با سیستم عامل موبایل فایرفاکس آشنا شوید

سیستم عامل فایرفاکس چیست؟

Firefox OS، یک سیستم عامل موبایلی، مبتنی بر لینوکس و تکنولوژی Gecko شرکت موزیلا است. این سیستم بر پایه استانداردهای وب باز (open web)، نظیر HTML5 ،CSS3 و جاوا‌ اسکریپت ساخته شده است.

موزیلا با توسعه دادن API مخصوص وب، توانست ارتباط نرم افزار‌های مخصوص وب را که بر پایه HTML5 هستند با سخت‌افزار دستگاه برقرارکند. تا به حال این عمل، فقط توسط اپلیکیشن‌های سیستم‌ عامل نظیر بلوتوث و دوربین امکان‌پذیر بود.

سیستم عامل فایرفاکس چه تفاوتی با سیستم عامل‌های کنونی دارد؟

برای سادگی بیان، می‌توانید این سیستم عامل را به چیزی بزرگ‌تر از یک مرورگر موبایل که روی یک سیستم عامل ساده‌ مبتنی بر لینوکس اجرا می‌شود، در نظر بگیرید. هر اپلیکیشن این سیستم‌ عامل، حتی دوربین و شماره‌گیرنده آن، یک اپلیکیشن وب است یا به بیان دیگر یک وب‌سایت به شکل یک نرم‌افزار، به همین سادگی!

رابط کاربری سیستم عامل فایرفاکس چگونه است؟

Lockscreen-and-Homescreen

سیستم عامل فایرفاکس، از اندروید برای رابط کاربری خود الهام گرفته است. این سیستم عامل شامل صفحه اصلی یا Home، صفحه قفل و Notification Bar است. اما در مقایسه با اندروید تغییراتی هم کرده است.

دکمه مخصوصی برای بازکردن کشوی نرم‌افزار‌ها وجود ندارد و برای باز کردن منو، باید صفحه را به سمت راست بکشید. اگر صفحه اصلی را به سمت چپ بکشید، لیست گروه‌بندی شده نرم‌افزار‌ها نمایش داده می‌شود و در صورتی که روی آن کلیک شود، نرم‌افزار‌های نصب شده و پیشنهادی در همان موضوع را به شما نمایش می‌دهد. با فشردن درازمدت کلید Home، فهرست نرم افزارهای بسته نشده نمایش داده می‌شود. کلیه نرم‌افزار‌ها، از یک استایل خاص مخصوص این سیستم عامل بهره‌ می‌گیرند که کار با نرم‌افزار‌های مختلف را آسان می‌کند.

اپلیکیشن‌های سیستم عامل فایرفاکس چه تفاوتی با سایر سیستم‌ عامل‌ها دارند؟

سیستم عامل فایرفاکس، با استفاده از موتور Gecko، وب‌سایت‌ها را به فرم اپلیکیشن اجرا می‌کند. این اپلیکیشن‌ها، به جز سیستم عامل فایرفاکس روی سیستم عامل‌های دیگری هم اجرا می‌شوند. در واقع، هر سیستم عاملی که از مرورگر فایرفاکس پشتیبانی می‌کند، می‌تواند این نرم‌افزار‌ها را که از طریق فایرفاکس مارکت توزیع می‌شوند اجرا کنند.

دو نوع اپلیکیشن، برای این سیستم عامل وجود دارد. اپلیکیشن‌هایی که روی سرور موزیلا میزبانی می‌شوند که هر بار نیاز به اجرا دارند، دانلود و لود می‌شوند و اگر ارتباط اینترنت قطع شود، اجرا نمی‌شوند و اپلیکیشن‌هایی که به شکل یک بسته نرم‌افزاری فشرده، دانلود و اجرا می‌شوند که شبیه به اپلیکیشن‌های سایر سیستم‌ عامل‌ها هستند.

Apps-list

آینده این سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند چگونه خواهد بود؟

این سیستم عامل در صورت موفقیت، روشی را که ما از وب استفاده می‌کنیم، تغییر خواهد داد. ما در حال حاضر از وب برای بازدید از وب‌سایت‌ها بهره می‌گیریم، ولی این سیستم عامل عصری را برای ما بوجود می‌آورد که بیشتر از اپلیکیشن‌های وب استفاده خواهیم کرد تا وب‌سایت‌ها.

4 در مورد “با سیستم عامل موبایل فایرفاکس آشنا شوید”

  1. منتظر اوبونتو او اس هستم. اگه کرنل دسکتاپ و موبایل رو یکی کنه اونوقت دیدن داره قیافه تمام ویندوزی ها و اپلی ها و …

    البته اندروید و فایرفاکس و تایزان لینوکسی هستن ولی حیف که کرنلشون فقط موبایلی هست.

  2. کار سختی رو در پیش خواهد داشت !
    چرا که از آی او اس و اندروید خیلی عقب هست ….

    من که فکر نمیکنم این سیستم عامل مثل اندروید بتونه پیشرفت کنه !
    چون چند سیستم عامل دیگه مثل بلک بری و بادا و سیمبین و … هم بودن ؛ ولی در آخر محکوم به شکست شدند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH