازاریابی این محصول، ابزاری تحت عنوان Reflex Latency Analyzer را نیز ارائه داده که به کاربران امکان می‌دهد تا بر روی مانیتورهای سازگار با این فناوری، بتوانند تأخیر سیستمی پایان -به-پایان را اندازه‌گیری کنند. در وب‌سایت شرکت انویدیا می‌توانید لیستی از نمایشگرهای سازگار با این تکنولوژی را پیدا کنید.

این قابلیت می‌تواند تغییرات اساسی را به وجود آورد، زیرا تا پیش از این جهت انجام چنین کاری، به دوربین‌های پرسرعت و تجهیزات گوناگونی نیاز داشتید (همانند همان کاری که یوتیوبرهای معروف انجام می‌دهند). حال اگر یک مانیتور با نرخ نوسازی بالا و سازگار با Latency Analyzer و همچنین یک موس سازگار داشته باشید، آنگاه می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

البته پیش از تصمیم به خرید یک مانیتور سازگار با این ویژگی، باید این را در نظر داشته باشید که Reflex SDK باعث می‌شود تا تأخیر سیستم کاهش پیدا کند، اما Reflex Analyzer فقط میزان تأخیر را مورد سنجش قرار می‌دهد. اگر هم یک مانیتور سازگار با این قابلیت ندارید، آنگاه همچنان با فشار دادن کلیدهای “Alt+R” می‌توانید در لایه “GeForce Experience”، تأخیر رندر (Render Latency) را مشاهده کنید.

بهترین راه‌کار جهت کاهش تأخیر سیستم

بر اساس گفته‌های انویدیا، جدا از Reflex SDK، مواردی همچون اورکلاک کردن کارت گرافیک و استفاده از سخت‌افزارهای سریع‌تر نیز می‌توانند باعث کاهش تأخیر سیستمی شود. اگر با نرخ فریم بالایی بازی کنید، آنگاه بدون استفاده از فناوری‌هایی همانند NVIDIA Reflex نیز، اوضاع خوب پیش خواهد رفت. البته با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی بازی و همچنین خاموش کردن گزینه‌های اضافی همانند V-Sync که تأخیر ورودی را افزایش می‌دهند نیز می‌توانید میزان تأخیر را کاهش دهید.

همچنین نباید از یاد ببرید که اگر سخت‌افزارهای شما توانایی ارائه نرخ فریم‌های بالا را دارند، آنگاه بهتر است که از یک مانیتور مجهز به نرخ نوسازی بالا نیز استفاده کنید. این یکی از دلایل سوق دادن فناوری NVIDIA Reflex به سمت مانیتورهای 360 هرتز است. البته یک مانیتور 144 هرتز نیز برای شما کفایت خواهد کرد، زیرا نرخ فریم‌ ارائه شده توسط سخت‌افزارهای امروزی چندان نمی‌تواند از این حد بالاتر برود.

این مطلب را نیز بخوانید: هر آنچه که بایستی در رابطه با سرویس استریم بازی GeForce Now بدانید

سخن پایانی

در حین بازی کردن بازی‌های رقابتی، هر میلی ثانیه ارزش خودش را دارد. تأخیر کمتر می‌تواند عاملی تأثیرگذار در زمینه شلیک به موقع و امتیازگیری شما باشد. تأخیر مربوط به شبکه در اکثر اوقات از کنترل شما خارج است، اما تأخیر سیستم را می‌توانید با دستکاری تنظیمات و سخت‌افزارها، تغییر دهید. با استفاده از NVIDIA Reflex می‌توانید عامل مربوط به تأخیر سیستمی به حداقل رسانده تا در هنگام اجرای بازی‌های رقابتی، فقط نگران تأخیر شبکه باشید.

2 در مورد “NVIDIA Reflex چیست و چه تأثیری بر شیوه اجرای بازی‌ها دارد؟”

  1. از لحاظ ارتباط و همگام بودن قدرت گرافیک amd خیلی جلوتره . با سی پی یو اختصاصی که داره کاملا یکنواخت و بهینه کار میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH