بررسی تخصصی گلکسی زد فولد 3: فرانچایز سامسونگ هم درخشان و هم ناامید کننده

انگار همین چند ماه پیش بود که سامسونگ قصد داشت گلکسی زد فولد را به بازار عرضه کند و کیفیت نمایشگر تاشو این مدل و پیش‌بینی آینده گوشی‌های تاشو، بحث داغ محافل فناوری شده بود. اما حالا در یک چشم به هم زدن گلکسی زد فولد 3 رو به روی ما قرار دارد و قصد داریم تا شاهکار بعدی سامسونگ را به طور کامل و دقیق، نقد و بررسی کنیم.

سامسونگ سومین نسل سری فولد را چندی پیش معرفی کرد، اولین مدل گلکسی فولد در آخرین روزهای پیش از کرونا معرفی شد و پس از آن، هم دنیا وارد بحران کرونا شد و هم سامسونگ با بحران کیفیت ساخت گلکسی فولد مقابله کرد.

عرضه اولین گلکسی فولد به دلیل کیفیت پایین نمایشگر و مشکلات لولای آن، چند ماه از تاریخ اولیه به تعویق افتاد. البته با عرضه مجدد زد فولد باز هم انتقادات فراوانی نسبت به کیفیت آن مطرح شد تا اولین مدل زد فولد محبوبیت خاصی میان طرفداران بازار تلفن همراه پیدا نکند.

سال گذشته زد فولد 2 به بازار آمد که تفاوت‌های فراوانی نسبت به اولین مدل داشت. زد فولد 2 از نظر ابعاد، کیفیت ساخت، نمایشگر تاشو و لولا بهبود‌های قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی خود پیدا کرده بود و توانست نظر مثبت کارشناسان را جلب کند.

حال با گلکسی زد فولد 3 طرف هستیم، مدلی که باریک‌تر، خوش دست‌تر و با کیفیت‌تر از مدل‌های پیشین است. سومین مدل سری فولد اهمیت فراوانی برای سامسونگ و بازار دارد، زیرا سری زد فولد باید در این مدل به تکامل برسد.

عدد سه برای تولید یک محصول تجاری یا حتی هنری اهمیت فراوانی دارد. هر چه باشد، از قدیم گفته‌اند تا سه نشه بازی نشه، خیلی از طرفداران سریال‌های تلویزیونی برای این که تصمیم بگیرند یک سریال را به طور کامل تماشا کنند یا خیر، سه اپیزود ابتدایی آن را تماشا می‌کنند. همچنین گفته‌اند برای آشنایی با یک خانم محترم، حداقل سه بار با او به بیرون بروید و سپس پیشنهاد دوستی خود را به او ارائه دهید. حتی مشهورترین فرانچایز‌های تاریخ سینما نیز سومین قسمت فیلم به بلوغ لازم از نظر داستان و کارگردانی می‌رسند. در واقع نویسنده و کارگردان آن‌ها، در سه فیلم تمامی آنچه‌ که باید را به مخاطب عرضه می‌کنند.

حال سوال مهم آن است، آیا سامسونگ هم می‌تواند در سومین نسخه گلکسی زد فولد، تمام آن‌چیزی که لازم است را به خریداران عرضه کند؟ البته قطعا زد فولدهای بعدی کیفیت بهتری نسبت به زد فولد 3 دارند و سری فولد سامسونگ با عرضه زد فولد 3 به پایان نمی‌رسد اما فکر می‌کنم سامسونگ طی سه سال اخیر فرصت کافی را داشته تا آن‌چه که از یک گوشی تاشو با کیفیت و قدرتمند انتظار داریم را تولید کند و حالا نتیجه کار در گلکسی زد فولد 3 نمایان می‌شود.

سامسونگ گلکسی زد فولد 3 چند روزی در اختیار آی‌تی‌رسان قرار داده شد تا بتوانیم از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تمام بخش‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین اگر از طرفداران این سری جذاب سامسونگ هستید، با نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد 3 همراه ما باشید:

مشخصات گلکسی زد فولد 3

ابعاد
158.2 در 67.1 در 16-14.4 میلی‌متر در حالت بسته
158.2 در 128.1 در 6.4 میلی‌متر در حالت باز
وزن
271 گرم
نمایشگر
نمایشگر اصلی: 7.6 اینچ Foldable Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1768 در 2208
نمایشگر دوم : 6.23 اینچ Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 832 در 2268
پردازنده
Snapdragon™ 888 5G
پردازنده گرافیکی
Adreno 660
رم
 12 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 11 با رابط کاربری One UI 3.1.1
دوربین اصلی
سه‌گانه: 12 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 12مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
 دوربین 4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر + دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی
باتری
4400 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 25 واتی

طراحی و کیفیت ساخت

اگر سامسونگ را یک کارگردان بالغ و کار کشته بدانیم، قطعا می‌داند که فرانچایز گلکسی زد فولد باید در سومین نسخه خود به بلوغ لازم برسد در غیر این صورت مخاطبین خود را از دست خواهد داد. به همین جهت سامسونگ از تمام ابزارهای لازم استفاده کرده تا گلکسی زد فولد 3 یک اثر هنری همه‌چیز تمام باشد.

در خصوص یک گوشی تاشو طبیعتا همه چیز از کیفیت بدنه آغاز می‌شود، جایی که سامسونگ از مستحکم‌ترین و در عین حال سبک‌ترین بدنه آلومینیومی در میان تمام محصولاتش، در گلکسی زد فولد 3 استفاده کرده و به قول خودش اعتماد به نفس را به گوشی‌های گلکسی زد فولد آورده است.

گلکسی زد فولد 3

فریم و لولای‌ زد فولد 3 از آلومینیوم تشکیل شده اما پشت آن شیشه‌ای با روکش گوریلا گلس ویکتوس دارد که در برابر خط و خش و افتادن از ارتفاع دو متر مقاوم است. تقریبا همین ترکیب بدنه آلومینیوم و شیشه در گلکسی زد فولد 2 نیز به کار رفته بود اما زد فولد 3 حدود 10 گرم سبک‌تر است. بخشی از این سبکی مدیون ابعاد کوچک‌تر و بخشی را مدیون استفاده از آلومینیوم سبک‌تر در سومین مدل زد فولد می‌دانیم.

گلکسی زد فولد 3 در حالت بسته 67.1 میلی‌متر عرض و 158.2 میلی‌متر ارتفاع دارد، در حالت باز، ارتفاع که تغییری ندارد اما عرض گوشی به 128.1 میلی‌متر تغییر می‌کند. ضخامت گوشی در حالت بسته در قسمت لولا 16 میلی‌متر و در قسمت انتهایی دو لبه گوشی 14.4 میلی‌متر است، بنابراین همچنان قسمت لولا ضخامت بیشتری دارد و دو سمت نمایشگر در نزدیکی لولا بر روی هم قرار نمی‌گیرند و فاصله‌ای بین آن‌ دیده می‌شود، اما دو سمت انتهایی دو لبه نمایشگر کاملا بر روی هم قرار می‌گیرند و به همین دلیل ضخامت گوشی در این قسمت کمتر است. ضخامت بدنه در حالت باز نیز 6.4 میلی‌متر اندازه‌گیری شده است.

تمامی ابعاد گلکسی زد فولد 3 نسبت به گلکسی زد فولد 2 کاهش داشته‌اند؛ بنابراین زد فولد 3 خوش دست‌تر و برای استفاده راحت‌تر است اما همچنان یک گوشی بزرگ و در حالت بسته، ضخیم به شمار می‌آید. هنگامی که گوشی را در جیب خود می‌گذارید، کاملا متوجه حضور یک جسم بزرگ در جیب خود خواهید شد و حتی شاید اطرافیان‌تان احساس کنند که یک پاوربانک یا وسیله‌ای مشابه به آن را در جیب خود قرار داده‌اید.

البته بزرگ بودن و ضخیم‌بودن زد فولد جزوی از طبیعت آن است و می‌دانیم حداقل تا چند سال آینده دنیای فناوری آنقدر پیشرفت نمی‌کند که یک گوشی تاشو باریک اما مقاوم به بازار عرضه شود. همین حالا هم گوشی زد فولد 3 در حالت باز تنها 6.4 میلی‌متر ضخامت دارد و یکی از باریک‌ترین گوشی‌ها و تبلت‌های دنیا در حالت باز به شمار می‌رود اما زمانی که دو بدنه 6.4 اینچی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، ضخامت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

طراحی زد فولد 3 به جز در بخش ماژول دوربین تغییر چشمگیری نسبت به زد فولد 2 ندارد. نمایشگر بزرگ اصلی با 7.6 اینچی همچنان یک فرورفتگی در خط تا دارد و دور نمایشگر قاب پلاستیکی دیده می‌شود. نمایشگر دوم نیز همچنان 6.2 اینچ است اما نسبت نمایشگرها نسبت به بدنه چند دهم درصد افزایش پیدا کرده است.

برآمدگی ماژول دوربین گلکسی زد فولد 3 هر چند نسبت به فولد 2 باریک‌تر شده اما باعث می‌شود زمانی که گوشی بر روی سطح صافی قرار دارد هم در حالت بسته و هم در حالت باز، لق بخورد اما هنگام در جیب گذاشتن گوشی، برآمدگی دوربین اذیت کننده نیست.

لولای زد فولد 3 نسبت به نسل قبل مستحکم‌تر شده و قابل‌اطمینان‌تر است. لولا هیچ درزی برای ورود گرد و غبار ندارد، بالا و پایین لولا کاملا پوشیده است. اما می‌توان به بیش از حد مستحکم بودن لولا ایراد وارد کرد، لولا سفت باز و بسته می‌شود و در استفاده روزمره این اتفاق چندان خوشایند نیست؛ زیرا باز و بسته کردن گوشی را کمی دشوار می‌کند. به ویژه آن که فریم دور گوشی صیقلی است و هنگام باز کردن گوشی ممکن است انگشت شما بر روی فریم لیز بخورد و گوشی از دست‌تان بیفتد. اما از طرفی لولا در تمامی زاویه‌ها می‌ایستد و شما می‌توانید دو سمت نمایشگر را از زاویه حدود 15 درجه تا 170 درجه باز کنید و لولا در همان زاویه‌ها دو سمت گوشی را نگه می‌دارد.

در فریم سمت راست گوشی دکمه پاور که با حسگر انگشت ادغام شده و دکمه ولوم دیده می‌شود، جای دکمه پاور و حسگر اثر انگشت بسیار خوب است و دسترسی به آن حتی در زمان باز بودن گوشی راحت است. در فریم سمت چپ تنها خشاب سیمکارت آن هم در نیمه بالایی فریم وجود دارد. در فریم پایین سمت راست، درگاه USB-C برای شارژ گوشی و یک میکروفون دیده می‌شود، در سمت چپ این فریم نیز یکی از دو اسپیکر گوشی قرار داده شده است. در فریم بالایی نیز یک اسپیکر و دو میکروفون دیگر دیده می‌شود.

گلکسی زد فولد 3

گلکسی زد فولد 3 اولین گوشی تاشو ضد آب در جهان است. سامسونگ در سومین مدل گلکسی زد فولد توانست گواهی IPX8 را دریافت کند. این گواهی بدان معناست که با گلکسی زد فولد 3 می‌توانید به عمق بیش از یک متر بروید و تا حدود 30 دقیقه هم زیر آب بمانید. قطعا ضد آب بودن یکی از بزرگ‌ترین سورپرایزهای سامسونگ برای گلکسی زد فولد 3 بود. این ویژگی موجب شده تا طراحی سری زد فولد از نظر مقاومت و دوام، وارد مرحله جدیدی شود.

طراحی گلکسی زد فولد 3 یکی از سه مورد تغییر برجسته و بزرگ این مدل در میان فرانچایز سینمایی سامسونگ به حساب می‌آید. طراحی این مدل نسبت به نسخه اول و گلکسی زد فولد 2 به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرده و از یک گوشی تاشو بی‌کیفیت با لولای ضعیف و غیر قابل اعتماد، به یک مدل مستحکم، قابل اطمینان و قابل استفاده در شرایط مختلف تبدیل شده است.

همچنین خود گوشی حالت مکعبی‌تری در حالت بسته پیدا کرده که هنگام دردست گرفتن آن و لمس قسمت‌های آلومینیومی و شیشه‌ای، حس بسیار خوبی را منتقل می‌کند. جزئیات ظاهری زد فولد 3 مانند محل اتصال فریم به نمایشگر یا خمیدگی چهار گوشه گوشی به شکلی دل‌نشین تغییر کرده‌اند و نمایی شیک و لاکچری به زد فولد 3 داده‌اند. ضد آب بودن گلکسی زد فولد 3 نیر به عنوان قدم رو به جلو برای گوشی‌های تاشو به حساب می‌آید که دومین نقطه قوت برجسته این گوشی است.

بزرگ‌ترین ایراد طراحی زد فولد 3 لولا‌های سفت آن است که هنگام باز کردن نمایشگر گوشی کمی اذیت می‌کند در غیر این صورت زد فولد از نظر طراحی به یک گوشی قابل احترام تبدیل شده است. می‌توان از قسمت طراحی مدل‌های آینده گلکسی زد فولد، انتظار لولای با دوام اما نرم‌تر و باریک‌تر شدن ضخامت گوشی را داشت.

نمایشگر تاشو و کاور اسکرین

مهم‌ترین بخش یک گوشی تاشو، لولا و نمایشگر آن هستند. البته نمایشگر اصلی سری زد فولد که با اندازه بیش از 7 اینچ طراحی شده و به طور کامل خم می‌شود، از ابتدا کیفیت خوبی داشت و در زد فولد 2 نیز مشکل خاصی با این نمایشگر نداشتیم.

گلکسی زد فولد 3

در گلکسی زد فولد 3 سامسونگ از همان نمایشگر زد فولد 2 استفاده کرده، در این مدل نیز شاهد استفاده از یک نمایشگر 7.6 اینچی داینامیک امولد 2X با رفرش‌ریت 120 هرتز و HDR10+ هستیم. از دیگر مشخصات این نمایشگر باید به نسبت 22.5:18، رزولوشن 2208 در 1768 و تراکم پیکسلی 374 اشاره کنیم. میزان نور نمایشگر نیز نسبت به نسل قبلی افزایش خوبی داشته و مشکلی هنگام کار با گوشی در محیط‌های باز و زیر نور آفتاب نخواهید داشت.

همانند دیگر مدل‌های سری فولد، نمایشگر اصلی زد فولد 3 نیز نسبتی حدودا مربعی شکل دارد که کار کردن با آن کمی متفاوت است. این نمایشگر همانند گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها نسبت مستطیلی ندارد و افرادی که به آن عادت نداشته باشند در ابتدای کار با زد فولد 3 تجربه متفاوتی خواهند داشت.

گلکسی زد فولد 3

نمایشگر تاشو از نظر عملکرد لمسی بی‌نقص است، همچنین کیفیت نمایشگر با پنل داینامیک امولد و رفرش ریت 120 هرتز فوق‌العاده بالاست. تمامی تصاویر در نمایشگر اصلی گلکسی زد فولد 3 کاملا براق، روشن، طبیعی و واقعی هستند. در این صفحه نمایش از رنگ‌های کدر یا اغراق شده خبری نیست، تمامی تصاویر و ویدیوها با شفافیت بالا و کیفیت جذابی مشاهده می‌شوند.

نمایشگر تاشو از شیشه فوق‌العاده نازک ساخته شده که یک جهش بزرگ فناوری توسط سامسونگ است. لایه محافظ این نمایشگر نیز بهبود پیدا کرده و نسبت به نسخه‌های قبلی زد فولد 80 درصد مقاومت بیشتری دارد.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم در میانه نمایشگر خط تا کاملا مشخص است، همچون مدل‌های قبلی زد فولد یک خط عمودی فرورفتگی در میانه نمایشگر وجود دارد البته هیچ اختلالی در عملکرد لمسی یا کار با صفحه نمایش به وجود نمی‌آورد. این خط زمانی که به صورت مستقیم یا از بالا و پایین به نمایشگر نگاه می‌کنید دیده نمی‌شود اما از دو سمت راست و چپ سایه‌ای را بر روی صفحه نمایش می‌اندازد.

گلکسی زد فولد 3

به جز این سایه در حالت‌های مختلف متوجه یک فرورفتگی در تصویر یا ویدیویی که در گلکسی زد فولد 3 مشاهده می‌کنید، خواهید شد. این یک ایراد است که در گوشی‌های تاشو وجود دارد، البته دیگر با آن مشکلی نداریم زیرا به این ایراد عادت کرده‌ایم و زمانی که گلکسی زد فولد 4 هم به دستمان برسد انتظار یک خط تا در میانه نمایشگر آن را خواهیم داشت. اما در عمل این نوار فرورفتگی آنقدر آزار دهنده نیست، به ویژه زمانی که تصویر سفید یا روشن نباشد به سختی می‌توان متوجه این نوار فرورفتگی شد.

اما همچون هر فیلم سینمایی بلاک باستری، سامسونگ نیز در زد فولد 3 سورپرایز‌هایی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته تا مجموعه گلکسی فولد دچار تکرار نشود. یکی از خاص‌ترین فناوری‌های به کار رفته در زد فولد 3 بردن یکی از دوربین‌های سلفی به زیر نمایشگر است، به شکلی که هنگام کار با نمایشگر دوربین سلفی دیده نشود.

گلکسی زد فولد 3

اولین دوربین سلفی زد فولد سه زیر نمایشگر اصلی آن قرار دارد، یعنی زمانی که در رابط کاربری جا به جا می‌شوید یا در حال مشاهده فیلم و عکس هستید یک لایه از پیکسل‌های نمایشگر بر روی دوربین سلفی وجود دارد که باعث می‌شود حفره دوربین سلفی مانند یک لکه مشکی در صفحه نمایش دیده نشود. البته زمانی که تصویر در نقطه دوربین مشکی باشد، به دلیل آن که پیکسل‌های نمایشگر در پنل امولد خاموش می‌شوند، دوربین سلفی دیده خواهد شد، اما زمانی که نمایشگر تصویر روشنی را نشان می‌دهد، پیکسل‌ها روشن شده و دوربین زیر آن دیده نمی‌شود.

با این وجود پوشش پنل نمایشگر، قسمت دوربین با دیگر بخش‌های صفحه نمایش متفاوت است، در این قسمت پیکسل‌ها بزرگ‌تر هستند و شما می‌توانید تشخیص دهید که در قسمت دوربین، نوع نمایش تصویر با دیگر قسمت‌های صفحه تفاوت دارد، اما به هر حال از شر آن لکه بزرگ برای دوربین سلفی خلاص می‌شوید.

دور نمایشگر اصلی یک فریم پلاستیکی وجود دارد که ارتفاع آن چند میلی‌متر از نمایشگر بالاتر است، به این ترتیب زمانی که گوشی را تا می‌کنید، دو فریم پلاستیکی روی هم قرار می‌گیرند، همچنین دو برجستگی در بالا و پایین سمت راست نمایشگر اصلی وجود دارد که اگر دقت نکنید، وجود آن‌ها را متوجه نمی‌شوید، این دو برجستگی یا پد پلاستیکی هم عملکردی مانند ضربه‌گیر دارند و در زمان تا کردن نمایشگر، از برخورد سمت راست نمایشگر بر روی سمت چپ نمایشگر و ایجاد صدمه احتمالی جلوگیری می‌کنند.

بزرگ‌ترین ایراد صفحه نمایش اصلی زد فولد 3 روکش پلاستیکی براق بر روی آن است که موجب انعکاس آزار دهنده نور محیط در صفحه می‌شود، به ویژه زمانی که از والپیپر تیره استفاده می‌کنید یا رابط کاربری در حالت دارک مود باشد، معمولا انعکاس صورت خودتان و محیط را در نمایشگر زد فولد 3 خواهید دید.

دومین نمایشگر زد فولد 3 که به کاور اسکرین مشهور است نیز با پنل داینامیک امولد 2X عرضه شده و از رفرش ریت 120 هرتز بهره می‌برد. البته در زد فولد 2 نمایشگر کاور اسکرین دارای پنل سوپرامولد بود اما سامسونگ در زد فولد 3 از نمایشگر داینامیک امولد استفاده کرده که تصاویر را با کیفیت بهتری به نمایش می‌گذارد.

صفحه نمایش دوم زد فولد 3 در اندازه 6.2 اینچ اما با نسبت کشیده 25:9 طراحی شده تا همچنان نمایشگر دوم سری گلکسی زد فولد همانند نمایشگر اصلی نسبت نامتعارفی داشته باشد و رابط کاربری سامسونگ و دیگر اپلیکیشن‌ها با نسبتی خاص اجرا شوند.

نسبت نامتعارف هر دو نمایشگر گلکسی زد فولد 3 باعث می‌شود در ابتدای کار با این گوشی نتوانید با هیچ کدام از دو نمایشگر راحت باشید، همچنین برای هر شخص در طولانی مدت یک نمایشگر به عنوان نمایشگر اصلی و یک نمایشگر به عنوان نمایشگر دوم استفاده خواهد شد.

هدف سامسونگ از ایجاد کاور اسکرین آن بوده که بسیاری از کارهای کوتاه و دم دستی مانند چک کردن نوتیفیکیشن، ارسال پیامک، گرفتن یک عکس سلفی، جواب دادن به تماس و اعمال تنظیمات مختلف در این نمایشگر انجام شود.

از طرفی نمایشگر اصلی برای استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌گردی، بازی، کار با قلم Spen و دیگر استفاده‌‌های کاربران طراحی شده و مثلا در خیابان برای پیام دادن و پاسخ به تماس نیازی به باز کردن گوشی نیست اما در محل کار یا منزل به راحتی می‌توانید از نمایشگر اصلی و بزرگ زد فولد 3 برای انجام کارهای خود استفاده کنید.

ناگفته نماند که نمایشگر گلکسی زد فولد 3 از قلم Spen پشتیبانی می‌کند اما ما شانس استفاده از این قلم را نداشتیم و بنابراین نمی‌توانیم در رابطه با آن نظر بدهیم. این قلم همراه با دستگاه عرضه نمی‌شود و محلی هم برای قرار دادن آن وجود ندارد.

حسگر اثر انگشت و قفل تشخیص چهره

آن‌هایی که از میان‌رده‌های جدید و یا پرچمداران سامسونگ استفاده می‌کنند، به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر عادت کرده‌اند. سامسونگ یکی از بهترین حسگرهای اثرانگشت زیر نمایشگر را به ویژه برای مدل‌های پرچمدار خود استفاده می‌کند اما در گلکسی زد فولد 3 خبری از حسگر زیر نمایشگر نیست. این مدل به دلیل طراحی خاصش به حسگر فیزیکی ادغام شده با دکمه پاور مجهز شده است.

حسگرهای فیزیکی در مدل‌های جدید هرگز شما را دلسرد نمی‌کنند، حسگر فیزیکی گلکسی زد فولد 3 نیز با سرعت بسیار بالایی اثر انگشت شما را تشخیص می‌دهد. به محض لمس حسگر در کسری از ثانیه، حسگر اثر انگشت باز می‌شود و شما می‌توانید از گوشی استفاده کنید. حتی اگر هنگام در دست گرفتن زد فولد 3 حواستان نباشد، ممکن است انگشت‌تان ناخود‌‌آگاه با حسگر برخورد داشته باشد و قفل گوشی باز شود، به همین دلیل حواستان به دقت بالای حسگر گلکسی زد فولد 3 باشد.

گلکسی زد فولد 3

برای باز شدن قفل با حسگر فیزیکی تفاوتی ندارد که از کدام جهت حسگر را لمس می‌کنید، به هر شکل قفل اثر انگشت به سرعت باز می‌شود. در یک استفاده طولانی میزان خطای حسگر حدود 3 به 20 است، یعنی از هر 20 بار استفاده شاید 3 قفل باز نشود و لازم باشد دوباره انگشت خود را به حسگر بزنید.

حسگر‌های اثر انگشت گوشی هنوز ثبت دو اثر انگشت یکسان را تشخیص نمی‌دهند، ما در زد فولد 3 نیز مانند دیگر گوشی‌ها یک اثر انگشت را دو بار تعریف کردیم و دستگاه هر دو را به عنوان یک اثر انگشت جداگانه پذیرفت، ضمن اینکه در صورت خیس بودن دست نیز دقت اثر انگشت کمی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین اگر دست‌تان خیس است یا عرق کرده می‌توانید از قفل تشخیص چهره استفاده کنید.

قفل تشخیص چهره

برای تنظیم قفل تشخیص چهره سامسونگ لازم نیست بخش‌های مختلف صورت خود را به دوربین سلفی نشان دهید، همین که چهره شما مقابل دوربین باشد پس از 2 یا 3 ثانیه صورت شما را به صورت کامل آنالیز کرده و قفل تعریف می‌شود.

سرعت باز کردن قفل تشخیص چهره نیز بسیار بالاست، اگر چهره شما مقابل دوربین باشد به سرعت یک پلک به هم زدن قفل باز می‌شود، همچنین قفل معمولا در فواصل و زاویه‌های مختلف صورت می‌تواند چهره را تشخیص دهد. البته در تنظیمات قفل تشخیص چهره گزینه Faster recognition به صورت پیشفرض فعال است، با فعال بودن این قابلیت قفل تشخیص چهره با سرعت بیشتر و دقت کمتر چهره شما را تشخیص می‌دهد.

گلکسی زد فولد 3

طبق توضیحات سامسونگ در این حالت ممکن است قفل با یک تصویر یا ویدیو از شما نیز باز شود اما در آزمایش‌های ما چنین اتفاقی رخ نداد. با غیرفعال کردن گزینه Faster recognition امنیت قفل بالاتر رفته اما زمان باز شدن قفل به حدود یک ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

بزرگ‌ترین ایراد قفل تشخیص چهره گلکسی زد فولد 3 آن است با وجود ماسک بر روی صورت باز نمی‌شود، هنگامی که ماسک بر روی صورت دارید برای باز شدن قفل باید ماسک را تا زیر لب پایین بیاورید.

به طور کلی عملکرد حسگر اثر انگشت و قفل تشخیص چهره بسیار خوب است، اگر به طور همزمان از قفل چهره و حسگر استفاده کنید، ترکیب خوب و پرسرعتی برای باز کردن قفل گوشی خود دارید و در صورت خطا در حسگر یا قفل چهره، قفل دیگر گوشی را باز می‌کند.

رابط کاربری گلکسی زد فولد 3

ساخت یک گوشی همراه تاشو چالش‌های سخت افزاری بسیار دشواری برای شرکت تولید کننده دارد. علم و دانش ساخت قسمت‌هایی مانند صفحه نمایش تاشو، لولا، نمایشگر دوم، ارتباط سخت افزاری دو قسمت گوشی، تعادل وزن دو قسمت گوشی، باتری و دیگر موارد تنها در اختیار برخی از شرکت‌های جهان است که با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا تولید می‌شوند.

اما در کنار بخش سخت‌افزار، ایجاد یک رابط کاربری ساده، روان و کارآمد با استفاده حداکثری از تمامی نوآوری‌های یک گوشی تاشو، دیگر چالش بزرگ پیش رو برای سازندگان گوشی‌های تاشو به شمار می‌رود. اگر بخواهیم به مثال فیلم‌ سینمایی و فرانچایز خودمان باز گردیم، سخت افزار و نرم افزار یک گوشی تاشو مانند فیلم‌نامه و کارگردانی یک دنباله سینمایی می‌مانند، باید هر دو در بالاترین سطح باشند تا محصول بلاک باستری در بازار فروش داشته باشد.

گلکسی زد فولد 3

سامسونگ از همان ابتدا در زمینه رابط کاربری خانواده گلکسی زد فولد قدرتمند کار کرد و هرچند ایرادات مهمی به سخت افزار گلکسی فولد وارد بود اما رابط کاربری این گوشی نقص بزرگی نداشت. این رابط کاربری در محصولات بعدی گلکسی زد فولد ادامه پیدا کرد و حالا بالغ‌تر از گذشته است. در این مدل رابط کاربری One UI 3.1.1 بر پایه اندروید 11 قابل استفاده است که محیط جذابی را برای استفاده از این گوشی لاکچری ایجاد کرده است.

مهم‌ترین آپشنی که گلکسی زد فولد 3 به شما می‌دهد، قابلیت مالتی تسکینگ است. شما در این گوشی می‌توانید به طور واقعی قابلیت مالتی تسکینگ را لمس کنید. در صفحه گلکسی زد فولد 3 می‌توان تا 8 پنجره را به طور همزمان باز کرده و از هر کدام استفاده کرد. این کار با استفاده از پنل Edge و اپ پنل صورت می‌گیرد. پنل Edge یک نوار کوچک در سمت راست صفحه است که با لمس و کشیدن آن به وسط صفحه ظاهر می‌شود، در این پنل می‌توان اپلیکیشن‌های پر استفاده، مخاطبان تلفن، تسک‌های پر استفاده، قابلیت اسمارت سلکت و موارد مختلف را جای داد تا به آسانی در دسترس باشند.

گلکسی زد فولد 3

حالت فلکس مود یک تجربه متفاوت است؛ شما می‌توانید در هنگام نوشتن متن گوشی را به صورت 90 درجه مانند یک لپ‌تاپ بر روی میز بگذارید، در فلکس مود نیمه پایینی صفحه به کیبورد و نیمه بالایی به نمایشگر متن تبدیل خواهد شد. در این حالت برای تماشای فیلم قسمت پایینی نوار مدیریت مدیا و قسمت بالایی به پخش فیلم اختصاص داده می‌شود. اپلیکیشن دوربین در فلکس مود نیز به دو بخش تبدیل می‌شود، قسمت پایینی منوی تنظیمات، دکمه شاتر و گزینه‌های انتخاب عکس و فیلم و قسمت بالایی محلی برای نمایش دوربین می‌شود. بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای حالت فلکس مود بهینه شده‌اند ولی ظاهر بسیاری از برنامه‌ها نیز با وجود تا شدن 90 درجه‌ای صفحه تغییری نخواهند کرد.

در حالت صفحه باز شده نیز همانند یک تبلت می‌توانید از زد فولد 3 استفاده کنید؛ همچنین با استفاده از حالت چند پنجره‌ای، تعامل میان برنامه‌ها ایجاد کنید، به طور مثال مرورگر خود را در یک پنجره و پیام‌رسان را در پنجره‌ای دیگر باز کنید، به این صورت در هنگام وبگردی هر پیامی که برای‌تان بیاید به صورت زنده در اپلیکیشن پیام‌رسان خواهید دید. همچنین اگر مطلب جالبی در اینترنت پیدا کردید، می‌توانید آن را کپی و در پیام‌رسان برای یکی از مخاطبان‌تان ارسال کنید.

در منوی تنظیمات Display می‌توانید بخش‌های مختلف مربوط به نمایشگر را تغییر دهید. اکثر گزینه‌های این بخش با گوشی‌های معمولی بازار تفاوتی ندارد. قابلیت انتخاب دارک مود، تنظیم ساعت برای فعال شدن دارک مود، تنظیم نور نمایشگر، انتخاب میان دو حالت 60 هرتز و 120 هرتز، تنظیم رنگ‌ها، فونت و استایل و تمامی این گزینه‌ها در بخش Display قابل تنظیم است.

گلکسی زد فولد 3

اما گزینه‌هایی در این بخش وجود دارد که کار با گلکسی زد فولد 3 را تسهیل می‌بخشد. در بخش Screen layout and zoom می‌توانید تنظیم کنید که نمایشگر به صورت Multi view یا Standard view باشد. گزینه Multi view حالت پیشفرض گلکسی زد فولد 3 است، در این حالت تمامی پنجره‌ها و منوی‌های داخلی و همچنین اپلیکیشن‌ها به دو بخش تبدیل شده و شما منوی اصلی برنامه را در سمت چپ و زیر منو را در سمت راست نمایشگر مشاهده می‌کنید.

اما در بخش استاندارد هر منو به صورت کامل در صفحه به نمایش در می‌آید و برای جابه‌جایی در میان منو‌ها و زیرمنوها باید با انتخاب گزینه‌ها به جلو یا برای بازگشت به عقب بازگردید. در منوی Display گزینه دیگری به عنوان Full screen apps وجود دارد که در آن می‌توانید مشخص کنید کدام برنامه به صورت تمام صفحه به نمایش در بیاید. البته معمولا اکثر اپلیکیشن‌ها هنگام اجرا به صورت تمام صفحه به نمایش در می‌آیند ولی نسبت خاص نمایشگر زد فولد 3 موجب شده تا برخی از برنامه‌ها از این نسبت پشتیبانی نکنند و به صورت تمام صفحه اجرا نشوند.

گلکسی زد فولد 3

مشهور‌ترین اپلیکیشنی که به صورت تمام صفحه اجرا نمی‌شود برنامه اینستاگرام است که حتی در این منو هم نمی‌توان آن را برای اجرای تمام صفحه انتخاب کرد.

در رابط کاربری گزینه‌ دیگری با نام Continue apps on cover screen وجود دارد. این بخش برای زمانی است که شما در حال استفاده از یک اپلیکیشن در صفحه اصلی زد فولد 3 هستید و می‌خواهید زمانی که گوشی را تا کردید، همان اپلیکیشن به همان شکل در نمایشگر دوم به نمایش در بیاید. در این بخش می‌توانید این قابلیت را برای تمامی برنامه‌ها فعال کنید، غیر از آن اگر هنگام کار با یک اپلیکیشن در صفحه اصلی باشید، زمانی که زد فولد 3 را تا می‌کنید و به نمایشگر دوم می‌روید، در نمایشگر دوم صفحه خانه را خواهید دید و آن اپلیکیشن به صفحه نمایش دوم منتقل نمی‌شود.

گلکسی زد فولد 3

در زد فولد 3 به طور پیشفرض نمایشگر اصلی و نمایشگر دوم دو دنیای جداگانه دارند. رابط کاربری به طوری طراحی شده تا بتوان در دو نمایشگر دو محیط مختلف را ایجاد کرد، انگار گوشی رابط کاربری دوگانه دارد. در بالا اشاره کردیم که به طور پیشفرض برنامه‌ها در نمایشگر اصلی هنگام بسته شدن نمایشگر به صفحه نمایش دوم منتقل نمی‌شوند و شما باید خودتان این گزینه را فعال کنید.

به همین ترتیب صفحه هوم اسکرین در نمایشگر اول و دوم نیز متفاوت است و شما می‌توانید در هر نمایشگر یک هوم اسکرین متفاوت با والپیپر، برنامه‌ها، چینش و میانبرهای متفاوت داشته باشید. این امکان بسیار جذابی است که باعث می‌شود از نمایشگر دوم برای کارهای دم دستی و از نمایشگر اصلی برای کارهای اصلی خود استفاده کنید.

قدرت سخت افزاری

سامسونگ برای پردازش رابط کاربری سنگین و تا حدودی دوگانه خود در گلکسی زد فولد 3 به سراغ بهترین پردازنده حال حاضر بازار رفته است. اسنپدراگون 5 نانومتری 888 5G مغز متفکر گلکسی زد فولد است و همه پردازش‌ها توسط این تراشه 64 بیتی قدرتمند انجام می‌شود.

در این تراشه 8 هسته پردازشی (یک پردازنده 2.84 گیگاهرتزی، سه پردازنده 2.42 گیگاهرتزی، چهار پردازنده 1.8 گیگاهرتزی) قدرتمند وجود دارد که از پس اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های روز دنیا بر می‌آیند. این تراشه از نظر پردازشی نقصی ندارد و با سرعت بسیار بالا تمامی اجزای رابط کاربری مانند تصویر، حسگر اثر انگشت، قفل چهره، دوربین، مالتی‌ تسکینگ و غیره را پردازش و اجرا می‌کند.

گلکسی زد فولد 3

در اسنپدراگون 888 5G از تراشه گرافیکی آدرنو 660 استفاده شده که یکی از جدیدترین تراشه‌های گرافیکی کوالکام است و در بخش پردازش تصویر لول جدیدی را ارائه داده؛ یکی از مهم‌ترین تاثیرات تراشه آدرنو 660 در بخش دوربین است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

اما در بخش گیمینگ و اجرای اپلیکیشن‌ها هیچ نقصی در گلکسی زد فولد 3 دیده نمی‌شود، پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی به خوبی از پس تمام پردازش‌ها بر می‌آیند و در رابط کاربری در هنگام مالتی تسکینگ هم هیچ لگ یا کندی دیده نمی‌شود. همچنین برای گیم می‌توانید بازی‌های به روز مانند آسفالت و کالاف دیوتی را با حداکثر گرافیک و رفرش‌ریت اجرا کنید.

در هنگام اجرای بازی سنگین حتی پس از یک ساعت گوشی داغ نمی‌شود، البته فضای دور دوربین کمی گرم خواهد شد اما به مقداری نیست که به آن داغ شدن بگوییم. همچنین در حالتی که از گوشی به طور طولانی استفاده می‌کنید یا آن را به شارژ زده‌اید، کمی گرما احساس می‌شود که خیلی آزاردهنده نیست.

گلکسی زد فولد 3

اما کلمه داغ شدن را می‌توان هنگامی که از دوربین استفاده می‌کنید یا ویدیو 4K ضبط می‌کنید، به کار برد. هنگام استفاده از دوربین محیط دور ماژول آن به سرعت و به شدت داغ می‌شود که تجربه خوشایندی نیست. میزان داغ شدن فضای دور دوربین واقعا زیاد است و احتمال اینکه در طولانی مدت چیپ‌های دوربین بر اثر حرارت بیش از حد آسیب ببینند، وجود دارد.

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز 8 Antutu

امتیاز 9 Antutu

نام مدل

3486/1128
59fps 
708156 
823354 
ZTE nubia Red Magic 6R
3636/1126
45fps
691055
796823
OnePlus 9 Pro
3191/1085
33fps
668720
794019
Xiaomi Mi 11 Ultra
3518/1107
33fps
657150
755469
 Galaxy S21 Ultra
3476/1091
54fps
622276
714130
+Galaxy S21
3239/1095
38fps
635918
704519
Galaxy Z Fold3 5G
3441/979
40fps 
596866 
682223 
Galaxy Z Flip3 5G
3266/926
50fps
631850
684112
POCO F3
3238/1032
60fps
584055
664198
Galaxy S21
3296/906
45fps
543986
645900
Galaxy S20 FE

سامسونگ گلکسی زد فولد 3 را تنها با رم چهار کاناله 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 و در دو نسخه حافظه 256 و 512 گیگابایتی تولید کرده است. ما مدل 256 گیگابایتی این گوشی را در اختیار داشتیم که حدود 50 گیگابایت آن درگیر بود و از 200 گیگابایت حافظه می‌توانستیم استفاده کنیم. برای این مدل از حافظه از نوع UFS 3.1 استفاد شده که یکی از پرسرعت‌ترین حافظه‌های بازار است و تنها در مدل‌های پرچمدار استفاده می‌شود. با این نوع حافظه بازخوانی دیتاها از حافظه گوشی با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود که تاثیر چشمگیری در افزایش سرعت کار با زد فولد 3 دارد.

گلکسی زد فولد 3 اولین مدل این سری با قابلیت پشتیبانی از 2 سیم‌کارت است. در این مدل می‌توان یک نانوسیم‌کارت و یک eSIM را به طور همزمان استفاده کرد، البته جای دیگری برای استفاده از کارت حافظه وجود ندارد. در این مدل سنسورهای شتاب سنج، فشارسنج، ژیروسکوپ، ژئومغناطیسی، سنسور مجاورت، میزان نور و حسگر اثر هال وجود دارد که برای کارهای مختلف و در اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مدل از نسل پنجم ارتباطات یعنی 5G پشتیبانی می‌کند، به بلوتوث 5 و NFC نیز مجهز شده که برای رد و بدل کردن داده قطعا کارا خواهد بود. همچنین از کابل USB-C می‌توانید به عنوان رابط برای Dex استفاده کنید.

دوربین پنچ‌گانه تکراری

سومین محصول از فرانچایز فولد سامسونگ بخش‌های ناامید کننده‌ای هم دارد. بخش دوربین در واقع یکی از قسمت‌های ناامید کننده در مورد زد فولد 3 است، زیرا 4 دوربین این گوشی نسبت به سال قبل هیچ‌ تغییری نکرده‌اند، حتی اندازه لنز، دیافراگم یا اندازه پیکسل آن‌ها بدون تغییر مانده است. آن یک دوربین هم که تغییر کرده ضعیف‌تر شده و از نظر عکس‌برداری هیچ کمکی به بهبود تجربه شما نخواهد کرد.

این اتفاق کمی ناامید کننده است که سامسونگ برای گران‌ترین گوشی خود از دوربین‌های تکراری استفاده کرده، دوربین‌هایی که از گلکسی S21 اولترا ضعیف‌تر هستند.

بنابراین اگر کیفیت دوربین برای شما اهمیت دارد، شاید بهتر باشد به سراغ پرچمدار S21 بروید که بسیار ارزان‌تر از این مدل است. البته بحث مقایسه دوربین گلکسی زد فولد 3 با دیگر پرچمداران بازار، تنها مربوط به مگاپیکسل‌ها نیست. دوربین زد فولد 3 نه اتوفوکوس لیزری دارد و نه زوم هیبریدی فوق‌العاده به شما می‌دهد، این دوربین ویدیو 8K نمی‌گیرد و سلفی آن نیز قابلیت فیلم‌برداری فور کی 60 فریم را ندارد. دوربین‌های 12 مگاپیکسلی این مدل در چند پرچمدار گذشته سامسونگ استفاده شده‌اند، بنابراین از نظر سخت‌افزاری تغییری در این دوربین‌ها به وجود نیامده تنها قدرت پردازنده و تراشه گرافیکی است که موجب شده تا کیفیت نهایی تصویر و ویدیوها نسبت به زد فولد 2 و پرچمداران قدیمی سامسونگ افزایش پیدا کند.

گلکسی زد فولد 3

در ماژول دوربین اصلی، دوربین اول با دیافراگم f/1.8، لنز واید 26 میلی‌متری و اندازه پیکسل µm 1.8 مسئول گرفتن تصاویر از سوژه اصلی، دوربین دوم با دیافراگم f/2.4، لنز تله‌فوتو 52 میلی‌متری و اندازه پیکسل 1.0µm برای بلار کردن و اضافه کردن افکت‌های مختلف به پس زمینه تصویر و دوربین سوم با دیافراگم f/2.2، لنز اولتراواید 123 درجه‌ای و اندازه پیکسل 1.12µm مسئول گرفتن تصاویر فوق عریض هستند.

سری زد فولد به واسطه صفحه قابل تا شدن قابلیت‌های زیادی برای عکاسی به شما می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید صفحه گوشی را در حالت فلکس مود بر روی میز بگذارید و خود مقابل دوربین اصلی قرار بگیرید و با تایمر از خودتان عکس بگیرید، دو صفحه گوشی در حالت 90 درجه به راحتی بر روی هر سطح صافی به صورت افقی و عمودی می‌ایستند.

اپلیکیشن دوربین گلکسی زد فولد 3 بسیار خوب با اندازه و شرایط این گوشی بهینه شده است. با تا کردن صفحه محل قرار گیری اجزای دوربین تغییر می‌کند، با بستن صفحه نیز از طریق نمایشگر دوم می‌توانید با دوربین اصلی عکس و فیلم بگیرید. همچنین در حالت باز بودن صفحه می‌توانید نمایشگر دوم را نیز روشن کنید تا افرادی که مقابل دوربین قرار گرفته‌اند، خود را در نمایشگر ببینند و آماده عکاسی شوند.

دوربین زد فولد 3 تصاویر بسیار با کیفیتی ثبت می‌کند، هرچند امکانات دیگر پرچمداران سامسونگ را ندارد ولی تصاویر این دوربین کاملا شفاف، با داینامیک رنج بسیار عالی، رنگ‌های طبیعی واقعی و نویز بسیار کم هستند. فرقی ندارد در سایه ایستاده‌اید یا زیر تابش مستقیم آفتاب، هوا ابری است یا بارانی، در هر شرایط عکس‌های بسیار باکیفیتی را با زد فولد 3 می‌توان گرفت. دوربین واید اصلی با وجود فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال، در پیدا کردن سوژه و کاهش تکان‌های فیلم هم عالی عمل می‌کند.

تصاویر دوربین اولتراواید با افت کیفیت نامحسوسی زاویه 123 درجه‌ای از محیط را ثبت می‌کنند، روی کاغذ زاویه تصویر 123 درجه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار و بالارده امروزی دیده می‌شود، اما با گلکسی زد فولد 3 واقعا تصاویر بسیار عریضی را می‌توان گرفت. همچنین در تصاویر عریض، رنگ‌ها، جزئیات تصویر و داینامیک رنج بسیار خوبی دیده می‌شود و می‌توان روی ثبت تصاویر متفاوت با آن حساب کرد.

با دوربیین تله‌فوتو این گوشی می‌توانید با زوم 2 برابر، 4 برابر و 10 برابر عکس بگیرید. بهترین کیفیت تصاویر با دوربین تله‌فوتو زد فولد 3 مربوط به زوم 2 برابر است، این دوربین دارای زوم اپتیکال 2 برابر است و با زوم بیشتر، کیفیت تصاویر کاهش پیدا می‌کند. در زوم 2 برابر تصاویر بسیار شفاف، واضح و تقریبا بدون نویز هستند، عکس‌های زوم دو برابر این گوشی نیز از نظر کیفیت با تصاویر دوربین اصلی تفاوت چندانی ندارد و با خیال راحت می‌توان با زوم دو برابر، تصاویر بسیار جذابی را ثبت کرد.

سلفی

تنها تفاوت دوربین‌های گلکسی زد فولد 2 با گلکسی زد فولد 3 به دوربین سلفی درون نمایشگر اصلی بر می‌گردد. همانطور که در بخش نمایشگر اشاره کردیم، دوربین سلفی درون نمایشگر اصلی زد فولد 3 در واقع زیر صفحه نمایش قرار دارد و یک لایه از پنل نمایشگر امولد بر روی دوربین است. دوربین زیر نمایشگر زد فولد 3 کیفیت پایین‌تری نسبت به دیگر دوربین سلفی این گوشی دارد اما فناوری دوربین زیر نمایشگر برای اولین بار در گوشی‌های سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و همین نکته، خود یک قدم رو به جلو است؛ به همین دلیل می‌توان از کیفیت پایین این دوربین چشم پوشی کرد.

این دوربین 4 مگاپیکسلی، با دیافراگم f/1.8 و اندازه پیکسل 2.0µm کیفیت متوسطی دارد. در تصاویر این دوربین نویز دیده می‌شود رنگ‌ها نیز کمی بی‌روح هستند اما در شرایط خاص می‌توان از این دوربین سلفی استفاده کرد. اما دوربین سلفی 10 مگاپیکسل که در بالای نمایشگر کاور اسکرین مشخص است، کیفیت بسیار خوبی دارد، عکس‌ها و فیلم‌های سلفی در این مدل بسیار با کیفیت، شفاف، با نویز پایین و رنگ‌های طبیعی گرفته می‌شوند. جزئیات صورت در تصاویر دوربین سلفی این مدل بسیار بالاست، به ‌گونه‌ای که با زوم کردن در تصاویر شاید متوجه چیزهایی در صورت خود بشوید که تا پیش از آن متوجه‌شان نشده بودید!

درهنگام گرفتن عکس سلفی در شب یا با نور کم نیز مشکل خاصی با زد فولد 3 پیدا نخواهید کرد. تصاویر در شب کیفیت قابل قبولی دارند، هر چند با وجود هزینه‌ای که برای این گوشی هوشمند می‌پردازید، شاید انتظارات‌تان برآورده نشود اما دوربین سلفی این مدل در شب هم تصاویر بسیار روشن، شفاف و با نویز کمی را ثبت می‌کند. البته حالت عکاسی در شب هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید، این قابلیت به بهبود تصاویر در شب کمک می‌کند و کیفیت عکس‌ها را بالا می‌آورد. در حالت نایت مود با دوربین‌ سلفی تصاویر روشن‌تر می‌شوند و نویز آن کاهش پیدا می‌کند. البته این شرایط برای دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی وجود دارد زیرا دوربین 4 مگاپیکسلی در شب تصاویر خوبی نمی‌گیرد و حالت نایت مود هم تاثیر زیادی بر روی کیفیت تصاویر آن ندارد.

فیلم‌برداری

گلکسی زد فولد 3 می‌تواند 60 فریم در ثانیه با رزولوشن 4K و 1080 فیلم‌برداری کند. هر دو دوربین اصلی و تله‌فوتو به لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار مجهز شده‌‌اند، به این ترتیب حتی هنگام راه رفتن و دویدن هم لرزش ویدیو بسیار کم و جزئی خواهد بود. عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال دوربین اصلی این مدل بسیار مناسب است و بدون افت کیفیت یا بلار شدن فیلم، لرزش هنگام راه رفتن را خنثی می‌کند. با وجود فوکوس خودکار نیز تشخیص سوژه افزایش چشمگیری پیدا کرده و سریعا با تغییر زاویه دوربین، سوژه اصلی تشخیص داده می‌شود.

گلکسی زد فولد 3

کیفیت فیلم‌برداری با این گوشی فوق‌العاده است. ویدیوها بدون هیچ مشکلی با رنگ‌های واقعی، عمق بالا در سایه و نور، وضوح بالا و کاملا شفاف هستند، شما با دوربین زد فولد 3 می‌توانید به صورت اسلوموشن 240 فریم Full HD و 960 فریم HD فیلم‌برداری کنید. قابلیت فیلم‌برداری Pro از قابلیت‌هایی است که تنها در پرچمداران قدر بازار مانند زد فولد 3 پیدا می‌شود. در این حالت همانند حالت عکاسی حرفه‌ای، می‌توانید میزان نور، رنگ، زوم، فوکوس، ISO، ورودی صدا و بسیاری از تنظیمات دیگر را شخصی سازی کنید و مانند یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای با زد فولد 3 فیلم بگیرید.

اسپیکر استریو AKG

ستاپ اسپیکر گلکسی زد فولد 3 نیز نسبت به مدل قبلی تفاوتی نداشته است. سامسونگ در زد فولد 3 از اسپیکر استریو 32 بیتی 384 کیلوهرتزی شرکت AKG استفاده کرده است. این مدل بدون جک هدفون و هندزفری در جعبه عرضه شده، بنابراین برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از اسپیکرهای گوشی، هدفون‌های بلوتوثی یا یک تبدیل USB-C به جک 3.5 استفاده کنید.

کیفیت صدای گلکسی زد فولد 3 مانند دیگر پرچمداران سامسونگ در یک کلام بی‌نظیر است. صدای بلند و شفاف از دو طرف گوشی به بیرون پرتاب می‌شوند که هنگام دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. قدرت و شفافیت صدای گلکسی زد فولد 3 حتی زمانی که در بلند‌ترین حالت به موسیقی گوش می‌دهید، افت نمی‌کند و همواره در بالاترین حد کیفیت باقی می‌ماند.

نسبت رزولوشن صفحه شما را مجبور می‌کند گوشی را به صورت افقی در دست بگیرید، زیرا بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌ها در این حالت به صورت تمام صفحه به نمایش در می‌آیند. به این شکل اسپیکرها به دو سمت راست و چپ نمایشگر منتقل می‌شوند. در این حالت اگر دوربین پایین باشد، اسپیکرها به نیمه بالایی زد فولد 3 می‌روند و دست شما جلو اسپیکرها را نمی‌گیرد و مشکل پوشیده شدن اسپیکر هنگام بازی به خودی خود رفع می‌شود.

 باتری زد فولد 3

باتری دیگر بخش ناامید کننده در مورد زد فولد 3 است. این گوشی با توجه به نمایشگر بزرگ و پردازش‌های سنگینی که دارد باید از یک باتری حجیم بهره ببرد اما نه تنها باتری این مدل نسبت به سال گذشته پیشرفت نداشته، بلکه حجم آن کمتر شده است. باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی در زد فولد 2 به باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی در زد فولد 3 تبدیل شده است. این باتری در یک استفاده نرمال حدود یک روز (در اکثر موارد کمتر) شارژ نگه‌ می‌دارد که کمتر از دیگر پرچمداران بازار است.

در هنگام بازی کالاف دیوتی هر 40 دقیقه حدود 20 درصد از شارژ گوشی کم می‌شود. همچنین میزان مصرف شارژ هنگام گوش دادن به موسیقی و وبگردی در این مدل بیش از دیگر پرچمداران بازار است. البته این آمارها مربوط به مصرف باتری در حالت 120 هرتز است، در حالت 60 هرتز مصرف باتری حدود یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

گلکسی زد فولد 3

به این ترتیب امیدوار بودیم حجم باتری در این مدل نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند اما اینگونه نشد. به هر ترتیب باتری گلکسی زد فولد 3 همانند مدل سال گذشته از فست شارژ 25 واتی، شارژ وایرلس 11 واتی و ریورس شارژ 4.5 واتی پشتیبانی می‌کند. آداپتور شارژ نیز در جعبه محصول نیست و باید به صورت جداگانه خریداری شود.

در صورت استفاده از شارژر اصلی و 25 واتی سامسونگ، حدود یک ساعت و 50 دقیقه طول می‌کشد تا باتری گوشی از صفر به 100 درصد برسد. البته خیلی کم پیش می‌آید که گوشی در حالت صفر درصد به شارژر زده شود، به همین دلیل در یک استفاده نرمال اگر با ته مانده شارژ 15 یا 20 درصدی گوشی را به شارژ بزنید، حدود یک ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد تا زد فولد 3 به طور کامل شارژ شود.

جمع‌بندی زد فولد 3

سومین مدل گلکسی فولد سامسونگ که ما به آن لقب سومین قسمت از فرانچایز سینمایی کره‌ای را دادیم، هم شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم ناامیدتان می‌کند. سامسونگ در این مدل خیلی سخت افزار و قدرت پردازشی گوشی را ارتقاء نداده و بیشتر به مساله طراحی و کیفیت ساخت زد فولد 3 پرداخته است.

شاید بزرگ‌ترین عامل برای افزایش فروش گلکسی زد فولد 3 کیفیت آن باشد و سامسونگ با توجه به این نکته قصد داشته امسال تنها کیفیت ساخت این مدل را افزایش دهد و خیلی به دیگر بخش‌ها کاری نداشته باشد.

گلکسی زد فولد 3

با این تفکر باید انتظار داشته باشیم که زد فولد 4 از نظر کیفیت ساخت و طراحی تغییر چندانی نسبت به مدل امسال نداشته باشد و در عوض در بخش دوربین و باتری تغییرات گسترده‌ای در آن به وجود بیاید.

سه نقطه قوت اصلی زد فولد 3 طراحی بهتر، سبک‌تر و باریک‌تر در بدنه و لولا، قابلیت ضد آب بودن و عملکرد عالی رابط کاربری سامسونگ است. دیگر امکانات بسیار خوب سامسونگ نیز شامل دوام بالا، قدرت سخت افزاری عالی، داغ نشدن گوشی هنگام وبگردی و بازی، پشتیبانی از دو سیمکارت، اسپیکر باکیفیت، نمایشگرهای شفاف و بی‌نظیر و قابلیت‌های اختصاصی سامسونگ مانند سامسونگ Dex، بیکسبی و پشتیبانی از قلم SPen می‌شود.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
خیر
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

اما در نقطه مقابل اثر سینمایی سامسونگ دو نقطه ضعف بزرگ‌ هم دارد که مربوط به دوربین با امکانات معمولی نسبت به قیمت و رده گوشی و باتری با حجم کم می‌شود. همچنین ایرادات متعدد دیگری مانند داغ شدن گوشی هنگام استفاده از دوربین، سفت بودن لولا، صفحه نمایش براق، نبود شارژر در جعبه و پشتیبانی نکردن برخی برنامه‌ها از نسبت تصویری زد فولد (که خیلی تقصیر سامسونگ نیست ولی به هر حال با این مشکل در زد فولد 3 مواجه خواهید شد) به گوشی وارد است.

تعداد ایرادات نسبت به یک گوشی موبایلی که حدود هزار و 800 دلار برای آن هزینه کرده‌اید، کمی زیاد است. زمانی کلی هزینه برای خرید یک گوشی قدرتمند پرچمدار می‌کنید، انتظار وجود این همه ایراد را نخواهید داشت و این مسائل خریدار را ناامید خواهد کرد. اما از طرف مقابل امکاناتی به شما داده شده که در هیچ مدل دیگری وجود ندارد و شما برای خرید این امتیازات ویژه هزینه بیشتری باید بپردازید.

حال به سوال پایانی می‌رسیم، با وجود تمامی نقات قوت و ضعف و تمامی ویژگی‌های مثبت و منفی گلکسی زد فولد 3، آیا سامسونگ در سومین محصول خود از این سری به بلوغ کافی رسیده و می‌توان به آینده آن امیدوار بود؟

خیر این محصول به بلوغ کافی نرسیده اما بله، می‌توان به آینده آن امیدوار بود. سامسونگ در گلکسی زد فولد 3 ایرادات اساسی آن را رفع کرده و هر چند این مدل به بلوغ لازم نرسیده اما استفاده از یک دوربین بهتر، باتری حجیم‌تر و صفحه نمایش مات، نرم‌تر شدن لولای صفحه و تمامی این موارد قابل حل شدن هستند اما مانند هر تکنولوژی دیگر به زمان نیاز دارند. شاید زد فولد 4 و یا شاید زد فولد 5 آن مدلی باشد که به بلوغ کافی می‌رسد.

نقاط قوت

کیفیت ساخت عالی

ضد آب

نمایشگرهای با کیفیت

رابط کاربری بهینه شده

پشتیبانی از دو سیمکارت و اینترنت 5G

پشتیبانی از قلم SPen

قدرت سخت افزاری بالا و اجرای روان مالتی تسکینگ

دو اسپیکر با صدای شفاف و بلند

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره سریع و دقیق

 

نقاط ضعف

قیمت بسیار بالا

سفت بودن لولا

داغ شدن هنگام کار با دوربین

دوربین معمولی نسبت به قیمت

شارژدهی ضعیف باتری

زمان شارژ شدن بیش از حد انتظار

 

3 در مورد “بررسی تخصصی گلکسی زد فولد 3: فرانچایز سامسونگ هم درخشان و هم ناامید کننده”

  1. گوشی خیلی خوبیه نسبت به نسل قبل کاملتر شده و قیمتش هم کمتر شده
    بین گوشی های تاشو بی رقیبه..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH