پرونده روز: آیا گوشی‌های شیائومی در ایران غیرفعال می‌شوند؟

به تازگی خبری بر روی چند وبسایت معتبر خارجی قرار گرفته که بر اساس آن شیائومی ایران را در لیست تحریمی خود قرار داده و از این پس گوشی های این شرکت در کشور ایران غیرفعال می‌شوند!

سایت XDA-Developer به عنوان یکی از معتبرترین منابع خبری و تحلیلی حوزه فناوری در گزارشی اعلام کرده که به دلیل شرایط تحریمی آمریکا، شیائومی از این پس نمی‌تواند به کشورهایی همچون ایران، سوریه، کوبا، سودان و کره شمالی کالا عرضه کند و تلفن‌های همراه شیائومی در این کشورها غیرفعال خواهند شد.

چند روز پیش یک کاربر در کوبا ادعا کرد که گوشی جدید شیائومی که خریده از کار افتاده، او گفت که با اعلام پیامی مبنی بر این که “گوشی های شیائومی در منطقه شما خدمت رسانی ندارد” مواجه شده و از آن پس گوشی او غیرفعال است.

اصل ماجرا چیست؟

اصل ماجرا آن است که طبق ضوابط صادرات کالای شیائومی در اروپا، این شرکت طبق قوانین آمریکا نمی‌تواند به کشورهای تحریم شده کالا صادر کند، اما این قوانین برای کالاهای صادراتی از مبدا اروپاست و چنین قوانینی برای دیگر کشورهای مبدا مانند هند و چین تعیین نشده است. به این ترتیب ممکن است گوشی های شیائومی که از مبدا اروپا خریداری شود در مناطقی مانند کوبا، سوریه و ایران غیرفعال شوند.

اولین واکنش به این خبر توسط انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت رخ داد، جایی که محمدرضا عالیان دبیر این انجمن در پیامی اعلام کرد که این خبر به طور رسمی توسط شیائومی تایید نشده و از آنجایی که این شرکت به بازار ایران اهمیت می‌دهد، احتمال غیرفعال شدن گوشی های شیائومی در ایران بسیار پایین است. البته او اعلام کرد که با رابطان خود در شیائومی صحت این خبر را پیگیری خواهد کرد.

غیرفعال گوشی شیائومی

چرا گوشی‌‌های شیائومی در ایران غیرفعال نمی‌شوند؟

البته به طور قطع نمی‌توان گفت که تحریم‌های آمریکا بر روی شیائومی تاثیر نمی‌گذارد، شاید یک روزی صادرات کالای شیائومی به ایران ممنوع شود. اما در حال حاضر دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نباید در خصوص غیرفعال شدن گوشی های شیائومی در ایران نگران باشیم:

قوانین ممنوعیت صادرات مربوط به اروپا است

همانطور که گفتیم، خبر منتشر شده ممنوعیت خدمت رسانی در کشورهای تحریم شده، بر اساس صادرات گوشی‌های شیائومی توسط شرکت‌های اروپایی یا در مبدا اروپاست و در مناطق دیگر چنین قانونی وجود ندارد.

شیائومی این خبر را تایید نکرده است

چند روزی است که خبر ممنوعیت کالا در مناطق تحریمی منتشر شده اما شیائومی این خبر را تایید نکرده، اگر چنین قانونی وضع شده باشد به طور قطع شیائومی رسما این خبر مهم را تایید می‌کرد. البته این خبر تکذیب هم نشده است!

شیائومی بر روی بازار ایران حساب باز کرده است

شیائومی به بازار ایران اهمیت می‌دهد، این شرکت به تازگی فروش خود را افزایش داده و حتی اخیرا جای اپل را در جدول فروش سه ماهه نخست سال 2021 گرفت. به طور قطع این شرکت نمی‌خواهد فروش خوب خود را در بازار ایران از دست بدهد. شیائومی حتی به تازگی آپدیتی عرضه کرده که مشکل عدم شماره گیری سرشماره‌های اضطراری مانند پلیس 110 توسط برخی از مدل‌های این شرکت را رفع می‌کند. این نشان دهنده اهمیت شیائومی به بازار ایران است و مطمئنا این شرکت چینی به دنبال آن نیست تا با غیرفعال کردن گوشی های خود در ایران، تعداد زیاد از مشتریان خود را از دست بدهد. با تمام این‌ها اما شیائومی رسما در بازار ایران حضور ندارد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا گوشی شیائومی شما غیرفعال شده است؟

6 در مورد “پرونده روز: آیا گوشی‌های شیائومی در ایران غیرفعال می‌شوند؟”

  1. اگه بدونن من بعد چن ماه کار کردن تونستم گوشیمو بخرم این کارو نمیکنن
    نکنین تورو جدتون:(

  2. یه نفریییی

    این کار غیرممکنه ینی اصولا و قاعدتا نباید اتفاق بیوفته!!
    40-50 درصد ملت ایران شیاومی دارن مگه میشه نصف مردم گوشیشون ب فنا بره!! چه غوغایی میشه چه بلبشویی میشه
    و اگر این اتفاق بیوفته قطعاااا دولت ورود پیدا میکنه و قطعا با چین وارد مذاکره میشه که این قضیه رو حل کنه. پفک نیست که گوشی چندین میلیون تومنیه!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH