مدیرعامل ARM: مشکل کمبود تراشه برای حداقل 1 سال دیگر ادامه خواهد داشت

مشکل کمبود جهانی تراشه در سال جاری و از صنعت خودروسازی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این معضل بر تولید تجهیزات الکترونیکی مصرفی و سایر حوزه‌ها تاثیر منفی گذاشت. در این میان بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌ها از جمله پت گلسینگر؛ مدیرعامل اینتل، پکا لاندمارک؛ مدیرعامل نوکیا و بورخه ایخولم؛ مدیرعامل کمپانی اریکسون همگی پیش‌بینی می‌کنند که کمبود جهانی تراشه برای مدتی ادامه خواهد یافت.

سایمون سگارس؛ مدیرعامل کمپانی ارائه‌دهنده معماری تراشه موسوم به ARM نیز پیش‌بینی می‌کند که معضل کمبود تراشه در جهان کماکان پابرجا خواهد بود.

این مشکل فاقد ماهیت کوتاه‌مدت بوده و راه‌حل کوتاه‌مدت نیز نخواهد داشت

سایمون سگارس در جریان برگزاری یک همایش رده بالا اعلام کرد که کمبود تراشه در جهان برای مدتی ادامه خواهد یافت. وی در این نشست خاطرنشان کرد که به‌دلیل تاخیر در تحویل تراشه و تشدید کمبود نیمه‌هادی در جهان، وضعیت نامتوازن میان عرضه و تقاضای تراشه به وخیم‌ترین صورت ممکن در تاریخ رسیده است. به گفته وی، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا تا پیش از ایام کریسمس سال 2022 به‌طور کامل حل و فصل نخواهد شد.

در حال حاضر برای پایان بحران کمبود تراشه هیچ امیدی وجود ندارد

بحران کمبود تراشه بر روند تولید و فروش بسیاری از محصولات تاثیرگذار بوده است. شرایط کنونی حتی شرکت اپل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. پیش از این اعلام شد که اپل به‌دلیل کمبود برخی تراشه‌های خاص، هدفگذاری خود برای تولید آی‌فون 13 طی سال جاری را تا 10 میلیون دستگاه کاهش داده است.

کمبود تراشه بر تولید و فروش محصولات ترمینال نیز تاثیر می‌گذارد. بعلاوه این وضعیت به شکلی اجتناب‌ناپذیر بر خریدهای مصرف‌کنندگان نیز تاثیرگذار خواهد بود. همچنین سایمون سگارس در جریان اجلاس اخیر خاطرنشان کرد که چنان‌چه کاربران مایل به خریداری محصول جدیدی بوده و یا اقلامی را از قبل سفارش داده باشند؛ در این‌صورت بعید است که آن‌ها را در ایام کریسمس دریافت نمایند.

صنعت نیمه‌هادی برای مدیریت وضعیت کنونی حدودا 2 میلیارد دلار در هفته سرمایه‌گذاری می‌کند. این اقدام نهایتا بایستی ظرفیت تولید را 50 درصد افزایش دهد؛ اما عرضه تراشه در افق زمانی کوتاه‌مدت کماکان محدود خواهد بود.

آقای سگارس ضمن برگزاری همایش وب در شهر لیسبون گفت: “وضعیت در کریسمس آینده به چه شکل خواهد بود؟ من انتظار دارم که محدودیت‌های زنجیره تامین تا حدی بهبود پیدا کنند؛ اما مشکلات به‌طور کامل برطرف نخواهند شد.”

شرکت اینتل نیز مدت زیادی پیش از این بیانیه مشابهی را صادر و ادعا کرد که این مشکل احتمالا برای مدت 2 سال یا بیش‌تر ادامه خواهد یافت. البته این نخستین بار نیست که پت گلسینگر؛ مدیرعامل اینتل به‌طور علنی اعلام می‌کند که معضل کمبود جهانی تراشه برای سالیان طولانی ادامه خواهد یافت. وی در جریان یک مصاحبه اعلام کرد که رفع کامل مشکل کمبود تراشه در جهان سال‌ها زمان خواهد برد؛ چرا که ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید نیازمند فرصت چند ساله خواهد بود.

پت گلسینگر حدودا 1 ماه قبل اعلام کرد که اینتل یک واحد تولید تراشه بومی را راه‌اندازی نموده است. این واحد مسئولیت تولید تراشه را بر عهده خواهد داشت. بعلاوه اینتل با شرکت‌های طراح تراشه‌های خودرویی نیز در ارتباط بوده و قصد دارد تا ظرف مدت 6 الی 9 ماه آینده تولید تراشه‌های خودرویی را آغاز نماید.

1 در مورد “مدیرعامل ARM: مشکل کمبود تراشه برای حداقل 1 سال دیگر ادامه خواهد داشت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH