قبل از خرید فون و پایه فون عکاسی حتماً بخوانید

فون عکاسی در سبک‌ها و انواع مختلفی وجود دارند و اگر شما هم به دنبال خرید تعدادی فون برای آتلیه عکاسی خود باشید، در این تنوع گیج خواهید شد. انواع فون برای پس‌زمینه عکاسی در استودیو استفاده می‌شوند و شما قبل از گرفتن هر عکسی باید انتخاب کنید که از چه فون و با چه رنگ و بافتی استفاده کنید. یک بار برای همیشه با انواع فون و البته پایه‌های آن آشنا شوید تا بهترین عکس‌ها را بگیرید.

انواع فون و پایه فون

هنگام عکاسی از یک کودک، یک مدل حرفه‌ای یا حتی پرتره خانوادگی،  منطقی نیست که تنها به چند فون ساده بسنده کنید. هر عکاس حرفه‌ای برای مدل‌های مختلف، از پس‌زمینه‌های گوناگونی استفاده می‌کند.

انواع فون مانند فون پارچه‌ای و مخملی، فون چاپی و فون شطرنجی از جنس وینیل، فون کاغذی و فون پرتابل وجود دارند که وجودشان در یک استودیوی عکاسی مجهز لازم است.

انتخاب فون باید به گونه‌ای باشد که:

  • عوامل حواس‌پرتی اطراف را از بین ببرد.
  • بیشترین تمرکز را روی سوژه ایجاد کند.
  • خلاقیت شما را بیشتر کند.
  • با آن فون بتوانید بیشترین حس را از سوژه دریافت کنید.

فون‌ها را می‌توان روی انواع پایه فون نصب کرد. برای هر فونی به یک پایه فون نیاز دارید. بنابراین در کنار هر نوع فون، یک پایه فون هم معرفی می‌کنیم.

فون پارچه‌ای

فون های پارچه‌ای از محبوب‌ترین‌ها در میان فون عکاسی هستند که به راحتی روی هر پایه فونی نصب می‌شوند. این فون ها قابل حمل، قابل شستشو و متنوع هستند و حتی امکان طراحی فون های نقاشی شده خاص را به شما می‌دهند.

در انواع مخملی، کتانی، کرباس، برزنتی، فابریک، پارچه بوم و نخی ساده یا طرح دار یافت می‌شوند. نوع براق فون پارچه‌ای درست است که در صورت کثیف شدن قابل شستشو هستند اما به راحتی چروک شده و نگهداری از آن، سخت است. با این وجود قیمت متوسطی دارند.

فون مخمل

یکی از نرم‌ترین بافت‌ها و جنس‌ها را در میان فون های عکاسی دارد. پارچه مخمل بسیار گران بوده و مدام نیاز به شستشو یا تمیز شدن دارند. با این حال، فون مخمل، هیچ نور نقطه‌ای در پشت سوژه ایجاد نمی‌کند و به راحتی می‌توانید از فلاش‌ها در استودیو استفاده کنید.

همچنین به پرتره‌ها، حال و هوای بهتری القا می‌کند.

دو نوع مخمل واقعی و طرح مخمل را برای فون می‌توانید بخرید. فون طرح مخمل، کرک‌های چسبیده شده روی سطح پلاستیکی هستند که احتمال جدا شدن از سطح را دارند.

پس ممکن است آتلیه شما را پر از پرز کنند. هنگام خرید فون مخمل به سراغ بهترین جنس آن بروید. سایت نورنگار بهترین نوع فون مخمل را برای خرید در اختیار شما قرار می‌دهد.

فون شطرنجی

برای عکاسی یا فیلم‌برداری کروماکی، فون شطرنجی باکیفیت‌ترین فونی است که می‌توانید خریداری کنید. جنس آن از مواد پلاستیکی در هم تنیده و بافته شده بوده و هیچ بازتابی از خود ندارد. در رنگ‌های مختلف سفید، سبز، طوسی، مشکی و بسیاری دیگر هستند. ابعاد آن، 2 × 3 و 3 × 5 است. البته فون شطرنجی از گران‌ترین فون ها نیز هست.

فون کاغذی بدون درز

فون کاغذی از مرسوم‌ترین فون ها برای عکاسی است. این مدل، در اندازه‌های مختلف و با رنگ‌های گوناگون یافت می‌شود. اگر رنگ‌های مختلف آن را ندارید بهتر است به سراغشان بروید. چون مطمئن باشید که برای سوژه‌ها و عکاسی‌ها نیازتان می‌شود.

حتی فون کاغذی چاپی هم پیدا می‌کنید که کمی گران‌تر از نوع تک رنگ آن است.

این فون ها در اندازه‌های بزرگ برای سوژه‌های بزرگ‌تر مانند پرتره خانوادگی و در اندازه‌های کوچک برای پرتره‌های تک نفره قابل خریداری هستند. ابعاد فون کاغذی 11 در 2.75 متر است.

خوبی این فوم‌ها، این است که به صورت رول شده و چندین متر هستند. با هر بار، خراب شدن یا کثیف شدن قسمتی از آن، می‌توانید آن را برش زده و از قسمت‌های جدید استفاده کنید. به همین دلیل این فوم‌ها، ارزان‌ترین فون عکاسی در بازار هستند.

می‌توانید یک استند برای گوشه آتلیه بگیرید و چندین فوم کاغذی را به صورت عمودی، در آن نگه دارید.

فون وینیل گرانترین فون عکاسی

علت گرانی این فون، جنس آن است. بافتی بسیار محکم و فشرده دارد که چروک نمی‌شود. نور را انعکاس نمی‌دهد و هنگام عکاسی هیچ نقطه نوری در پس‌زمینه ایجاد نمی‌کند.

به راحتی با یک اسفنج و آب می‌توانید آن را بشورید. پس از استفاده هم روی میله افقی پایه فون رول شده و فضایی اشغال نمی‌کنند.

این نوع فون، بیشتر به صورت تک رنگ و براق پیدا می‌شوند اما با کمی جستجو، می‌توانید مدل‌های طرح دار آن را هم پیدا کنید. نوع مات هم دارند که پیشنهاد می‌دهیم به قسمت فون های عکاسی سایت نورنگار نگاهی بیندازید.

فون پرتابل

عکاسان در موقعیت‌های مختلف زیر، به سراغ فون پرتابل می‌آیند.

  • برای عکاسی‌هایی که به سرعت عمل بیشتری نیاز دارند.
  • سوژه کوچک است.
  • در فضاهای خارج از استودیو که امکان قرارگیری پایه فون نیست.

فون پرتابل تک رو یا دو رو بوده و انواع رنگ‌ها و طرح‌ها را در آن‌ها می‌توان یافت. با این حال، فون پرتابل یک عیب دارد و آن اندازه کوچکش است. چرا که جمع‌کردن، فون های بزرگ‌تر آن، مشکل‌ساز می‌شود. از این فون برای سوژه‌های بزرگ نمی‌توانید استفاده کنید.

بعضی از انواع فون های پرتابل در جلوی خود، پارچه‌ای دارند که روی زمین را هم می‌پوشاند و این‌گونه صحنه‌ای کامل برای عکاسی تمام قد به شما می‌دهند. برای عکاسی ماکرو، فون پرتابل تاشو هم پیدا می‌کنید.

در میان رنگ‌های این نوع فون، سفید و سیاه و البته سبز کروماکی بیشترین استفاده را دارند.

فون پرتابل را می‌توان به پایه فون سبک وصل کرد یا به دیوار تکیه داد یا حتی با دست نگه داشت.

انتخاب پایه فون مناسب

برای هر یک از انواع فون عکاسی که معرفی کردیم، نیاز به پایه فون دارید. فون و پایه فون را باید به همراه یکدیگر خریداری کنید. نمی شود یک فون کاغذی رولی را روی دیوار با چسب چسباند. باید حتما از پایه فون استفاده کرد اما چه پایه فونی لازم است؟ با انواع پایه فون آشنا شوید.

پایه فون پرتابل

پایه ی فون قابل حمل بوده به راحتی درون یک کیف قرار می‌گیرد. این پایه ی فون پرتابل با دو شماره 806 و 803 معرفی می‌شوند که تفاوت‌های جزئی دارند.

در هر پکیج پایه فون پرتابل، دو پایه نگهدارنده فون، یک میله اتصال و کیف مخصوص حمل قرار داده شده است. روی فون پرتابل 803، فون عکاسی با عرض 3 × 2 و روی فون پرتابل 806 به جز این اندازه، عرض فون 5 × 3 هم قابلیت نصب را دارند.

پایه‌ی فون برقی

این پایه فون برای آتلیه‌های عکاسی حرفه‌ای بوده و راحتی در استفاده را دارد. از این پایه فون حتی می‌توانید تا 6 فون را آویزان کرده و به راحتی با یک ریموت کنترل آن‌ها را باز یا جمع کنید.

عکس شماره 7

پایه فون زنجیری

از دیگر پایه فون ها برای فون های پارچه‌ای یا وینیل، پایه ی فون زنجیری است. فون روی پایه‌های زنجیری متصل شده به دیوار نصب شده و به راحتی با دست می‌توان، آن را جابه‌جا کرد.

پایه فون T شکل

این پایه تنها از یک پایه نگهدارنده فون و یک میله افقی تشکیل شده و بیشتر برای فون‌هایی استفاده می‌شود که وزن کمی دارند. این پایه برای فون پرتابل یا فون کاغذی با عرض کم گزینه‌ای مناسب است.

قبل از هر چیز، یک نکته را به خاطر بسپارید. هیچ کسی موقع عکاسی آن‌قدر زمان ندارد که چندین پس‌زمینه را امتحان کند. بنابراین باید یاد بگیرید که به غریزه خود اعتماد کنید. کمی تکنیک عکاسی و کار با انواع فون و پایه فون را بیاموزید و البته اجازه ندهید که پس‌زمینه، سوژه شما را تحت فشار قرار دهد (مگر اینکه عمدی در کار باشد).

برای خرید فون عکاسی دست دوم هم، سایت نورنگار را پیشنهاد می‌دهیم. در این سایت انواع تجهیزات عکاسی نو و دست دوم را برای خرید پیدا خواهید کرد. پس تنها چند کلیک تا تجهیز کردن کامل آتلیه خود فاصله دارید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH