آشنایی با 10 تا از عجیب‌ترین گیاهان در جهان به همراه تصویر

گیاهان نقش حیاتی در محیط‌ زیست و حفظ بقا روی زمین ایفا می‌کنند. گیاهان، در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، زینت‌های طبیعی هستند که به دشت‌ها، صحراها و جنگل‌های ما جلوه می‌بخشند. در بعضی گیاهان، رنگ‌ها و اشکال به طور نفس‌گیری زیبا با هم ترکیب شده‌اند. در بعضی گیاهان دیگر، این ترکیب به صورتی‌ست که گویا این گیاهان از جهانی دیگر به این کره‌خاکی آمده‌‌اند. در این مقاله از آی‌تی‌رسان به معرفی ۱۰ تا از عجیب‌ ترین گیاهان در جهان می‌پردازیم.

هیدنورا

این گیاه عجیب که گویی از فیلم‌های علمی-تخیلی فرار کرده‌ است، در آفریقای جنوبی یافت می‌شود. این گیاه نوعی انگل است که به ریشه سایر گیاهان می‌چسبد. بجز قسمت گل، بقیه بخش‌های این گیاه در زیر خاک قرار می‌گیرند.

عجیب‌ ترین گیاهان جهان، هیدنورا

گیاه هیدنورا، بویی شبیه به مدفوع از خود ساطع می‌کند که سوسک‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. این گیاه پس از به دام انداختن سوسک‌ها، آنها را نمی‌کشد بلکه فقط تا زمان بالغ‌شدن گل، آنها را نگه می‌دارد و سپس رها می‌کند.

سیبچه مرگ : یکی از عجیب ترین گیاهان جهان!

دومین گیاه در لیست عجیب‌ ترین گیاهان، سیبچه مرگ نام دارد. این گیاه در کتاب گینس، به عنوان خطرناک‌ترین درخت جهان ثبت‌ شده‌ است.

گیاهان عجیب ، سیبچه مرگ

سیبچه‌ مرگ، گیاه بومی مناطق گرمسیری جنوب آمریکای شمالی و همچنین آمریکای مرکزی، کارائیب و مناطقی از آمریکای جنوبی‌ست. شیره این گیاه، ماده‌ای بسیار سمی و سوزاننده‌ است که می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود. خوردن میوه‌ این گیاه می‌تواند باعث مرگ و دود حاصل از سوزاندن چوب آن هم می‌تواند باعث نابینایی فرد شود.

ارکیده اردک پرنده

این گیاه به خاطر شباهت‌اش به پرندگان آبزی، ارکیده اردک پرنده نام گرفته‌ است. این گیاه پنجاه سانتی‌متری با رنگ قوه‌ای مایل به قرمز، از گیاهان بومی‌ استرالیا به شمار می‌آید.

گیاهان عجیب، ارکیده اردک پرنده

شاید هر کسی بعد از دیدن این گیاه زیبا، بخواهد بوته‌‌ای از آن را در حیاط خانه‌اش داشته باشد. هرچند بعد از این که بفهمد این گیاه جایی جز استرالیا رشد نمی‌کند، ناامید خواهد شد.

ارکیده صورت میمونی

قسمت میانی این گل عجیب و غریب، شبیه به خویشاوند باستانی ما؛ یعنی میمون است. عطر این گیاه شبیه به شکوفه‌های پرتغال است و در هرفصلی از سال امکان رشد دارد. ارکیده صورت میمونی در ارتفاعات اکوادور و پِرو یافت می‌شود.

عجیب‌ترین گیاهان، ارکیده صورت میمونی

گیاه‌کوزه

گیاه بعدی در لیست عجیب‌ ترین گیاهان جهان گیاه‌کوزه نام دارد. گیاه‌کوزه برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شد. این گیاه که گمان می‌رود بزرگترین گیاه گوشت‌خوار جهان باشد، یکی از عجیب‌ ترین گیاهان جهان است. گیاه‌کوزه حتی می‌تواند یک موش را هضم کند.

عجیب‌ترین گیاهان، گیاه‌کوزه

این گیاه ده سانتی‌متری، با شهد خود حیوانات را فریب می‌دهد. هنگامی که طعمه برای خوردن شیره گیاه به داخل آن خم می‌شود‌، به خاطر دیواره‌ی لزج آن به داخل لیز می‌خورد و به دام می‌افتد. سپس شیره‌ اسیدی این گیاه، طعمه را در خود حل می‌کند. گیاه کوزه اولین بار در فیلیپین کشف شد.

رافلزیا

رافلزیا برای اولین بار در اندونزی یافت شد، درحالی که در آنجا به خاطر بوی بسیار بد خودش، گلِ جسد نام گرفته بود. نام علمی این گیاه رافلزیا آرنولدی‌ست که از روی نام کاشفان آن یعنی، سر استمفورد رافلز و دکتر جیمز آرنولد برداشته شده‌ است.

این گیاه عجیب هیچ ساقه، برگ یا ریشه‌ای ندارد. رافلزیا بیشتر طول عمر خود را در جنگل‌های بارانی گرمسیر، به درخت موم می‌چسبد و زندگی انگلی دارد. زمانی که این انگل کوچک جوانه بزند، می‌تواند به یک گل عظیم تبدیل شود که عمر کوتاهی دارد. زمانی که این شکوفه بالغ شد و به گلی قرمز و قهوه‌ای تبدیل شد، می‌تواند تا ۹ کیلوگرم وزن داشته باشد و هفت روز هم عمر می‌کند.

ارکیده مرد عریان

این گیاه عجیب که شبیه به یک مرد برهنه است، در منطقه مدیترانه و به خصوص در امتداد ساحل رشد می‌کند. این گیاه ممکن است تا ۴۵ سانتی‌متر رشد کند.

ارکیده مرد عریان معمولا به رنگ‌های صورتی روشن، بنفش و گاهی هم سفید یافت می‌شود. به خاطر استفاده زیاد از این گیاه به دلیل خواص درمانی آن، ارکیده مرد عریان در معرض انقراض قرار دارد.

ساراسنیا پورپورا

شاید بسیاری از ما، به کانادا به عنوان اقلیم گیاهان گوشت‌خوار نگاه نکنیم. با این وجود، ۱۸ گونه مختلف از گیاهان گوشت‌‌خوار در این منطقه رشد می‌کنند که ساراسنیا پورپورا یکی از آنهاست.

حشرات بعد از این که از دیواره لزج این گیاه عجیب سر می‌خورند، به خاطر پرزهای رو به پایین دیواره گیاه، درون آن به دام می‌افتند و توانایی بیرون آمدند ندارند. در مرحله بعدی، طعمه در مایع درون گیاه حل شده و توسط گیاه مصرف می‌شود.

ارکیده چکشی

ارکیده چکشی یکی از گونه‌های گیاهی در خطر انقراض است. این گیاه عجیب در خاک مرطوب، ماسه‌ای و مناطق باتلاقی غرب استرالیا یافت می‌شود.

این گیاه از خود مواد شیمیایی ترشح می‌کند که باعث جذب زنبور نر می‌شوند. زنبور نر گل را با زنبور ماده اشتباه می‌گیرد و زمانی که به آن نزدیک شود، با گرده گیاه پوشانده می‌شود.

نخل خودکشی

آخرین گیاه در لیست عجیب‌ ترین گیاهان نخل خودکشی نام دارد. این گیاه در سال ۲۰۰۵ توسط خاویر متز فرانسوی در ماداگاسکار کشف شد. ارتفاع این درخت به ۱۸ متر می‌رسد و برگ‌هایی به طول ۵ متر دارد. فقط ۹۰ اصله از این درخت در طبیعت یافت‌ می‌شود.

نام این گیاه برگرفته از نحوه رویاروئی او با مرگ است. در پایان عمر این گیاه، نوک ساقه‌ها مملو از شکوفه می‌شود که، قادر به گرده‌افشانی و تبدیل‌شدن به میوه هستند. شهد این گیاه، حشرات و پرندگان را به سمت خود جذب می‌کند. با این وجود، این نمایش باشکوه و رنگارنگ باعث می‌شود گیاه خسته و ضعیف شود و بعد از این که منابع تغذیه خود را از دست داد، نابود شود.

2 در مورد “آشنایی با 10 تا از عجیب‌ترین گیاهان در جهان به همراه تصویر”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH