اوپو درحال توسعه یک تراشه پرچم‌دار موبایلی با معماری 3 نانومتری است

بر اساس گزارش جدید وبسایت Nikkei Asia، شرکت اوپو سرگرم توسعه تراشه‌های موبایلی ممتاز جهت استفاده در اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار خود است. نماد تجاری پیش‌تر ثبت شده در سال 2019 برای نخستین بار نشان داد که کمپانی چینی احتمالا در حال توسعه تراشه‌های سفارشی است.

به‌نظر می‌رسد که با اعمال ممنوعیت‌های ایالات‌متحده علیه شرکت هواوی، سرعت توسعه این تراشه‌ها نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر اوپو چهارمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان به‌شمار رفته و تولید یک تراشه سفارشی و بومی امکان کنترل بهتر این برند بر قطعات کلیدی را فراهم نموده و به کاهش وابستگی اوپو به شرکت‌های تولیدکننده تراشه نظیر کوالکام و مدیاتک کمک خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها نخستین پردازنده موبایلی بومی اوپو احتمالا در حد فاصل سال‌های 2023 تا 2024 تولید خواهد شد. اسناد مربوط به نماد تجاری ثبت شده نشان می‌دهند که این تراشه احتمالا Oppo M1 نامگذاری شده و با استفاده از فرآیند 3 نانومتری توسط کمپانی تایوانی سازنده تراشه موسوم به TSMC تولید خواهد شد. پیش‌تر در آوریل سال 2021 گزارش شد که این تراشه از اتصال 5G پشتیبانی نموده و تا اوایل سال 2022 به بازار عرضه خواهد شد.

در حال حاضر شرکت اپل تمامی تراشه‌های اسمارت‌فونی مورد نیاز خود را شخصا طراحی می‌کند و سامسونگ نیز معمولا برای ورژن بین‌المللی اسمارت‌فون‌های خود از تراشه بومی اگزینوس بهره می‌گیرد. هواوی نیز در مقطعی از زمان یکی از بازیگران کلیدی در این عرصه به‌شمار می‌رفت؛ اما اکنون به‌دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی ایالات‌متحده در زمینه توسعه تراشه‌های کایرین دچار مشکل شده است.

شرکت گوگل اخیرا از یک تراشه هدفمند برای مدل‌های دوگانه سری پیکسل 6 خود رونمایی کرد و یک گزارش جدید نشان می‌دهد که کمپانی مایکروسافت نیز روی توسعه یک تراشه برای دستگاه‌های سرفیسی خود کار می‌کند. اوپو ظاهرا تعدادی از متخصصان و استعدادهای برتر در زمینه هوش مصنوعی را از شرکت‌‌های هواوی، مدیاتک و کوالکام به خدمت گرفته و کماکان سرگرم استخدام نیرو در کشورهای ایالات‌متحده، ژاپن و تایوان است. همچنین کمپانی روی توسعه پردازنده‌های سیگنال تصویری (ISP) برای دوربین‌های اسمارت‌فونی نیز کار می‌کند؛ تراشه‌هایی که فرآیند ساخت آن‌ها نسبتا آسان‌تر است.

اکنون برترین پرچم‌داران اوپو از تراشه‌های پیشرفته و گران‌قیمت اسنپ‌دراگون استفاده می‌کنند. با این‌حال بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تراشه آینده اوپو برای جایگزینی تولیدات برتر کوالکام به اندازه کافی کارآمد خواهد بود یا خیر. شرکت اوپو از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است؛ اما بر اساس گزارش موسسه Caixin Global در ژوئن سال 2020، لیو بو؛ ریاست کمپانی چینی تائید کرده که اوپو در صدد ساخت تراشه‌های اختصاصی خود است. شرکت‌های اوپو، وان‌پلاس و ویوو همگی تحت مالکیت هلدینگ BBK Electronics قرار دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH