خسارت 10 میلیارد دلاری رسانه‌های اجتماعی بابت سیاست شفافیت ردیابی برنامه اپل

هنگامی‌که شرکت اپل از مشخصه شفافیت ردیابی برنامه (App Tracking Transparency) رونمایی کرد؛ پلتفرم‌های رسانه اجتماعی از جمله فیس‌بوک نسبت به کارکرد چنین مشخصه‌ای ابراز نگرانی نموده و اعلام کردند که این موضوع می‌تواند بر درآمد تبلیغاتی آن‌ها تاثیرگذار باشد. به‌نظر می‌رسد که نگرانی این شرکت‌ها موجه بوده است؛ چرا که بر اساس گزارش موسسه فایننشیال تایمز (به نقل از وبسایت Paywall) این مشخصه موجب تحمیل هزینه 10 میلیارد دلاری بر پلتفرم‌های رسانه اجتماعی شده است.

یک شرکت فناوری تبلیغاتی با نام Lotame ضمن گفتگو با نشریه به این موضوع اشاره نموده است. بر اساس گزارش شرکت Lotame، درآمد تبلیغاتی فیس‌بوک، یوتیوب، توئیتر و اسنپ طی دوره 3 ماهه سوم و چهارم سال مالی آن‌ها تا 12 درصد کاهش یافته است. بر اساس برآوردها این رقم برابر با 9.85 میلیارد دلار است.

مایک ووسلی؛ مدیر اجرایی ارشد در شرکت Lotame ادعا می‌کند که این مشخصه موجب شده تا میزان تاثیرگذاری تبلیغات کاهش پیدا کند. وی به نمونه‌ای از برند لباس زیر که معمولا برای مردان تولید می‌شود؛ اشاره کرد. پیش از این کمپانی به منظور تبلیغ برای جامعه هدف 1000 نفری مبلغ 5 دلار هزینه می‌کرد؛ اما با وجود ویژگی ضد ردیابی که اساسا اطلاعات کاربر را مخفی می‌کند؛ شرکت‌ها بایستی 2 برابر بیش‌تر هزینه کنند. دلیل چنین پدیده‌ای این است که آن‌ها نمی‌دانند 1000 نفر عضو جامعه هدف آن‌ها زن یا مرد هستند.

بنابراین اکنون شرکت‌ها بایستی جامعه 2000 نفری را هدف قرار دهند؛ با این امید که حداقل 50 درصد جامعه هدف آن‌ها از جنسیت مذکر برخوردار باشند. نکته جالب‌توجه اینکه گزارش اخیر میزان تاثیرگذاری مشخصه شفافیت ردیابی برنامه (ATT) را به خوبی نشان می‌دهد. این در حالیست که پژوهش انجام شده در اوایل ماه جاری نشان داد که مشخصه ATT یک ابزار بی‌معنا و بلا استفاده قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH