سامسونگ با پیشی گرفتن از اینتل به بزرگترین تامین‌کننده نیمه‌هادی در جهان تبدیل شد

بر اساس اعلام موسسه تحلیل‌گر IC Insights در 3 ماهه دوم سال 2021 شرکت سامسونگ به بزرگترین تامین‌کننده محصولات نیمه‌هادی در جهان تبدیل شد. بدین‌ترتیب غول کره‌ای با افزایش 10 درصدی شاخص‌های فروش خود موفق شد از رهبر پیشین بازار در این حوزه یعنی شرکت اینتل پیشی بگیرد.

این دستاورد نه‌تنها مدیون رشد چشمگیر 10 درصدی فروش تولیدکننده کره‌ای طی 3 ماهه نخست سال جاری است؛ بلکه رکود عملکردی اینتل نیز به پیشتازی سامسونگ و سقوط رقیب آمریکایی به جایگاه دوم کمک کرده است. در سایر موارد جایگاه 5 تولیدکننده برتر بدون تغییر باقی مانده است.

کمپانی‌های SK hynix، TSMC و میکرون به‌ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. شایان به ذکر است که در 3 ماهه دوم امسال شرکت‌های SK hynix ومیکرون نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند؛ اما این موضوع برای تغییر جایگاه آن‌ها در رتبه‌بندی کافی نبوده است.

رشد 19 درصدی فروش سامسونگ به‌دلیل افزایش تقاضا برای حافظه‌های رم و فلش یکی از عوامل کلیدی پیروزی غول کره‌ای به‌شمار می‌رود. این کسب‌وکار در گذشته نیز نجات‌بخش سامسونگ بوده است. در کنار افزایش تقاضا، قیمت ماژول‌های حافظه نیز افزایش یافت و این موضوع بر عملکرد مالی سامسونگ نیز تاثیرگذار بود.

بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران، میزان تقاضا برای ماژول‌های حافظه طی 3 ماهه سوم سال احتمالا بار دیگر رشد 10 درصدی را تجربه خواهد کرد. این پدیده بار دیگر به رشد درآمدهای رهبر جدید جهان کمک می‌کند.

سامسونگ با پیشی گرفتن از اینتل به بزرگترین تامین‌کننده نیمه‌هادی در جهان تبدیل شد

10 تامین‌کننده برتر محصولات نیمه‌هادی در جهان طی 3 ماهه دوم سال به درآمد ترکیبی 95.5 میلیارد دلاری دست یافتند. در این دوره کل صنعت نیمه‌هادی رشد 8 درصدی را تجربه کرد. شایان به ذکر است که رشد کمپانی‌های TSMC، اینتل، کوالکام و برودکام کمتر از متوسط صنعت بوده است.

بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی، فروش کلی اینتل احتمالا 3 درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین از یک سو مشخص نیست که رهبر سابق بازار تا چه زمانی جایگاه دوم را حفظ خواهد کرد.

از سوی دیگر کمپانی آمریکایی تنها 1 روز قبل از معماری جدید پردازنده‌های خود رونمایی کرد. پیش‌بینی موسسه IC Insights نشان می‌دهد که در صورت پاسخ مثبت بازار به این اقلام جدید، سناریوی فوق به آسانی توجیه‌پذیر نخواهد بود.

در این میان چندین برند دیگر به غیر از 5 تولیدکننده برتر بازار نیز تحرکات جالبی از خود نشان دادند. فروش انویدیا در دوره 3 ماهه گذشته 14 درصد افزایش یافت و کمپانی در بحبوحه تقاضای سرسام‌آور از جانب دیتاسنترها، گیمرها و البته ماینرهای ارزهای رمزنگاری شده عملکرد مطلوبی از خود نشان داد. شرکت مدیاتک رشد 17 درصدی را تجربه کرد.

این دستاورد مدیون موفقیت اسمارت‌فون‌های 5G و محصولات چندرسانه‌ای مصرفی است. کمپانی AMD جایگاه یازدهم رتبه‌بندی جهانی را به خود اختصاص داد و در 3 ماهه دوم سال جاری موفق به ثبت رشد چشمگیر 12 درصدی شد. تحلیل‌گران موسسه IC Insights نیز پیش‌بینی می‌کنند که بازار جهانی نیمه‌هادی‌ها تا پایان سال 2021 رشد 23 درصدی را تجربه خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH