AMD تولید تراشه‌های 3 نانومتری آینده خود را به شرکت سامسونگ واگذار می‌کند

TSMC بزرگ‌ترین کارخانه مستقل تولید قطعات نیمه‌هادی در جهان به‌شمار می‌رود. کلیه شرکت‌های طراح تراشه که فاقد امکانات فنی لازم برای تولید محصولات خود هستند؛ فرآیند ساخت را به کمپانی تایوانی TSMC محول می‌کنند. اپل یکی از مشتریان TSMC و البته بزرگ‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. بنابراین بی‌تردید TSMC نیز از بزرگ‌ترین مشتری خود حمایت خواهد کرد.

AMD از همکاری با TSMC صرفنظر نموده و تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود را به Samsung Foundry محول خواهد کرد

کمپانی TSMC پیش‌تر در ماه آگوست اعلام کرد که هزینه تولید تراشه‌ها را تا 20 درصد افزایش داده است. اما بر اساس گزارشات، شرکت اپل تنها با افزایش 3 درصدی هزینه پرداختی مواجه خواهد شد. در بحبوحه معضل کمبود جهانی تراشه، شرکت اپل کماکان موفق به رونمایی از 2 تراشه پیشرفته خود با اسامی M1 پرو و M1 مکس شد. این 2 تراشه به‌ترتیب دارای 33.7 و 57 میلیارد ترانزیستور هستند. اگرچه غول کوپرتینویی ظاهرا برای تامین تراشه‌های مورد نیاز آی‌فون‌های خود ناچار به کاهش 50 درصدی میزان تولید آی‌پد شده است؛ اما TSMC به سختی تلاش می‌کند تا بزرگ‌ترین مشتری خود در زمینه تولید تراشه را راضی نگه دارد.

با این‌حال رفتار تبعیض‌آمیز TSMC با اپل احتمالا به مذاق سایر مشتریان تولیدکننده تایوانی چندان خوش نیامده است. AMD یکی از این مشتریان محسوب می‌شود. این شرکت در زمینه عرضه نیمه‌هادی‌ها و تراشه‌های گرافیکی فعالیت می‌کند. بر اساس گزارشات، شرکت AMD از واگذاری پروژه تولید تراشه‌های 3 نانومتری آینده خود به TSMC صرفنظر نموده و این مسئولیت را به سامسونگ محول خواهد کرد. فاصله گرفتن احتمالی AMD از TSMC و نزدیک شدن آن به سامسونگ احتمالا با طراحی GPU تراشه اگزینوس 2200 توسط کمپانی آمریکایی بی‌ارتباط نخواهد بود.

شرکت اپل 53 درصد از فروش ویفرهای 5 نانومتری در سال 2021 را به خود اختصاص داد

ظاهرا TSMC تلاش می‌کند تا ویفرهای مورد نیاز اپل را به میزان کافی ذخیره کرده و سفارشات پیش‌تر دریافت شده برای تولید تعداد زیادی تراشه 3 نانومتری را تحویل نماید. اما یکی از مشکلات موجود این است که موجودی ویفرهای TSMC برای پاسخگویی به نیاز AMD کفایت نخواهد کرد. جهت اطلاع افرادی که با فرآیند تولید تراشه آشنایی ندارند بایستی خاطرنشان کرد که طرح مدار تراشه پس از طی چندین فرآیند مختلف بر روی ویفرها ترسیم می‌شود. سپس ویفرها برش داده شده و از هر ویفر هزاران تراشه تولید می‌شود.

از سوی دیگر کوالکام نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که برای تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود بایستی میان سامسونگ و TSMC یکی را انتخاب کند. در حال حاضر انتظار می‌رود که تراشه آینده اسنپ‌دراگون 898 (که احتمالا با نام جدید اسنپدراگون 8 Gen1 روانه بازار می‌شود) توسط Samsung Foundry تولید شده و تراشه مدل پلاس نیز احتمالا توسط کمپانی TSMC مونتاژ شود. یک گزارش جدید ادعا می‌کند که TSMC در مسیر تولید تراشه‌های 3 نانومتری قرار گرفته و این فرآیند در 6 ماهه دوم سال 2022 آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش موسسه Counterpoint Research، شرکت اپل 53 درصد از کل ویفرهای 5 نانومتری فروخته شده طی سال 2021 را به خود اختصاص خواهد داد. این پدیده موجب نفوذ بیش از اندازه اپل در TSMC خواهد شد. کوالکام با کسب سهم 24 درصدی از بازار ویفرهای 5 نانومتری رتبه دوم را کسب کرده است. در حال حاضر تنها 2 شرکت با اسامی سامسونگ و TSMC قادر به تولید تراشه با استفاده از فرآیند 5 نانومتری هستند. چنان‌چه سامسونگ از ظرفیت کافی برای تولید تراشه‌های 3 نانومتری برخوردار بوده و موفق به جلب نظر شرکت‌های AMD و کوالکام شود؛ در این‌صورت Samsung Foundry احتمالا در سال آینده شاهد جهش چشمگیری در درآمدهای خود خواهد بود.

با این‌حال کماکان عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند اوضاع را دستخوش تغییر نمایند. بدیهی است که کمبود جهانی تراشه یک مشکل بزرگ به‌شمار می‌رود. هنوز در محافل مختلف این پرسش اساسی مطرح می‌شود که آیا شرکت‌های سامسونگ و TSMC قادر به دنبال کردن نقشه‌های راه از پیش ترسیم شده خود خواهند بود یا خیر. به‌عنوان مثال در ابتدا قرار بود کمپانی TSMC تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری را در 6 ماهه دوم سال آینده میلادی آغاز نماید. این سناریو به اپل امکان می‌داد تا تراشه A16 Bionic خود را با استفاده از فرآیند 3 نانومتری تولید نموده و از آن در سری آی‌فون 14 استفاده کند.

با این‌حال در مقطعی از زمان، TSMC اعلام کرد که تولید تراشه‌های 3 نانومتری را به‌دلیل پیچیدگی‌های این فرآیند برای مدت 1 سال به تعویق می‌اندازد. این موضوع موجب طرح گمانه‌زنی‌هایی شد که نشان می‌داد تراشه A16 Bionic در سری آی‌فون 14 با استفاده از فرآیند 4 نانومتری یا حتی ورژن 5 نانومتری کنونی تولید خواهد شد. اما گزارش اخیرا منتشر شده توسط وبسایت Digitimes نشان می‌دهد که برنامه فعالیت TSMC به روال عادی خود بازگشته است؛ اگرچه در حال حاضر کماکان همه چیز امکان‌پذیر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH