پردازنده گرافیکی تراشه‌های جدید سری M اپل از GPUهای مدرن نوت‌بوکی قدرتمندتر است

سرعت GPU به‌کارگیری شده در تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس شرکت اپل با تولیدات کمپانی‌های انویدیا و AMD رقابت می‌کند. بعلاوه این GPUها به لطف پیکره‌بندی پیشرفته‌تر خود احتمالا با سیستم‌های گیمینگ دسکتاپی و کنسول‌های مدرن نیز رقابت خواهند کرد.

شرکت اپل در جریان سخنرانی رویداد اخیر خود با افتخار پیرامون عملکرد گرافیکی تراشه‌های جدید M1 پرو و M1 مکس صحبت کرد. تعداد هسته‌های گرافیکی در هر یک از این تراشه‌ها نسبت به تراشه M1 به میزان قابل ملاحظه‌ای بیش‌تر است. بر اساس شنیده‌ها GPU تراشه M1 پرو مجهز به 16 هسته پردازشی بوده و عملکرد آن در مقایسه با تراشه گرافیکی یکپارچه روی یک تراشه 8 هسته‌ای و مدرن لپ‌تاپی 7 برابر سریع‌تر است. همچنین عملکرد این GPU در مقایسه با پردازنده‌‌های گرافیکی گسسته نوت‌بوکی بهتر بوده و در عین‌حال میزان مصرف انرژی آن نیز 70 درصد کمتر است.

بر اساس شنیده‌ها تراشه M1 مکس کارآیی بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد. کارآیی پردازنده گرافیکی این تراشه با GPU رده بالای یک لپ‌تاپ حرفه‌ای کامپکت قابل رقابت است؛ در حالی‌که بهره‌وری انرژی این GPUها مشابه یکدیگر است. برآورد وبسایت NotebookCheck پس از اعلام جزئیات مربوط به پیکره‌بندی تراشه‌های جدید توسط اپل نشان می‌‌دهد که توان گرافیکی نیمه‌هادی‌های جدید سری M احتمالا از GPUهای نوت‌بوکی مدرن و حتی برخی دستگاه‌های غیر نوت‌بوکی بیش‌تر خواهد بود.

این گزارش به اطلاعات کمی یک مرجع شناخته شده یعنی تراشه M1 استناد نموده است. این تراشه مجهز به پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای بوده و قادر به اجرای 2.6 ترافلاپس (2.6 ترا عملیات ممیز شناور در هر ثانیه) خواهد بود. کارآیی GPU با دقت یک رقم اعشار بر حسب واحد FP32 یا float32 توصیف می‌شود.

پردازنده گرافیکی 14 هسته‌ای در تراشه M1 پرو قادر به اجرای حداکثر 4.5 ترا عملیات محاسباتی ممیز شناور در هر ثانیه خواهد بود. بر اساس تبلیغات، ورژن مجهز به پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای نیز قادر به اجرای 5.2 ترافلاپس خواهد بود. در خصوص تراشه M1 مکس نیز ورژن 24 هسته‌ای احتمالا قادر به اجرای 7.8 ترا عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است؛ در حالی‌که مدل پیشرفته‌تر 32 هسته‌ای نیز می‌تواند 10.4 ترافلاپس عملیات محاسباتی را اجرا نماید.

چنان‌چه برآوردهای فوق دقیق باشند؛ در این‌صورت تراشه‌های جدید M1 از برخی تولیدات شرکت‌های انویدیا و AMD برتر ظاهر خواهند شد. پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای در تراشه M1 پرو احتمالا قادر به اجرای 5.2 ترافلاپس عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است؛ رقمی که به لحاظ عملکردی این GPU را در سطحی همتراز با کارت گرافیکی Radeon RX 5500 قرار می‌دهد. جیفورس GTX 1660 Ti  رقیب این GPU در خانواده محصولات انویدیا به‌شمار رفته و با توانایی محاسباتی 5.4 ترافلاپس کمی سریع‌تر ظاهر می‌شود.

پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای در ورژن پیشرفته‌تر تراشه M1 مکس نیز با GPU مورد استفاده در آی‌مک پرو اپل یعنی AMD Radeon RX Vega 56 برابری می‌کند. جیفورس RTX 2060 محصول معادل این مدل در خانواده انویدیا به‌شمار می‌رود.

توانایی پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای تراشه M1 مکس تقریبا مشابه GPU مورد استفاده در پلی‌استیشن 5 سونی (با قابلیت اجرای 10.28 ترافلاپس عملیات محاسباتی) است؛ در حالی‌که ایکس‌باکس سری ایکس قادر به اجرای حداکثر 12 ترافلاپس عملیات ممیز شناور خواهد بود.

در حال حاضر این برآوردها بر اساس اظهارات اپل طی رویداد اخیر، بیانیه‌های مطبوعاتی این شرکت ‌و اطلاعات مندرج در صفحات اختصاصی محصول ارائه شده است. بنابراین صرفنظر از عملکرد تراشه M1 این آمار و ارقام حقیقتا چندان قابل استناد نخواهند بود.

ترافلاپس معیار نهایی برای مقایسه عملکرد GPUها محسوب نمی‌شود. عملکرد GPU در دنیای واقعی به نحوه ارتباط فرآیند پردازشی با CPU و بهره‌مندی پردازنده گرافیکی از جریان ثابت داده با حداکثر سرعت انتقال به لحاظ تئوری بستگی دارد. برآوردهای مطرح شده در گزارش بر این فرضیه استوار هستند که تراشه‌های جدید از سرعت فرکانس مشابه با تراشه M1 استفاده می‌کنند.

تا زمانی‌که جدیدترین مدل‌های 14 و 16 اینچی مک‌بوک پرو در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی قرار نگیرند؛ حقیقتا هیچکس به جز اپل از عملکرد تراشه‌های جدید مطلع نخواهد بود. در آن زمان میزان توانمندی واقعی نیمه‌هادی‌های جدید اپل از طریق تست‌های بنچمارک قابل ارزیابی خواهد بود.

2 در مورد “پردازنده گرافیکی تراشه‌های جدید سری M اپل از GPUهای مدرن نوت‌بوکی قدرتمندتر است”

  1. چه از نظر زیبایی و چه از نظر سخت افزار مک بوک پرو امسال هیچ رقیبی نداره. هر کی اینو بتونه بخره تا سالها لپتاپپیش عوض نمیکنه…

  2. عالیه
    حالا یه رقیب جدید برای انودیا و ای ام دی داخل gpu اومده که به نفع ما مصرف کننده هاست
    یه سوال اپل cpu هم میزنه؟
    اگه بزنه خیلی خوبه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH