تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی

واتساپ، اینستاگرام و تلگرام، پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی در کشور هستند

بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، در خصوص میزان استفاده مردم از رسانه‌های اجتماعی، واتساپ به عنوان پرطرفدارترین پیام‌رسان در ایران شناخته شد.

نظرسنجی اخیر ایسپا در قالب مقیاس ملی در تعداد نمونه بیش از هزار و پانصد نفر برگزار شد، جامعه آماری این نظرسنجی، شهروندان بالای 18 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور بودند.

طبق نتایج نظرسنجی‌های ایسپا در آذر ماه سال 1394، در آن زمان بیش از 37 درصد مردم در تلگرام عضویت داشتند، این میزان تا فروردین 97 به بیش از 59 درصد رسید، اما پس از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت همان سال، میزان افرادی که از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند به 49.9 درصد کاهش پیدا کرد.

در خصوص واتساپ باید گفت که در آذر ماه سال 1394، بیش از 16 درصد ایرانیان از این اپلیکیشن استفاده می‌کردند، قبل از اعمال سیاست فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت 97، میزان استفاده از واتساپ 11.9 درصد بود اما بعد از فیلترینگ تلگرام و کاهش 10 درصدی کاربران آن، میزان استفاده از واتساپ 12 درصد افرایش یافت و به 25 درصد رسید.

این مطلب را نیط بخوانید: معرفی 10 شبکه اجتماعی محبوب در جهان

این روند صعودی تا جایی ادامه پیدا کرد که در آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 میزان استفاده از واتساپ به بیش از 74 درصد رسید. در واقع این مطلب نشان می‌دهد کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی، واتساپ را جایگزین تلگرام کردند.

اما امروز شبکه ‌اجتماعی اینستاگرام نیز محبوبیت بسیاری میان مردم پیدا کرده است، در آذر ماه سال 94، بیش از 25 درصد مردم ایران از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کردند. اما در فروردین سال 1397، با اعمال فیلترینگ تلگرام، محبوبیت این شبکه اجتماعی نیز افزایش یافته و در تیرماه سال 1400 میزان استفاده از آن به بیش از 53 درصد رسید.

به‌ترتیب، روبیکا، سروش، بله، فیس‌بوک، ایتا، توییتر، آی‌گپ، کلاب هاوس، تیک‌تاک، سیگنال و گپ از دیگر پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در میان ایرانی‌ها هستند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی به تفکیک گروه‌ها

نتایج نظرسنجی‌های مرتبط با میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بین مردم ایران، قابل تامل است؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد با افزایش سن کاربران، میزان استفاده آن‌ها از تلگرام کاهش چشمگیری پیدا‌ می‌کند. همچنین 55.1 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از تلگرام استفاده می‌کنند، این میزان بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی 31 درصد است.

با توجه به نتایج نظرسنجی ایسپا، بیش از 87 درصد جوانان بین 18 تا 29 سال، بیش از 76 درصد افراد میان 30 تا 49 سال و بیش از 46 درصد افراد بالای 50 سال، اعلام کردند که از واتساپ استفاده می‌کنند؛ یعنی با افزایش سن کاربران میزان استفاده آن‌ها از واتساپ نیز کاهش یافته است.

در این نظرسنجی‌ها در خصوص استفاده کاربران از اینستاگرام نیز مشخص شد که بیش از 75 درصد جوانان 18 تا 29 سال همچنین بیش از 54 درصد افراد 30 تا 49 سال و 27.3 درصد افراد بالای 50 سال، از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

3 در مورد “واتساپ، اینستاگرام و تلگرام، پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی در کشور هستند”

  1. اینستاگرام که به زودی فیلتر میشه
    مسئولای ما دارن تمام تلاششونو میکن تجربه نزدیک به مرگ رو برای همه تو این مملکت فراهم کنن!
    ممنون واقعا

  2. عبداله رجبی

    همه ی این نرم افزار ها مخرب هستند برای جوانان، همه باید با اعمال نظر کارشناسی فیلتر شوند
    وقتی خودمان توانایی راه اندازی مشابه داخلی این نرم افزارهارو داریم چرا باید این نرم افزارهای اسرائیلی و آمریکایی در کشور فعال باشند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH