الگوریتم شبکه‌های اجتماعی چگونه کار می‌کند و آیا می‌تواند محتوای خاصی را حذف کند؟

این روزها به هر جای اینترنت که سرک بکشید، چیزی را در رابطه با الگوریتم‌ها خواهید شنید. همان‌طور که می‌دانید، الگوریتم‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند. در این مطلب قصد داریم که در رابطه با الگوریتم شبکه های اجتماعی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

الگوریتم شبکه های اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

هنگامی‌که بحث بر سر الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی باشد، آنگاه منظور ما، الگوریتم فیدها بوده که از طریق آن تعیین می‌شود که کدام پست در فیدهای شما به نمایش درآید. شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی می‌توانند چندین الگوریتم داشته باشند، بنابراین در اینجا مهم است که آنی را که می‌خواهیم، از مابقی جدا کنیم.

در اصل، الگوریتم فیدها از یادگیری ماشینی استفاده کرده تا بتواند پستی را که شما می‌پسندید، پیش‌بینی کند و در نهایت هم آن را در فیدهای شما به نمایش بگذارد. اکثر شبکه‌های اجتماعی (البته به غیر از مواردی همانند اینستاگرام)، به شما این امکان را می‌دهند که از بین فیدهای مبتنی بر الگوریتم و فیدهای زمانی، یکی را انتخاب کنید.

الگوریتم شبکه های اجتماعی

در فیدهای مبتنی بر الگوریتم، پست‌ها به ترتیبی که الگوریتم فکر می‌کند بهتر است، به شما نمایش داده می‌شوند. از طرفی دیگر فیدهای زمانی، پست‌ها را بر اساس زمان آن‌ها سازماندهی می‌کنند. بنابراین شاید در فیدهای اینستاگرام شما، پیش از نمایش دادن پست چند دقیقه پیش یک حساب که چندان با آن تعامل ندارید، پستی نشان داده شود که به نظر الگوریتم، بیشتر از آن خوشتان می‌آید.

جهت نیل به این هدف، شبکه‌های اجتماعی داده‌های مربوط به پست‌هایی که در گذشته با آن‌ها سروکار داشته‌اید، پست‌های ترند شده حال حاضر و همچنین پست‌های اسپانسری را برداشته و مورد تحلیل قرار می‌دهند. داده‌هایی که توسط این الگوریتم‌ها مطالعه می‌شوند، حجم بسیار بالایی دارند.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی 10 شبکه اجتماعی محبوب در جهان

پلتفرم‌های اجتماعی با توجه به اینکه دوستان شما از چه پست‌هایی خوششان آمده، تاریخچه جست‌و‌جوی شما در سایر وب‌سایت‌ها و حتی مدت زمانی که به یک پست نگاه می‌کنید، می‌توانند اطلاعات گردآوری کنند. با ترکیب کردن تمامی این داده‌ها، الگوریتم می‌تواند بفهمد که احتمالا به کدام پست‌ها علاقه خواهید داشت.

چرا شبکه‌های اجتماعی از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند؟

استفاده از الگوریتم در شبکه های اجتماعی یک دلیل دارد و آن این است که بیشتر شما را بر روی این شبکه‌ها نگه دارد. اگر از پستی لذت ببرید، آنگاه به پایین اسکرول کرده تا بیشتر ببینید و این ذات انسان‌ها است. حال این پرسش پیش می‌آید که چرا شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند که شما بیشتر از آن‌ها استفاده کنید؟ طبیعی است که جواب این پرسش به هدف اصلی هر کسب‌و‌کاری یعنی پول بازمی‌گردد.

هر چه بیشتر وقت خود را بر روی یک شبکه اجتماعی بگذرانید، آنگاه آن پلتفرم نیز می‌تواند تبلیغات بیشتری را به شما نمایش دهد. مثلا فرض کنید که پس از مشاهده هر 3 پست در اینستاگرام، یک پست تبلیغاتی به شما نمایش داده شود. با یک حساب ساده می‌توان فهمید که هر چه پست‌های بیشتری ببینید، آنگاه تبلیغات بیشتری را نیز مشاهده خواهید کرد.

الگوریتم شبکه های اجتماعی

هر بار که یک تبلیغ را بر روی یک شبکه اجتماعی مشاهده کنید، آنگاه آن پلتفرم از این طریق، درآمد کسب می‌کند. اگر فقط به تبلیغ نگاه کنید، آنگاه این فرایند، تأثیرگذاری نامیده می‌شود. قیمت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، با استفاده از میزان تأثیرگذاری تعیین می‌شود. بنابراین هر بار که یک تبلیغ را نگاه می‌کنید، آنگاه آن شبکه اجتماعی از این طریق درآمدزایی می‌کند. اگر بیشتر با تبلیغ نشان داده شده تعامل برقرار کنید و مثلا آن را لمس کنید، آنگاه تعرفه تبلیغات نیز بالاتر خواهد رفت.

یک دلیل اصلی دیگر نیز در رابطه با نگه داشتن بیشتر شما وجود دارد و آن، استفاده بلند-مدت است. پلتفرم‌های اجتماعی می‌خواهند که همچنان به استفاده از اپلیکیشن‌های آن‌ها ادامه دهید. بنابراین بدین ترتیب می‌توانند که همچنان در بلند-مدت از شما کسب درآمد کنند. البته این قضیه کمی پیچیده‌تر از آنی است که به نظر می‌رسد.

شبکه‌های اجتماعی از شما می‌خواهند که مرتبا به پلتفرم‌ آن‌ها بازگردید، زیرا بدین ترتیب می‌توانند شما را به‌عنوان یک کاربر فعال در نظر بگیرند. شاخص کاربران فعال برای شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. این شرکت‌ها با استفاده از چنین معیارهایی، نرخ‌های تبلیغات را تعیین کرده، به دنبال سرمایه می‌گردند و همچنین میزان موفقیت خود را می‌سنجند. همان‌طور که دیدید، همه چیز به این برمی‌گردد که بیشتر شما را وادار به تماشای پست‌ها کرده و در نهایت اینکه بیشتر از اپلیکیشن استفاده کنید.

آیا شرکت‌ها واقعا پست‌هایی را که می‌بینید، کنترل می‌کنند؟

لازم است بدانید که شبکه‌های اجتماعی لزوما و به‌صورت مطلق، محتوایی را که می‌بینید، کنترل نمی‌کنند. هر الگوریتم طراحی شده تا محتوای مرتبط را به شما نمایش دهد و در نهایت باعث سودآوری شرکت شود.

خود الگوریتم نیز توسط خودش تکامل می‌یابد و این همان قسمت مربوط به یادگیری ماشینی است. الگوریتم‌ها تصمیم می‌گیرند که کدام پست را به شما نمایش دهند و در این رابطه نیز نظارت انسانی وجود ندارد. بنابراین در هیچ‌کدام از این شرکت‌ها، شخصی وجود ندارد که در پشت یک کامپیوتر نشسته و تعیین کند که چه چیزی به چه کسی نمایش داده شود. هر چند که شرکت‌ها الگوریتم‌های خود را طراحی کرده و هدفی را برای آن‌ها مشخص می‌کنند، اما در هر صورت نمی‌توانند محتوایی را که قرار است نمایش داده شود، انتخاب کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: درآمد شبکه‌های اجتماعی از کجاست؟!

فیدهای مبتنی بر الگوریتم باعث نمی‌شوند که هیچ محتوایی را از دست بدهید. هم توییتر و هم اینستاگرام هر دو می‌گویند که الگوریتم‌های آن‌ها فقط ترتیب نمایش پست‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این قضیه بدین معنا است که الگوریتم‌ها باعث مخفی و یا حذف شدن هیچ محتوایی نمی‌شوند. با این اوصاف، پست‌هایی که الگوریتم آن‌ها را جالب می‌پندارد، در بالا به نمایش درخواهند آمد. اگر شما به اسکرول کردن ادامه دهید، آنگاه هنوز هم می‌توانید جدیدترین پست‌هایی را که پس از آخرین بازدید شما آپلود شده‌اند نیز مشاهده کنید.

اعتیاد یکی از مشکلات بزرگ الگوریتم‌ها است. شبکه‌های اجتماعی یکی از نمونه‌های بارز اعتیاد مدرن هستند و حتی می‌توانند به سلامت ذهنی افراد نیز آسیب برسانند. این قضیه هنوز اثبات نشده است، اما بسیاری از مردم بر این باورند که الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی با اعمال چرخه بازخورد و نگه داشتن بیشتر کاربران، چنین مشکلاتی را تشدید می‌کنند.

در عین حال نیز این الگوریتم‌ها به این متهم هستند که باعث ایجاد اتاق‌های پژواک (محیطی که در آن ایده‌های جایگزین و مخالف با ایده‌های کاربر به وی نمایش داده نمی‌شوند) می‌شوند. از سایر موارد دیگر نیز می‌توان به هدایت مردم به سمت محتوای افراطی، اخبار جعلی و تحریک احساسات اشاره کرد. واضح است که نگه داشتن کاربران در شبکه‌های اجتماعی آسان نیست و به همین دلیل است که به‌جای نیروی انسانی، از الگوریتم‌های پیشرفته جهت انجام این کار استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در بالا سعی کردیم که توضیحاتی را در رابطه با الگوریتم شبکه های اجتماعی به شما ارائه دهیم. در نهایت اینکه باید بگوییم الگوریتم‌ها کار خود را به‌‌صورت بی‌نقص انجام نمی‌دهند، به هر حال آن‌ها کامپیوتر هستند، نه مغزهای انسانی. گاهی اوقات الگوریتم کار خود را به‌درستی انجام نداده و بنابراین محتوایی را به شما نمایش می‌دهد که اصلا بدان علاقه‌مند نیستید.

الگوریتم‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند، اما معمولا می‌توانند به هدفی که شرکت‌ها برای آن‌ها تعیین می‌کند، دست یابند. اگر غیر از این بود، آنگاه شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده نمی‌کردند. در نهایت اینکه تصمیم با خودتان است که آیا اصلا می‌خواهید که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید یا خیر؟

1 در مورد “الگوریتم شبکه‌های اجتماعی چگونه کار می‌کند و آیا می‌تواند محتوای خاصی را حذف کند؟”

  1. شبکه های اجتماعی نه تنها پست های مارو کنترل میکنند بلکه با فروش اطلاعات ما پول هنگفتی به جیب میزنند..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH