برداشت خودکار (دایرکت دبیت) راه‌حل نوین پرداخت منظم

فناوری‌های مالی، یا فین‌تک، به کمک انسان‌ها آمده‌اند تا دغدغه‌های پرداختی آن‌ها را کاهش دهند. یکی از روش‌های موثر و مقرون‌به‌صرفه برای رهایی از رسیدهای پرداختی، سرویس دایرکت دبیت یا برداشت خودکار است.

شصت سال از زمانی که برای اولین بار ایده‌ی برداشت خودکار در جهان مطرح شد می‌گذرد، اما در بیست سال اخیر، شاهد تحول این سرویس بوده‌ایم. این روش ابتدا در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و آلمان پیاده‌سازی شد. سپس دیگر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، این روش را برای بهبود فرآیندهای مالی خود برگزیدند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توسعه فناوری‌ها‌ی نوین در صنعت پرداخت، سرویس برداشت خودکار در کشور ما راه‌اندازی شده است.

ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که برداشت خودکار چیست و چرا برای کسب‌وکارها مفید است؟ در ادامه می‌توانید پاسخ این پرسش‌ها را پیدا کنید.

 

برداشت خودکار چیست؟

 

حتما برای شما پیش آمده که حق اشتراک یک‌ماهه یکی از سرویس‌های پخش‌کننده ویدیوی نمایش خانگی را خریداری کرده و تمدید این سرویس را از یاد برده باشید. سرویس برداشت خودکار به شما این امکان را می‌دهد که حق اشتراک خود را به سادگی و بدون فراموشی پرداخت کنید. ممکن است بپرسید چطور این کار امکان‌پذیر است؟ برای پاسخ‌گویی به این پرسش، ابتدا لازم است بدانیم که برداشت خودکار چیست.

برداشت خودکار، یا دایرکت دبیت (Direct Debit)، یک زیرساخت مالی برای بهبود و سرعت بخشیدن به فرایندهای پرداختی‌ است. در جهان خریدهای اینترنتی و هجوم سرسام‌آور رسیدهای پرداختی، وجود ابزارهای نوینی مانند دایرکت دبیت ضروری است. رشد استارت‌آپ‌ها و ترس انسان امروز درباره هدر ندادن وقت، از دلایل مهم ایجاد ابزار برداشت خودکار هستند. لازم به ذکر است که کاربران و پذیرنده‌ها در هر زمانی می‌توانند سرویس خود را لغو کنند.

کسب‌وکارهای اشتراکی بیشترین بهره را از سرویس برداشت خودکار می‌برند، زیرا کاربران‌ آن‌ها مجبورند پس از پایان مهلت استفاده از خدمات این کسب‌وکارها، حساب خود را شارژ کنند.

برای استفاده از سرویس برداشت خودکار، کاربران دسترسی حساب بانکی خود را به‌صورت محدود و با سقف برداشت تعیین شده به کسب‌وکاری می‌دهند که از آن سرویس می‌پذیرند. با این کار، پس از پایان حق اشتراک یا دوره‌ی پرداخت، پذیرنده مبلغ مورد نظر را از حساب شما کسر و اشتراک‌تان را تمدید می‌کند.

برداشت خودکار چه مزایایی دارد؟

 

برداشت خودکار، راه‌حلی برای کاهش اضطراب و نگرانی‌های کاربران در مورد تاخیر در پرداخت‌هاست. کسب‌وکارها، با استفاده از این سرویس می‌توانند جریان مالی خود را پیش‌بینی کنند، چون درآمد حاصل از تمدید اشتراک کاربران خود را تخمین می‌زنند. با این روش پرداختی، صاحبان مشاغل متوجه خواهند شد که در چه زمانی از چه حساب‌هایی پول دریافت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای برداشت خودکار، سادگی و دوری از پیچیدگی‌های همیشگی فرآیندهای مالی است. برداشت خودکار باعث می‌شود که بدهی‌ها به صورت خودکار پرداخت شود. دیگر خبری از کاغذبازی، کارمزد دیرکرد تراکنش‌ها و تلف کردن وقت نیست.

با استفاده از سرویس برداشت خودکار، کسب‌وکارها از مشتریان خود حمایت خواهند کرد، زیرا دایرکت دبیت یکی از امن‌ترین روش‌های پرداختی‌ است. از آن‌جایی که مشتریان دیگر احتیاجی به وارد کردن اطلاعات حساب خود ندارند، از امنیت پرداخت برخوردار هستند.

با این‌که برداشت خودکار به عنوان سرویس پرداخت حق اشتراک نیز شناخته می‌شود، اما فقط برای کسب‌وکارهای اشتراکی مفید نیست. کسب‌وکارهای بسیاری می‌توانند از سرویس برداشت خودکار بهره‌مند شوند. در حقیقت، این سرویس می‌تواند برای دامنه‌ی وسیعی از کسب‌وکارها مفید واقع شود.

کسب‌وکارهای خدماتی، برنامه‌های سبک زندگی، تامین‌کنندگان اینترنت،‌ سایت‌های آموزشی، سرویس‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان، کسب‌وکارهای اشتراکی و خیریه‌ها با بهره‌گیری از سرویس برداشت خودکار، فرآیندهای مالی خود را بهبود می‌بخشند. گفتنی‌ست، کسب‌وکارهای خدماتی خود بخش وسیعی از مشاغل را پوشش می‌دهند. به عنوان مثال، کسب‌وکارهای خدماتی شامل مشاغل حوزه‌ی حمل‌ونقل، تعمیرات اتومبیل، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت، تولیدکنندگان محتوا و دیگر حرفه‌ها می‌شود. اگر کسب‌وکاری از زیرساخت برداشت خودکار برای بهبود فرآیندهای مالی خود استفاده کند، در وقت، سرمایه، انرژی و نیروی انسانی خود صرفه‌جویی می‌کند.

سهولت و سرعت بالای فرایندهای مالی فقط یک بخش از مزایای برداشت خودکار است. با استفاده از این زیرساخت، عملکرد گروه‌های پشتیبانی در کسب‌وکارهای مختلف بهینه خواهد شد.

زمانی که حق اشتراک کاربران در برنامه‌های اشتراکی به پایان می‌رسد، نیروهای پشتیبانی این کسب‌وکارها برای تمدید حق اشتراک، با کاربر تماس می‌گیرند. این تماس می‌تواند به شیوه‌های گوناگونی مانند پیامک، ایمیل یا تماس تلفنی باشد که در این صورت نه تنها کسب‌وکار هزینه‌ای را برای وفادار کردن کاربرانش پرداخت می‌کند، بلکه برای این عملیات به نیروی انسانی نیاز دارد. کاهش هزینه‌ها و نیاز کمتر به نیروی انسانی، بخشی از مزایای دایرکت دبیت هستند.

هدف از راه‌اندازی دایرکت دبیت یا همان برداشت خودکار، جذب مشتری وفادار برای کسب‌وکارهاست. مشتریان کسب‌وکارهای اشتراکی‌ای که دایرکت دبیت برای آن‌‌ها پیاده‌سازی شده، به مرور زمان تبدیل به مشتری وفادار این کسب‌وکارها خواهند شد. دلیل این امر، عدم نیاز به شارژ دوباره از طرف کاربر است، زیرا کاربر دسترسی حساب بانکی خود را به کسب‌وکار داده و پس از پایان دوره، حق اشتراک به‌صورت خودکار تمدید می‌شود.

کسب‌وکارها، با استفاده از سرویس برداشت خودکار، دیگر نگران مطالبات خود نیستند. یکی از ترس‌های صاحبان مشاغل، واریز دیرهنگام طلب‌هایی است که از مشتریان خود دارند.

 

لازم به ذکر است که سرویس برداشت خودکار، مدل درآمدی کسب‌وکارها را متحول می‌کند و منجر به افزایش شرکت‌های آبونمان‌محور نیز می‌شود. 

 

برداشت خودکار در جهان

 

ایده‌ی اولیه سرویس دایرکت دبیت، سال ۱۹۶۴ در انگلستان مطرح شد. این طرح که پرداخت مستقیم نامگذاری شده بود، بانک‌های انگلستان را به چالش کشید.  در دهه ۱۹۷۰، بانک‌های انگلستان موافقت خود را نسبت به پرداخت با روش دایرکت دبیت اعلام کردند.

با رشد فناوری، دایرکت دبیت جان تازه‌ای یافت و صنعت فین‌تک را متحول کرد. از سال ۲۰۰۰ تاکنون، تراکنش‌های بسیاری در سراسر جهان با بهره‌مندی از سرویس برداشت خودکار انجام می‌شود.

داده‌ها نشان می‌دهد که  در سال ۲۰۱۱، بیش از ۲/۴ میلیارد تراکنش دایرکت دبیت در آمریکا انجام شد؛ بیشتر این تراکنش‌ها، پرداخت مالیات بودند.

همچنین، براساس داده‌های سایت statista، آلمان در سال میلادی گذشته با ۱۱/۵ میلیارد تراکنش، رکورددار بیشترین استفاده از سرویس دایرکت دبیت است. انگلستان و فرانسه با ۴/۵ و ۴/۴ میلیارد تراکنش در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

دایرکت دبیت در ایران

 

از سال ۱۳۹۵، سرویس برداشت خودکار در ایران راه‌اندازی شد. وندار نیز از تابستان ۱۳۹۹ اقدام به راه‌اندازی سرویس دایرکت دبیت یا همان برداشت خودکار کرد. پس از یک‌سال تلاش بی‌وقفه و با پشتوانه نیروی فنی و طراحی محصول، وندار توانست در تابستان ۱۴۰۰ دایرکت دبیت را برای اولین پذیرنده پیاده‌سازی کند. این شرکت علاوه بر ارائه سرویس برداشت خودکار به کسب‌وکارها، با تهیه گزارش‌هایی به رشد و تحلیل داده‌های مشاغل کمک می‌کند.

وندار یکی از مهم‌ترین ارائه‌دهنده دایرکت دبیت در ایران است و همواره در حال بهینه‌سازی این محصول است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی، می‌توانند برای بهبود فرآیندهای مالی خود از خدمات وندار استفاده کنند.

در حال حاضر، ۲۵ کسب‌وکار، سرویس برداشت خودکار وندار را برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای پرداختی خود انتخاب کرده‌اند. همچنین، ۱۲ بانک و یک کیف پول از دایرکت دبیت وندار پشتیبانی می‌کنند. بانک‌های ملت، آینده، سامان، اقتصاد نوین، دی، کشاورزی، سینا، ایران زمین، سرمایه، انصار، پست بانک و مهر ایران، همچنین همراه کارت از برداشت خودکار وندار پشتیبانی می‌کنند.

وندار علاوه بر سرویس برداشت خودکار، خدمات متنوع مالی و بانکی دیگری مانند درگاه پرداخت بانکی را ارائه می‌کند. برای پیاده‌سازی سرویس دایرکت دبیت روی کسب‌وکار خود به سایت وندار مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH