آیا می‌دانستید مایکروسافت و نوکیا در ابتدا اندروید را تهدید تلقی نمی‌کردند؟

nokia-and-microsoft

یکی از اولین گوشی‌های هوشمند اندرویدی که تجاری شدند، T-Mobile G1 و HTC Dream(تصویر زیر)  که در انتهای سال ۲۰۰۸ روانه بازار شدند، بودند. آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد تنها در چند سال، اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل تبدیل شود.

 first-Android-smartphone

در واقع در سال ۲۰۰۷، زمانی که گوگل طرح‌های مربوط به اندروید خود را معرفی کرد، بسیاری از بزرگان دنیای گوشی‌های هوشمند، اعلام کردند این پلتفرم جدید که بر پایه لینوکس و سورس باز است، موفق نخواهد بود.

در سال ۲۰۰۷ نوکیا به لطف سیستم عامل سیمبین خود، سلطان گوشی‌های هوشمند بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید، این کمپانی فنلاندی در نوامبر آن سال چه اظهار نظری داشت.

سخنگوی نوکیا به سادگی این چنین مطلب خود را بیان کرد:

«ما این را یک تهدید تلقی نمی‌کنیم.»

شاید این یکی از اشتباهات اساسی نوکیا بود که باعث شد در سال‌های بعد به سرعت سهم آن از بازار کاهش پیدا کند. قبل از این که نوکیا با گوشی‌های ارزان قیمت X خود به اندروید روی‌ آورد، دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا توسط مایکروسافت خریداری شد.

حال که صحبت از مایکروسافت به میان آمد، شاید جالب باشد بدانید مدیر بازاریابی این شرکت در قسمت ویندوز موبایل، در سال ۲۰۰۷ چه اظهار نظری کرد:

«واقعا به نظر می‌رسد آن‌ها تعداد زیادی نیرو را دور‌ هم جمع کرده‌اند که یک گوشی بسازند و این چیزی است که ما ۵ سال است آن را انجام می‌دهیم. من نمی‌توانم درک کنم، چه تاثیری می‌توانند داشته باشند.»

حالا با اطمینان می‌توان گفت مایکروسافت کاملا تاثیری که اندروید داشت و در آینده هم خواهد داشت را درک می‌کند، نه تنها در بازار موبایل، بلکه تقریبا در هر چیزی که به اینترنت مربوط می‌شود.

یک اظهار نظر جالب توجه دیگر(و البته بامزه)، مربوط به مدیر بخش سیمبین نوکیا در آن سال‌ها است:

«ما ۹ سال است در این صنعت مشغول به کار هستیم و چندین پلتفرم را دیدیم که از راه می‌رسیدند و نشان می‌دادند ما تحت حمله هستیم. ما این را جدی می‌گیریم ولی این ما هستیم که گوشی‌های واقعی با پلتفرم‌های واقعی تولید می‌کنیم و سال‌هاست حجم آن را افزایش داده‌ایم. ما بار‌ها تلاش برای ایجاد یک استاندارد از سیستم عامل لینوکس را دیده‌ایم ولی می‌دانیم لینوکس اساسا، تکه تکه است. لینوکس به‌ هم ریخته است و قابل مدیریت نیست.»

خوب به نظر می‌رسد گوگل می‌دانست، چطور باید چیزی که قابل مدیریت نیست را مدیریت کند، که البته با همه افراد با استعدادی که استخدام کرد و با هزینه قابل توجهی که روی توسعه نرم‌افزار سرمایه‌گذاری کرد و همین‌طور شراکت‌های خوبی که با تولیدکنندگان برقرار کرد، میسر شد.

اندروید در حال حاضر با سهم جهانی ۸۰ درصد و ۱ بیلیون کاربر فعال، در مقایسه با ۱۶ درصد سهم iOS اپل و حدود ۴ درصد سهم ویندوز‌فون مایکروسافت، سلطان بی چون و چرای بازار گوشی‌های هوشمند است.

آخرین نسخه از اندروید، با نام اندروید L هم در پاییز امسال با ویژگی‌ها و بهبود‌های بسیاری منتشر خواهد شد و به احتمال قوی تسلط گوگل در بازار موبایل آینده را تثبیت خواهد کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH