چرا لرزش‌های شدید می‌توانند کیفیت دوربین گوشی شما را کاهش دهند؟

اپل با گفتن اینکه لرزش‌هایی همانند لرزش موتور سیکلت‌های قدرتمند می‌توانند به کیفیت دوربین گوشی‌های آیفون لطمه وارد کنند، همگان را شوکه کرد. این قضیه دلایل خاص خود را دارد و باید بگوییم که در رابطه با گوشی‌های اندرویدی نیز صدق می‌کند. در ادامه به مبحث تاثیر لرزش بر دوربین گوشی های اندروید و آیفون می‌پردازیم.

این قضیه بیشتر حول لرزش‌گیر نوری تصویر (OIS) می‌چرخد و این ویژگی نیز در بسیاری از گوشی‌های آیفون و اندرویدی این روزها، وجود دارد.

منظور از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) چیست؟

OIS یکی از ویژگی‌هایی است که سعی دارد تا در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری، تصویری ثابت‌تر را به شما ارائه دهد. دوربین‌هایی که به OIS مجهز هستند، در واقع در داخل خود دارای یک موتور بوده که به‌صورت فیزیکی، اجزاهای داخل لنز را حرکت می‌دهد. همزمان با اینکه در هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری، کمی گوشی خود را تکان می‌دهید، این موتور نیز سعی می‌کند که این اعمال را خنثی کند. بدین ترتیب نتیجه خروجی نیز ویدیویی روان‌تر و یا تصویری تیزتر خواهد بود.

OIS می‌تواند تفاوت زیادی را در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری رقم بزند. همان‌طور که می‌دانید، تقریبا بعید است که بتوانید با دستان خود، گوشی را بدون حرکت نگه دارید. سازوکاری که چنین چیزی را در گوشی‌های مدرن اندروید و آیفون امکان‎‌پذیر می‌کند، بسیار کوچک و ظریف است. این همان جایی است که در آن، لرزش‌های وارده به گوشی می‌توانند آسیب‌هایی را به دوربین وارد کنند.

تاثیر لرزش بر دوربین گوشی

معمولا هنگامی‌ که بحث بر سر خرابی اجزای گجت‌ها باشد، ابتدا باید به سراغ قطعات متحرک برویم. در داخل دوربین گوشی‌های هوشمندی که به فناوری OIS مجهز هستند، چندین قطعه متحرک کوچک وجود دارند. حال اگر کمی به این قطعات فشار وارد شود، آنگاه طبیعتا عملکرد آن‌ها نیز مختل خواهد شد.

تاثیر لرزش بر دوربین گوشی

قطعات OIS جهت اینکه بتوانند لرزش‌های دست شما را خنثی کنند، باید این امکان را داشته باشند که آزادانه به اطراف حرکت کنند، بنابراین از این نکته می‌توانید بفهمید که قطعات OIS، در جای خود ثابت نیستند. با این اوصاف، زمانی که گوشی خود را در جیب گذاشته و سوار یک موتور سیکلت می‌شوید، آنگاه لرزش‌های حاصل از حرکت موتور سیکلت می‌توانند باعث لرزش قطعات داخلی دوربین گوشی شما شود. این لرزش‌های نیز به مرور زمان می‌توانند تأثیر منفی خود را بر روی کیفیت دوربین گوشی شما بگذارند.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای کامل خرید گوشی برای عکاسی: به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

این چیزی نیست که اکثریت مردم، زیاد در رابطه با آن نگران باشند. اگر در هنگام دویدن، گوشی را در جیب خود بگذارید، آنگاه آسیبی به دوربین آن وارد نمی‌شود. لرزش‌هایی که باید نگران آن‌ها باشید، مربوط به مواردی همچون موتورهای سنگین و قدرتمند هستند.

چگونه می‌توان از این آسیب جلوگیری کرد؟

ساده‌ترین راه‌کار، پیشگیری از وقوع چنین چیزی است؛ یعنی اینکه سعی کنید که از وسایلی همچون موتور سیکلت‌های سنگین، استفاده نکنید. البته اگر چندان از وسایل دارای لرزش بالا استفاده نمی‌کنید، آنگاه به احتمال زیاد نیز مشکلی در این رابطه برای شما پیش نخواهد آمد. حال اگر مثلا روزی 2 بار جهت جابجایی در شهر از یک موتور سیکلت سنگین استفاده کنید، آنگاه این قضیه می‌تواند دوربین گوشی شما را دچار آسیب کند.

اپل در این رابطه به کاربران پیشنهاد می‌کند که در موتور سیکلت‌های سنگین از یک پایه گوشی ارتعاش‌گیر استفاده کنند. در نهایت اینکه همان‌طور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم، این قضیه چیزی نیست که اکثر مردم عادی نگران آن باشند، اما در هر صورت آگاهی از چنین موضوعی، ضرری ندارد. همچنین این قضیه روشن می‌کند که فناوری‌های جدید نیز بدون نقص و ایراد نیستند.

3 در مورد “چرا لرزش‌های شدید می‌توانند کیفیت دوربین گوشی شما را کاهش دهند؟”

  1. سلام.
    بعضی از کاربران که گوشیشون ois داره
    میگن از گوشیمون صدای تق تق میاد.
    میخواستم بدونم بخاطر قابلیت ois و متحرک بودنش هست؟
    و پس همچین هم بدون ایراد نیست وقتی قطعات متحرک ممکنه خراب بشند و ois هم قطعات متحرک در دوربین گوشی هست
    پس خیلی هم گزینه واجبی نیست و نبودنش از بودنش بهتره!
    چون دوربین هر چقدر هم عالی باشه وقتی خراب بشه و نگران متحرک بودن قطعات و خراب شدنش باشیم چه فایده؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH