Omnivision از کوچکترین دوربین 200 مگاپیکسلی در جهان رونمایی کرد

عصر عکاسی با رزولوشن پیکسلی بالا در اسمارت‌فون‌ها فرا رسیده است. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند از سنسور دوربین 100 مگاپیکسلی (یا به بیان دقیق‌تر 108 مگاپیکسلی) استفاده می‌کنند. برخی برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون نظیر هواوی، شیائومی و سامسونگ از این سنسور بهره می‌گیرند. با این‌حال در سپتامبر سال گذشته شرکت سامسونگ سنسور 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP1 خود را رسما عرضه کرد.

اکنون شرکت Omnivision نیز از دوربین 200 مگاپیکسلی خود موسوم به OVB0B برای اسمارت‌فون‌ها و سایر دستگاه‌های موبایلی رسما رونمایی کرده است. دوربین جدید Omnivision با وجود پیکسل‌های 0.61 میکرونی خود کوچک‌ترین سنسور تصویربرداری 200 مگاپیکسلی در جهان برای بازار اسمارت‌فون‌های رده بالا محسوب می‌شود.

این سنسور از اندازه 1/1.28 اینچی و رزولوشن 16384 در 12288 پیکسلی برخوردار است. همچنین این حسگر از فناوری منحصربه‌فرد ادغام 16 واحدی بهره می‌گیرد. بدین‌ترتیب حسگر جدید مشخصا قادر به ضبط ویدیو با کیفیت بالا و عکس‌برداری مطلوب با رزولوشن 12.5 مگاپیکسل در فضاهای کم‌نور خواهد بود. بعلاوه سنسور 200 مگاپیکسلی Omnivision نخستین نمونه 200 مگاپیکسلی جهان با قابلیت استفاده از فناوری تشخیص فاز چهارگانه (QPD) به‌شمار می‌رود. دوربین از این ویژگی برای فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند.

از جنبه عملکرد ویدیویی نیز سنسور 200 مگاپیکسلی Omnivision موسوم به OVB0B نخستین نمونه صنعتی با قابلیت خوشه‌بندی پیکسلی 16 سلولی برای ویدیوهای 4K2K به‌شمار می‌رود. حساسیت این حسگر 16 برابر محصولات مشابه است. به‌کارگیری تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی 4×4 در فضاهایی با روشنایی پایین امکان ثبت تصاویر 12.5 مگاپیکسلی مجهز به پیکسل‌هایی با اندازه معادل 2.44 میکرون را فراهم می‌کند.

سنسور OVB0B شرکت Omnivision نویدبخش ارائه کیفیتی فوق‌العاده در خروجی خواهد بود

این سنسور از قابلیت ضبط 50 مگاپیکسلی با سرعت 24 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم برثانیه و پیکسل‌هایی با درشتی 1.22 میکرون یکی دیگر از قابلیت‌های حسگر Omnivision قلمداد می‌شود. سنسور جدید از خروجی HDR با نورپردازی سه‌گانه برای تصاویر 12.5 مگاپیکسلی در سرعت 30 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین بر اساس گزارشات، سنسور OVB0B از اینترفیس‌های CPHY، DPHY و DOVDD دوگانه (با ولتاژهای 1.8 و 1.2 ولت) پشتیبانی می‌کند.

کمپانی در رابطه با حسگر OVB0B خاطرنشان می‌کند: “کاربران خواهان عکس‌برداری با وضوح بالا و قابلیت پیش‌نمایش و فیلم‌برداری با کیفیت بالا هستند.” آرون جایاسیلان؛ مدیر بازاریابی کارکنان در شرکت Omnivision گفت: “ما به‌عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه فناوری سنسورهای تصویربرداری با استفاده از فناوری قالب‌های انباشته PureCel Plus-s توانسته‌ایم کیفیت دوربین‌های اصلی موبایلی را به سطحی جدید و کاملا چشمگیر ارتقاء دهیم. اکنون با وجود سنسور جدید OVB0B، ما بالاترین رزولوشن دوربین در صنعت را در قالب یک پکیج کوچک برای اسمارت‌فون‌های رده بالا عرضه نموده و در فضاهای کم‌نور، این حسگر بهترین عملکرد را نسبت به سایر محصولات همرده خود ارائه خواهد داد.”

به گفته جفری متئوز؛ تحلیل‌گر ارشد موسسه Strategy Analytics “معرفی سنسور تصویربرداری 200 مگاپیکسلی برای دوربین‌های اسمارت‌فونی نویدبخش ثبت جزئیات خیره‌کننده در تصاویر بوده و پاسخگوی نیازهای آن‌دسته از تولیدکنندگان اسمارت‌فونی است که از طریق به‌کارگیری دوربین‌های پیشرفته به‌دنبال متمایز نمودن دستگاه‌های خود هستند. بر اساس برآورد ما در سال 2022 بیش از 40 میلیون سنسور تصویربرداری با رزولوشن بالغ بر 100 مگاپیکسل در اختیار شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون قرار خواهد گرفت.”

در حال حاضر پیرامون عرضه یک اسمارت‌فون با سنسور جدید شرکت Omnivision هیچ‌گونه اطلاعات خاصی منتشر نشده است. در واقع حتی هویت شرکت‌های علاقه‌مند به استفاده از این دوربین نیز مشخص نیست. با این وجود اکنون نمونه‌هایی از سنسور OVB0B به بازار عرضه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH