تراشه Dimensity 8000 مدیاتک با مدل اسنپ‌دراگون 870 کوالکام رقابت خواهد کرد

شاید باور این موضوع برای برخی افراد دشوار باشد؛ اما شرکت مدیاتک بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های موبایلی در جهان به‌شمار رفته و کمپانی مشهور کوالکام در رتبه دوم قرار دارد. پردازنده‌های سری Dimensity به موفقیت بسیار چشمگیری دست یافتند و کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه به شکلی فعالانه سرگرم توسعه این نیمه‌هادی‌ها است. در همین راستا مدیاتک اخیرا از یک تراشه پرچم‌دار با نام Dimensity 9000 رونمایی کرد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها پردازنده Dimensity 7000 نیز عضو دیگری از این خانواده به‌شمار خواهد رفت. از سوی دیگر روز گذشته شرکت مدیاتک از تصمیم خود برای عرضه تراشه Dimensity 8000 خبر داد.

تراشه Dimensity 8000

کمپانی به هیچ‌گونه جزئیات فنی پیرامون این تراشه جدید اشاره نکرده است؛ اما یک خبرچین مشهور با نام مستعار Digital Chat Station که در گذشته نیز بارها دست به افشای اطلاعات موثق زده است؛ جزئیاتی را پیرامون این نیمه‌هادی جدید به اشتراک گذاشته است. به گفته وی تراشه Dimensity 8000 بر پایه فرآیند 5 نانومتری تولید شده و از معماری 2 خوشه‌ای بهره خواهد برد. یکی از بلوک‌ها از 4 هسته کورتکس A78 با کارآیی بالا و فرکانس اورکلاک شده 2.75 گیگاهرتزی میزبانی می‌کند و بلوک دیگر شامل 4 هسته کم‌مصرف کورتکس A55 با فرکانس عملیاتی 2.0 گیگاهرتزی است.

شتاب‌دهنده ویدیویی Mali-G510 MC6 مسئولیت پردازش امور گرافیکی را بر عهده دارد. اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه Dimensity 8000 می‌توانند از نمایشگرهایی با حداکثر رزولوشن +QuadHD و نرخ نوسازی 120 هرتزی یا نرخ نوسازی 168 هرتزی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس استفاده کنند. بعلاوه این هندست‌ها از ماژول‌های رم LPDDR5 و حافظه فلش UFS 3.1 پشتیبانی خواهند کرد.

زمان رونمایی از تراشه جدید مدیاتک به‌طور دقیق اعلام نشده است؛ اما منبع خبری فوق ادعا می‌کند که این سناریو به‌زودی عملی شده و کمپانی‌های ریلمی و شیائومی نخستین عرضه‌کنندگان گجت‌های مجهز به تراشه مذکور خواهند بود.

مدیاتک به‌دنبال تحکیم موقعیت برتر خود در بازار جهانی تراشه‌های اسمارت‌فونی است

موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research اخیرا گزارش جدید خود پیرامون فروش تراشه‌های اسمارت‌فونی در جهان طی 3 ماهه سوم سال 2021 را منتشر کرد. داده‌های گردآوری شده توسط این موسسه نشان می‌دهند که مدیاتک برتری خود نسبت به کوالکام را افزایش داده و موقعیت پیشرو خود در بازار را تحکیم نموده است. در این میان شرکت Unisoc نیز به موفقیت‌هایی دست یافته و از سامسونگ پیشی گرفته است. بدین‌ترتیب تولیدکننده چینی عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ تراشه‌های اسمارت‌فونی در جهان را به خود اختصاص داده است.

موفقیت مدیاتک در زمینه تقویت جایگاه خود در بازار تا حد زیادی مدیون تقاضای بالا برای تراشه‌های 4G بوده است. از سوی دیکر کمپانی کوالکام کماکان به پیشتازی خود در بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی 5G ادامه داده و 62 درصد از کل تراشه‌های موبایلی با قابلیت اتصال 5G را تولید کرده است. در میان تامین‌کنندگان تراشه‌های موبایلی، شرکت اپل موفق به حفظ جایگاه سوم شد؛ در حالی‌که سامسونگ از رتبه چهارم به پنجم سقوط کرد و جای خود را به شرکت Unisoc داد. این تولیدکننده چینی از طریق همکاری با شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ZTE، موتورولا، ریلمی و آنر به موفقیت‌هایی دست یافته است.

سهم واحد های‌سیلیکون هواوی از بازار به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و از رقم 13 درصدی در 3 ماهه سوم سال 2020 به تنها 2 درصد طی 3 ماهه سوم سال میلادی جاری رسیده است. بی‌تردید تحریم‌های ایالات‌متحده علیه هواوی موجب کاهش سهم های‌سیلیکون از بازار شده است. این تحریم‌ها فرآیند تولید تراشه‌های پیشرفته توسط واحد های‌سیلیکون را دشوار نموده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH