شرکت اپل به‌دنبال عرضه یک کنسول دستی جهت رقابت با نینتندو سوئیچ است

راه‌اندازی سرویس اپل آرکید نشان‌دهنده بازگشت احتمالی غول کوپرتینویی به دنیای گیمینگ بود. اکنون شایعه‌ای جدید از عرضه احتمالی یک کنسول دستی توسط اپل حکایت دارد. این کنسول جدید به منظور رقابت با نینتندو سوئیچ و قلمرو تحت سیطره آن روانه بازار خواهد شد. از سوی دیگر به‌زودی شاهد عرضه مدل‌های جایگزین بیش‌تری برای کنسول Steam Deck خواهیم بود.

افرادی که ازسرگذشت اپل آگاه هستند؛ به‌خاطر دارند که این شرکت پیش‌تر کنسولی با نام Apple Bandai Pippin را روانه بازار کرد. این کنسول در حد فاصل سال‌های 1996 تا 1997 به‌عنوان یک محصول مشتق شده از پلتفرم مکینتاش اپل تولید شد. هدف این شرکت تولید یک سیستم کامپیوتری ارزان‌قیمت بود؛ دستگاهی که عمدتا بر اجرای نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای مبتنی بر CD به ویژه بازی‌ها تمرکز داشت و به‌عنوان یک تین‌کلاینت نیز عمل می‌کرد.

اپل از نسخه‌ای از System 7.5.2 به‌عنوان سیستم‌عامل این کنسول استفاده کرد. بعلاوه دستگاه مذکور مجهز به پردازنده PowerPC 603 با فرکانس 66 مگاهرتز و یک مودم با سرعت 14.4 کیلوبیت برثانیه‌ای بود. درایو CD-ROM با سرعت 4x و خروجی ویدیو برای نمایشگر تلویزیونی استاندارد سایر امکانات این دستگاه محسوب می‌شدند.

اکنون در سال 2021 قرار داریم و به وضوح می‌دانیم که عرضه این کنسول با شکست مواجه شد. اپل حدودا 100 هزار دستگاه کنسول Bandai را تولید کرد؛ اما پیش از توقف تولید تنها موفق به فروش 40 هزار واحد از آن شد. اکنون پس از گذشت سال‌ها به‌نظر می‌رسد که کمپانی آمریکایی آماده انجام یک تلاش دیگر است.

کنسول دستی اپل قابلیت تطبیق‌پذیری نینتندو سوئیچ را با توان پردازشی پلی‌استیشن 5 ترکیب خواهد کرد

این‌بار اپل بازار انبوه را هدف گرفته و احتمالا قصد دارد تا کنسول نینتندو سوئیچ را از تاج و تخت خود به زیر بکشد. بر اساس اعلام یک گزارش، کنسول اپل یک دستگاه هیبریدی به‌شمار رفته و تلفیقی از کنسول‌های نینتندو سوئیچ و پلی‌استیشن 5 قلمداد خواهد شد. چنین مقایسه‌ای بدان معناست که کنسول آینده اپل از قابلیت حمل‌پذیری نینتندو سوئیچ برخوردار بوده و در عین‌حال توان پردازشی آن مشابه با کنسول PS5 سونی خواهد بود. این موضوع موجب می‌شود تا کنسول اپل به یک محصول واقعا هیجان‌انگیز تبدیل شود. به هرحال قابلیت حمل‌پذیری بالا بزرگ‌ترین مزیت نینتندو سوئیچ تلقی می‌شود؛ اما این کنسول به لحاظ توانایی سخت‌افزاری از رقبای خود عقب می‌افتد. این موضوع یکی از دلایل جذابیت بالای کنسول Steam Deck به‌شمار می‌رود.

کنسول دستی والو (Valve) قادر به اجرای بازی‌های برتر (AAA) بدون کوچک‌ترین مشکل است. همچنین شایعات نشان می‌دهند که کنسول آینده اپل احتمالا با هدست واقعیت‌افزوده/ واقعیت‌مجازی سازگاری خواهد داشت. بعلاوه یک گزارش خاطرنشان می‌کند که اپل فرآیند توسعه چندین عنوان بازی را آغاز نموده و احداث استودیوهای بزرگ را در دستور کار دارد. این شرکت عناوین جایگزین برای بازی‌های ویدیویی Breath of the Wild و Mario Odyssey را در اختیار داشته و این بازی‌ها اکنون آماده عرضه به بازار هستند. هنگامی که غول کوپرتینویی از سرویس اشتراک‌محور اپل آرکید خود با قابلیت دسترسی به بازی‌های پولی و اختصاصی آی‌پد و iOS رونمایی کرد؛ اکثر کارشناسان اذعان کردند که توجه کمپانی آمریکایی به‌ سوی حوزه گیمینگ جلب شده است.

بازی‌ها جزو پردرآمدترین محصولات طی زمان‌های اخیر به‌شمار رفته و این موضوع با شیوع فراگیر ویروس کرونا از سال گذشته به‌مراتب پررنگ‌تر نیز شده است. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، شیوع بیماری کووید 19 موجب برهم خوردن برنامه‌های اپل شد؛ اما کنسول جدیدی کمپانی احتمالا در آینده‌ای نزدیک معرفی خواهد شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ بازار کنسول‌های دستی در سالیان آینده شاهد فضایی رقابتی‌تر خواهد بود. با این‌حال قدرت بالای نینتندو کماکان بر عرضه عناوین انحصاری این شرکت متکی است. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا اپل نیز قادر به تولید بازی‌هایی با فلسفه مشابه خواهد بود یا خیر.

1 در مورد “شرکت اپل به‌دنبال عرضه یک کنسول دستی جهت رقابت با نینتندو سوئیچ است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH