روند تکامل دوربین‌های اسمارت‌فونی در سال 2022 کندتر خواهد شد

طی مدت چند سال گذشته کمپانی‌های مختلف همواره در تلاش بوده‌اند تا رزولوشن پیکسلی دوربین‌های تولیدی خود را افزایش دهند. امروزه استفاده از سنسورهایی با رزولوشن 108 مگاپیکسلی به پدیده‌ای رایج در هندست‌های مختلف تبدیل شده و در سال میلادی گذشته شاهد معرفی نخستین حسگر دوربین 200 مگاپیکسلی جهان بودیم.

اما اخیرا کمپانی‌های تولیدکننده، سرعت پیشروی خود در رقابت مگاپیکسلی را به شکل غیرمنتظره‌ای کاهش دادند و اکنون بسیاری از آن‌ها بر حسگرهایی با رزولوشن 50 مگاپیکسلی تکیه نموده‌اند. به‌نظر می‌رسد که بالاخره عقل و تدبیر بر این حوزه حاکم شده است؛ اما در واقعیت همه چیز به این سادگی‌ها هم نیست.

فرآیند توسعه و پیشرفت دوربین‌های موبایلی در سال 2022 با سرعت کمتری پیش خواهد رفت

یک دست‌اندرکار مشهور در صنعت با شناسه Digital Chat Station ادعا می‌کند که در اینجا موضوع احتیاط مطرح نیست. معضل کمبود قطعات، تولیدکنندگان را مجبور می‌کند تا با استفاده از المان‌های موجود ادامه داده و از آن‌ها در دستگاه‌های جدید خود استفاده کنند. تولید سنسورهای 50 مگاپیکسلی مطابق روال مورد نظر پیش می‌رود و خریداری آن‌ها کار دشواری نیست. بدین‌ترتیب سنسورهای 50 مگاپیکسلی جمع‌وجور وارد میدان شده و حسگر ISOCELL JN1 شرکت سامسونگ با فرمت اپتیکی 1/2.76 اینچی به احتمال فراوان در کانون توجهات قرار خواهد گرفت.

کمبود قطعات یکی از عواملی است که موجب می‌شود تا در سال 2022 شاهد عرضه تعداد زیادی اسمارت‌فون با سنسورهای پریسکوپی و سیستم‌های تثبیت‌کننده پیچیده به بازار نباشیم. بدین‌ترتیب کمپانی‌های مختلف به منظور اطمینان از عدم کاهش سطح تولید محصولات خود ناچارا بایستی تنها از قطعاتی با امکان دسترسی آزادانه و نامحدود استفاده کنند.

برخی تحلیل‌گران در پیش‌بینی‌های خود بدبین بوده و ادعا می‌کنند که مشکل کمبود قطعات تنها در سال 2023 برطرف خواهد شد. با این‌حال برخی دیگر با اطمینان اعلام می‌کنند که وضعیت در 6 ماهه دوم سال 2022 بهبود خواهد یافت. بنابراین طی ماه‌های آتی وضعیت بازار به‌ تدریج رو به بهبودی خواهد رفت.

شرکت Omnivision از کوچکترین سنسور 200 مگاپیکسلی جهان با پیکسل‌های 0.61 میکرونی رونمایی کرد

شرکت OmniVision Technologies اخیرا سنسور OVB0B خود با رزولوشن 200 مگاپیکسلی (معادل 16384×12288 پیکسل) را معرفی کرد. بر اساس اعلام کمپانی سازنده، این حسگر کوچکترین نمونه 200 مگاپیکسلی در جهان به‌شمار می‌رود. اندازه پیکسل‌های این سنسور برابر با 0.61 میکرون بوده و به لطف استفاده از تکنیک خوشه‌بندی 16 سلولی، مشخصا کاربران قادر به ضبط ویدیوهای باکیفیت و تصاویر چشم‌نواز با رزولوشن 12.5 مگاپیکسلی در فضاهایی با روشنایی محدود خواهند بود. بعلاوه حسگر OVB0B نخستین سنسور 200 مگاپیکسلی در جهان است که به منظور اجرای فوکوس خودکار تشخیص فاز با کمک فناوری QPD (تشخیص فاز چهارگانه) از تمامی فضا استفاده می‌کند.

بعلاوه این سنسور از قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سرعت 24 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین ضبط ویدیویی 8K با سرعت 30 فریم برثانیه نیز امکان‌پذیر خواهد بود. کاربران در صورت تمایل با استفاده از قابلیت نورپردازی سه‌گانه در هر فریم می‌توانند به ضبط ویدیو با رزولوشن 12.5 مگاپیکسل، سرعت 30 فریم برثانیه و طیف دینامیکی گسترده‌تر بپردازند. سنسور OVB0B از فرمت اپتیکی 1/1.28 اینچی برخوردار بوده و نمونه‌های پیش‌نمایشی آن نیز هم‌اکنون در بازار قابل دسترس هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH