مدیاتک به بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان طی 3 ماهه دوم سال 2021 تبدیل شد

تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research وضعیت بازار پردازنده‌های موبایلی طی دوره 3 ماهه دوم سال 2021 را مورد مطالعه قرار داده و به این نتیجه رسیدند که شرکت مدیاتک جایگاه خود به‌عنوان تولیدکننده برتر را در بازار تثبیت نموده است. این موضوع از ثبت رکوردی جدید برای تولیدکننده تایوانی تراشه حکایت دارد. مدیاتک برای نخستین بار در تاریخ فعالیت خود کنترل بیش از 40 درصد از بازار تراشه‌های موبایلی را در دست گرفته است.

کمپانی مدیاتک با غلبه بر کوالکام به رهبر بازار تراشه‌های موبایلی در جهان تبدیل می‌شود

کارشناسان به این نتیجه رسیدند که سهم مدیاتک از بازار تراشه‌های موبایلی برابر با 43 درصد است. این در حالیست که در دوره 3 ماهه گذشته سهم تولیدکننده تایوانی از بازار برابر با 37 درصد بود. در صورت مقایسه این رقم با سهم مدیاتک در دوره مشابه سال قبل، موفقیت این شرکت بسیار چشمگیرتر به‌نظر می‌رسد؛ چرا که 1 سال قبل سهم این برند از بازار معادل 26 درصد بود.

کوالکام با کسب سهم 28 درصدی از بازار جهانی تراشه‌های موبایلی طی 3 ماهه دوم سال جاری میلادی به دومین تولیدکننده بزرگ تبدیل شد. سهم این شرکت از بازار در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 4 درصد کاهش یافت. شرکت اپل با کسب سهم 14 درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت. این رقم مشابه سهم غول کوپرتینویی از بازار در دوره مشابه سال گذشته است؛ اما در مقایسه با سهم اپل در 3 ماهه چهارم سال 2020 افت 7 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به عملکرد اپل در دوره‌های 3 ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی منطقی است که تصور کنیم این شرکت به پشتوانه آغاز فروش سری آی‌فون 13 موقعیت خود را تقویت نموده و سهم بیش‌تری از بازار را تصاحب خواهد کرد.

شرکت UNISOC با کسب سهم 9 درصدی از بازار رتبه چهارم را کسب کرد. سهم این تولیدکننده از بازار در مقایسه با 3 ماهه دوم سال 2020 رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد. سامسونگ نیز به جمع 5 تولیدکننده برتر تراشه پیوست. با این‌حال سهم غول کره‌ای از بازار تراشه‌های موبایلی تنها برابر با 7 درصد بود. سهم سامسونگ از این بازار طی دوره 3 ماهه دوم سال 2020 برابر با 12 درصد بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ واحد های‌سیلیکون هواوی از جمع 5 تولیدکننده برتر تراشه خارج شد و سهم آن از بازار به 3 درصد کاهش یافت. سهم این برند در دوره مشابه سال قبل 5 برابر بیش‌تر و معادل 16 درصد بود.

چنان‌چه بازار تراشه‌های 5G را مورد بررسی قرار دهیم؛ در این‌صورت متوجه خواهیم شد که کوالکام رهبر بلامنازع بازار در 3 ماهه دوم سال 2021 بوده است. کوالکام کنترل 55 درصد از بازار تراشه‌های موبایلی 5G را در اختیار دارد. این رقم در دوره مشابه سال گذشته برابر با 29 درصد بود.

مدیاتک با کسب سهم 43 درصدی از بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی طی 3 ماهه دوم سال جاری میلادی رکورد جدیدی را ثبت کرد

Dale Gai؛ مدیر تحقیقاتی موسسه Counterpoint Research اعلام کرد که مدیاتک با کسب بالاترین سهم در تاریخ فعالیت خود (معادل 43 درصد) بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی را تحت سیطره خود قرار داد. این دستاورد مدیون عرضه تراشه‌های رقابتی 5G در طیف پایین‌رده و میان‌رده و عدم مواجهه با محدودیت‌های عمده تامین است. طی 6 ماهه نخست سال 2021 شرکت مدیاتک با محدودیت‌های به‌مراتب کمتری نسبت به کوالکام در زمینه تامین قطعات مواجه بود. این قطعات شامل مدارات RFIC (مدارات مجتمع فرکانس رادیویی) و ICهای مدیریت توان (PMIC) هستند. همچنین بازدهی تولید پایدار تراشه توسط کمپانی TSMC نیز در تحقق این موفقیت تاثیرگذار بوده است. فروش تراشه‌های 4G به مدیاتک کمک کرد تا موقعیت برتر خود در بازار را تحکیم نماید.

پارو شارما؛ تحلیل‌گر و محقق در زمینه رشد فروش اسمارت‌فون‌های 5G اعلام کرد: “کوالکام با کسب سهم 55 درصدی بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی 5G را تحت سیطره خود قرار داده است. تراشه مودم بیس‌باند 5G کوالکام در سری آی‌فون 12 اپل به‌کار گرفته شده و این موضوع به موفقیت کمپانی آمریکایی تولیدکننده تراشه کمک مضاعفی کرده است. همچنین میزان تقاضا برای تراشه‌های 5G کامل این شرکت از مدل‌های پرچم‌دار سری 8 گرفته تا مدل‌های مقرون‌به‌صرفه سری 4 به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

با این‌حال چنان‌چه کوالکام در 6 ماهه نخست سال 2021 تحت تاثیر محدودیت‌های عرضه و مشکلات تولید قرار نمی‌گرفت؛ در این‌صورت احتمالا می‌توانست تراشه‌های بیش‌تری را به فروش برساند. در نتیجه در اواخر 3 ماهه دوم سال 2021 کوالکام به منظور اطمینان از دسترسی به ظرفیت کافی و مطمئن تولید، ساخت قطعات مختلف خود را به TSMC و سایر کمپانی‌های تولیدکننده محول نمود. اتخاذ چنین تصمیمی به کوالکام کمک می‌کند تا طی ادوار 3 ماهه آتی فرآیند تامین قطعات مورد نیاز خود را تسهیل نموده و سهم تصاحب شده خود توسط شرکت مدیاتک را باز پس بگیرد.

2 در مورد “مدیاتک به بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان طی 3 ماهه دوم سال 2021 تبدیل شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH