حافظه‌های DDR6 و +GDDR6 سامسونگ 2 برابر سریع‌تر از مدل‌های نسل قبل خواهند بود

واحد تولید نیمه‌هادی شرکت سامسونگ (Samsung Semiconductor) سرگرم توسعه حافظه‌های DDR6 برای دستگاه‌های محاسباتی نسل آینده است. استاندارد جدید 2 برابر سریع‌تر از ورژن DDR5 عمل خواهد کرد؛ اگرچه مشتریان برای عرضه این حافظه‌ها به بازار کماکان بایستی چند سال دیگر منتظر بمانند. علاوه بر حافظه‌های DDR6 که در کنار CPU مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ سامسونگ پیرامون آینده حافظه‌های GDDR که برای کارت‌های گرافیکی حیاتی هستند نیز صحبت کرد.

بر اساس گزارش اخیر موسسه ComputerBase، کمپانی کره‌ای در مراحل اولیه توسعه حافظه‌های DDR6 قرار دارد؛ اما این استاندارد می‌تواند در سال 2024 و از طریق همکاری مداوم با اعضای سازمان تجارت و مهندسی نیمه‌هادی‌ (JEDEC) نهایی شود. JEDEC یک نهاد مستقل استانداردسازی نیمه‌هادی با بیش از 300 عضو به‌شمار می‌رود.

استاندارد DDR6 در کلیه جوانب 2 برابر سریع‌تر از DDR5 خواهد بود

با عرضه حافظه‌های DDR6، مشتریان بایستی از مزایای نرخ 2 برابری انتقال داده نسبت به نمونه‌های DDR5 بهره‌مند شوند؛ همان‌طور که با عرضه حافظه‌های DDR5 شامل رشد 2 برابری سرعت تبادل داده نسبت به مدل‌های DDR4 بودیم. بنابراین نرخ انتقال داده در استاندارد آینده DDR6 و روی ماژول‌های JEDEC احتمالا به محدوده 12800 مگابیت برثانیه خواهد رسید. این پهنای باند در حالت اورکلاک شده به حدودا 17000 مگابیت برثانیه افزایش خواهد یافت.

بعلاوه تعداد کانال‌های حافظه در استاندارد DDR6 نسبت به ورژن DDR5 دو برابر شده و شاهد به‌کارگیری 4 کانال 16 بیتی و 64 بانک حافظه خواهیم بود.

در رابطه با استاندارد LPDDR6 (ورژن کم‌مصرف حافظه‌های DDR) به‌نظر می‌رسد که سامسونگ برای افزایش نرخ انتقال نسبت به استاندارد LPDDR5 هیچ برنامه خاصی ندارد. اما بر اساس برخی گزارشات، کمپانی کره‌ای در تلاش است تا بهره‌وری انرژی را به میزان 20 درصد افزایش دهد.

سامسونگ به‌دنبال جایگزینی استاندارد GDDR6 با نمونه ارتقایافته +GDDR6 است

اگرچه سامسونگ احتمالا در آینده‌ای دور اقدام به عرضه حافظه‌های GDDR7 خواهد کرد؛ اما بر اساس گزارشات، غول کره‌ای به‌دنبال رونمایی از ایده‌‌ای سریع‌تر از GDDR6 به‌عنوان یک پل ارتباطی میان 2 نسل در آینده‌ای نزدیک‌تر است. این استاندارد حافظه‌ای +GDDR6 نام دارد و ورژن بهبودیافته GDDR6 محسوب می‌شود.

بر اساس شنیده‌ها حافظه +GDDR6 به حداکثر سرعت 24 گیگابیت برثانیه برای هر پین خواهد رسید. این پدیده بدان معناست که پردازنده‌های گرافیکی با گذرگاه 256 بیتی می‌توانند به پهنای باند 768 گیگابیت برثانیه دست یابد. همچنین پهنای باند پردازنده گرافیکی با باس 320 بیتی یا بالاتر نیز از 1 ترابیت برثانیه فراتر خواهد رفت.

در خصوص استاندارد GDDR7 نیز انتظار می‌رود که سرعت این حافظه‌ها نسبت به نمونه‌های GDDR6 دو برابر شده و حداکثر سرعت هر پین به 32 گیگابیت برثانیه برسد. با این‌حال برای استاندارد GDDR7 هنوز هیچ نقشه راه رسمی وجود ندارد. بنابراین حافظه‌های +GDDR6 قادر به پر کردن جای خالی آن‌ها طی چند سال آینده خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH