فروش گوشی‌های سری آی‌فون 13 اپل از خانواده آی‌فون 12 پیشی گرفت

تقریبا 1 هفته قبل شرکت اپل از مدل‌های چهارگانه سری آی‌فون 13 با قابلیت اتصال 5G رونمایی کرد. پیش‌فروش این هندست‌ها در برخی بازارهای کلیدی جهان نیز از 4 روز قبل آغاز شده است. بنابراین به‌طور طبیعی زمان ارائه نخستین تجزیه و تحلیل‌های تخصصی در خصوص تقاضای اولیه و پیش‌بینی فروش در میان‌مدت تا بلندمدت فرا رسیده است.

اگرچه آی‌فون‌های جدید غول کوپرتینویی احتمالا فاقد بازطراحی چشمگیر یا پیشرفت‌های عمده در بسیاری از حوزه‌های مهم نسبت به خانواده آی‌فون 12 هستند؛ اما شنیدن این خبر که فروش 4 مدل جدید آی‌فون از همتایان نسل قبلی خود در سال 2020 پیشی گرفته است؛ موضوعی خوشایند و البته نه‌چندان شگفت‌آور به‌نظر می‌رسد.

مطابق پیش‌بینی‌ها میزان تقاضا برای مدل‌های آی‌فون 13 پرو و آی‌فون 13 پرو مکس بسیار بالا است

به گفته مینگ چی‌کو؛ یکی از مشهورترین تحلیل‌گران و صاحب‌نظران در زمینه مسائل اپل (که البته پیش‌بینی وی در رابطه با طراحی اپل واچ سری 7 نادرست از آب در آمد) میزان پیش‌سفارش آی‌فون 13 تا به این لحظه در مقایسه با سری آی‌فون 12 بیش‌تر بوده است. بدیهی است که این اظهارنظر به تمامی مدل‌های خانواده آی‌فون 13 و نه صرفا مدل استاندارد 6.1 اینچی یا هر کدام از اعضای خانواده به‌صورت مجزا مربوط می‌شود. اگرچه آقای کو برای اعلام آمار دقیق فروش هندست‌ها هنوز آمادگی ندارد؛ اما افزایش میزان تقاضا در پیش‌سفارشات عمدتا همسو با انتظارات بازار قابل توصیف است.

بر اساس گزارشات هم بازار و هم اپل انتظار داشتند که گوشی‌های آی‌فون 13 پرو و آی‌فون 13 پرو مکس در مقایسه با مدل‌های سال گذشته آی‌فون 12 پرو و آی‌فون 12 پرو مکس از محبوبیت بالاتری برخوردار باشند و ظاهرا این پیش‌بینی به لحاظ مالی (هم به‌معنای واقعی و هم به‌صورت مجازی) صحیح بوده است.

این موضوع خبری فوق‌العاده برای افرادی است که بابت تکرار تاخیر رویت شده در عرضه مدل‌های پرو آی‌فون طی سال 2020 نگران هستند؛ چرا که این‌بار اپل به منظور پاسخگویی مطلوب به نیازهای خریداران مدل‌های پیشرفته‌تر آی‌فون تدابیر بسیار بهتری را اتخاذ نموده است. این سفارشات 45 تا 50 درصد از کل سفارشات پیش‌خرید سری آی‌فون 13 را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالیست که میزان سفارشات اولیه برای گوشی‌های آی‌فون 12 پرو و آی‌فون 12 پرو مکس بین 35 تا 40 درصد از کل سفارشات سری آی‌فون 12 بود. اگرچه در حال حاضر عرضه مدل‌های دوگانه آی‌فون 13 پرو و 13 پرو مکس با تاخیر جزئی مواجه شده است؛ اما چرخه عرضه و تقاضای اپل احتمالا در ماه نوامبر به هماهنگی نسبی خواهد رسید.

آیا آی‌فون 14 ارزش انتظار کشیدن را خواهد داشت؟

بر اساس آمار پیش‌تر اعلام شده، گوشی‌های آی‌فون 13 و آی‌فون 13 مینی تقریبا 50 الی 55 درصد از کل پیش‌سفارشات ثبت شده برای خانواده آی‌فون 13 را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد که میزان استقبال از آی‌فون مینی جدید احتمالا حتی در مقایسه با مدل 5.4 اینچی سال گذشته نیز کمتر خواهد بود. در خصوص چگونگی تحقق چنین سناریویی به سختی می‌توان به نظریه‌پردازی پرداخت. همچنین تصور استقبال چشمگیر خریداران از دستگاهی که احتمالا هرگز مدل جانشینی برای آن وجود نخواهد داشت نیز امری دشوار به‌نظر می‌رسد.

یقینا جالب خواهد بود که ببینیم آیا مدل‌های سال آینده سری آ‌ی‌فون 14 با بازطراحی چشمگیر و پیشرفت‌های عمده نسبت به خانواده آی‌فون 13 قادر به ثبت رکوردی جدید به لحاظ میزان پیش فروش خواهند بود یا خیر. این در حالیست که آمار کنونی به استقبال فوق‌العاده مشتریان از سری آی‌فون 13 اشاره دارند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها آی‌فون 14 به مدل‌های نسل قبلی خود هیچ شباهتی نخواهد داشت

به‌طور کلی انتظار می‌رود که فروش جهانی آی‌فون در سال 2021 با رشد سالیانه 16 درصدی مواجه شود. این دستاورد عمدتا مدیون عرضه 4 مدل هندست جدید با سیستم‌عامل iOS، چالش‌های بزرگ هواوی در سطح جهانی و مشکلات کوچک‌تر اما کماکان چشمگیر سامسونگ در بسیاری از بازارها و حوزه‌های صنعت موبایل است.

بایستی به‌خاطر داشت که آی‌فون 14 احتمالا بالاخره از ایده بحث‌برانگیز ناچ دست کشیده و در عوض از الگوی بسیار متداول‌تر نمایشگر حفره‌دار استفاده خواهد کرد. اگرچه به‌نظر می‌رسد که طرفداران آی‌فون برای دسترسی به فناوری تاچ آی‌دی یکپارچه با نمایشگر، سیستم فیس آی‌دی زیر نمایشگر و بهره‌برداری تجاری از طراحی تاشو کماکان بایستی 1 سال دیگر نیز منتظر بمانند.

البته بی‌تردید طی مدت 1، 2 یا 3 سال آینده تحولات بزرگی در راه خواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود تا به جای انتظار بی‌وقفه و بیهوده برای عرضه یک گوشی ایده‌آل به خریداری یکی از بهترین هندست‌های فعلی موجود در بازار اکتفا نمایید. بی‌تردید در این فهرست اسامی چند مدل از هندست‌های سری آی‌فون 13 نیز به چشم خواهد خورد.

1 در مورد “فروش گوشی‌های سری آی‌فون 13 اپل از خانواده آی‌فون 12 پیشی گرفت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH