سامسونگ به‌دنبال استفاده از تراشه Dimensity 9000 مدیاتک در محصولات خود است

شرکت مدیاتک اخیرا از تراشه پرچم‌دار جدید خود با نام Dimensity 9000 رسما رونمایی کرد. مشخصات تراشه نشان می‌دهند که این محصول برای بازار دستگاه‌های پرچم‌دار عرضه شده است. اکنون به‌نظر می‌رسد که شرکت مدیاتک آماده نبرد با کوالکام در بازار تراشه‌های پرچم‌دار است. بر اساس گزارش وبسایت SamMobile، شرکت سامسونگ قصد دارد تا پردازنده پرچم‌دار Dimensity 9000 مدیاتک را تست نماید.

یک شخص خبرچین با نام مستعار Ice Universe ادعا می‌کند که شرکت مدیاتک، تراشه Dimensity 9000 خود را برای کلیه برندهای محبوب اندرویدی از جمله سامسونگ ارسال خواهد کرد. چنان‌چه عملکرد و بهره‌وری انرژی این تراشه برای غول کره‌ای متقاعدکننده باشد؛ در این‌صورت پردازنده مذکور برای اسمارت‌فون یا تبلت پرچم‌دار گلکسی به‌کار گرفته خواهد شد.

اطلاعات پیش‌تر تائید شده نشان می‌دهند که سری گلکسی S22 سامسونگ با تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 Gen1 و اگزینوس 2200 معرفی خواهد شد. بنابراین سامسونگ احتمالا در 6 ماهه دوم سال 2022 از تراشه Dimensity 9000 برای یکی از دستگاه‌های پیشرفته خود استفاده خواهد کرد.

تراشه Dimensity 9000 به احتمال فراوان در سری گلکسی S22 به‌کارگیری نخواهد شد. با این‌حال استفاده از این نیمه‌هادی در سایر دستگاه‌های پرچم‌دار و به احتمال فراوان تبلت‌ها چندان دور از انتظار نخواهد بود.

سامسونگ به عملکرد فوق‌العاده تراشه Dimensity 9000 در زمینه کنترل توان علاقه زیادی پیدا کرده است. این تراشه از فرآیند تولید 4 نانومتری کمپانی TSMC استفاده می‌کند. کارآیی این فرآیند در مقایسه با تکنولوژی تولید 4 نانومتری EUV شرکت سامسونگ به‌مراتب بهتر است. عملکرد پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپ‌دراگون در زمینه کنترل توان همواره فاجعه‌بار بوده است. به‌طور کلی عملکرد تراشه اسنپ‌دراگون 888 در زمینه کنترل توان کاملا وحشتناک است. بنابراین به احتمال فراوان تراشه Dimensity 9000 به لحاظ قابلیت کنترل توان از تراشه اسنپ‌دراگون 8 Gen1 برتر ظاهر خواهد شد.

در حال حاضر سامسونگ تنها شرکت تولیدکننده اسمارت‌فون است که از 3 مدل مختلف پردازنده‌های پرچم‌دار استفاده می‌کند. در سال آینده غول کره‌ای احتمالا از تراشه بومی اگزینوس 2200، تراشه اسنپ‌دراگون 8 Gen1 کوالکام و پردازنده Dimensity 9000 شرکت مدیاتک استفاده خواهد کرد. در این میان اکثر شرکت‌های تولیدکننده از تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 Gen1 و Dimensity 9000 استفاده خواهند کرد. تراشه‌های پرچم‌دار اگزینوس سامسونگ عمدتا در اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S این شرکت به‌کار گرفته می‌شوند.

پردازنده پرچم‌دار Dimensity 9000

تراشه Dimensity 9000 از فرآیند تولید 4 نانومتری کمپانی TSMC در کنار معماری ARM v9 استفاده می‌کند. همچنین این تراشه مجهز به یک هسته پردازشی فوق‌العاده بزرگ با کارآیی بسیار بالا از نوع کورتکس X2 است. 3 هسته بزرگ ARM Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و 4 هسته کم‌مصرف ARM Cortex-A510 است. این تراشه از حافظه‌های رم LPDDR5x با پهنای باند 7500 مگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند.

تراشه Dimensity 9000 از پردازنده سیگنال تصویری 18 بیتی HDR-ISP استفاده می‌کند. این پردازنده ضبط ویدیوهای HDR با استفاده از 3 دوربین به‌صورت همزمان را امکان‌پذیر می‌کند. بعلاوه میزان مصرف انرژی توسط این تراشه نیز پایین است. ISP تراشه دارای کارآیی بالایی بوده و قادر به پردازش حداکثر 9 میلیارد پیکسل در هر ثانیه است. همچنین این ISP از قابلیت نورپردازی سه‌گانه برای دوربین‌های سه‌گانه و همچنین دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 320 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.

از جنبه هوش مصنوعی نیز تراشه Dimensity 9000 از پنجمین نسل APU (پردازنده هوش مصنوعی) شرکت مدیاتک استفاده خواهد کرد. بهره‌وری انرژی این پردازنده در مقایسه با مدل نسل قبلی خود 4 برابر بیش‌تر است. این پدیده موجب خلق تجربه هوش مصنوعی با کارآیی بالا برای تیراندازی، گیمینگ، ویدیو و سایر موارد کاربردی خواهد شد.

تراشه Dimensity 9000 مجهز به پردازنده گرافیکی ARM Mali-G710 و کیت توسعه‌دهنده نرم‌افزاری مبتنی بر فناوری ردیابی پرتوی موبایلی است. این تراشه مجهز به پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای Mali-G710، فناوری گرافیکی ردیابی پرتوی موبایلی و قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای 180 هرتزی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس است.

بعلاوه این تراشه مجهز به مودم داخلی M80 5G است. این مودم با نسل جدید استانداردهای 3GPP R16 5G مطابقت دارد. همچنین این مودم از شبکه‌ فول‌باند 5G با فرکانس زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این فناوری ضمن افزایش سرعت شبکه، میزان مصرف انرژی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

از جنبه فناوری صوتی و امکانات شبکه بی‌سیم نیز تراشه Dimensity 9000 با زمان تاخیر کمتر عمل نموده و مجهز به اتصال بلوتوث 5.3، وای‌فای 6E 2×2 MIMO، فناوری Bluetooth LEAudio (با قابلیت پشتیبانی از صدای استریوی بی‌سیم دوگانه) و مشخصه جدید Beidou III-B1C GNSS است. بر اساس گزارشات موجود، این پردازنده پرچم‌دار در 3 ماهه نخست سال آینده به‌صورت تجاری عرضه خواهد شد.

1 در مورد “سامسونگ به‌دنبال استفاده از تراشه Dimensity 9000 مدیاتک در محصولات خود است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH