سامسونگ به‌دنبال پیشی گرفتن از ال‌جی در بازار تلویزیون‌های اولد است

فناوری جدید صفحه‌نمایش شرکت سامسونگ موسوم به QD-OLED که ضمن برگزاری نمایشگاه CES 2022 در شهر لاس‌وگاس معرفی شد؛ اکنون توجهات بسیاری را به خود جلب نموده است. غول کره‌ای به جدیدترین فناوری نمایشگر خود تا اندازه‌ای اطمینان دارد که در غرفه اختصاصی کمپانی در نمایشگاه CES به مقایسه مستقیم آن با بهترین تلویزیون‌های اولد ال‌جی پرداخت. برخی کارشناسان پیش‌تر نمایشگرهای اولد ال‌جی و پنل‌های QD-OLED سامسونگ را در کنار یکدیگر تست نموده و عملکرد نمونه سامسونگی را مورد تحسین قرار دادند.

پنل‌های WRGB OLED شرکت ال‌جی به منظور افزایش سطح روشنایی از یک لایه زیرپیکسلی سفید اختصاصی بهره می‌گیرند؛ اما فناوری QD-OLED سامسونگ برخلاف آنها به منظور تولید رنگ سفید صرفا از زیرپیکسل‌های قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کند. به لطف عملکرد جادویی فناوری کوانتوم دات سامسونگ، هر پیکسل کارآمدتر عمل نموده و در نتیجه شاهد نمایش رنگ‌هایی بهتر، روشنایی بالاتر و زوایای دید وسیع‌تر هستیم.

به‌نظر می‌رسد که پنل‌های QD-OLED سامسونگ به لحاظ کیفیت تصویر از نمایشگرهای اولد ال‌جی برتر ظاهر می‌شوند

یکی از معروف‌ترین کانال‌های یوتیوبی دنیا در زمینه فناوری با نام LinusTechTips موفق به مقایسه تلویزیون QD-OLED سامسونگ با تلویزیون اولد پرچم‌دار سال 2021 شرکت ال‌جی موسوم به ال‌جی G1 در کنار یکدیگر شده است. کارشناسان این کانال با مشاهده فناوری جدید نمایشگر سامسونگ کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و از آن تحت‌عنوان برترین نمایشگر جدید اولد در جهان یاد کردند.

میزان روشنایی تولید شده توسط پنل QD-OLED سامسونگ در فریم‌های سفید تمام‌صفحه نسبت به تلویزیون اولد ال‌جی 27 درصد بیش‌تر است. همچنین حداکثر میزان روشنایی در یک پنجره روشن کوچک برابر با 1400 نیت خواهد بود. جالب است بدانید که این شاخص برای تلویزیون ال‌جی تنها برابر با 800 نیت است. بعلاوه تلویزیون QD-OLED سامسونگ در زمینه بازتولید رنگ قرمز، نمایش جزئیات در صحنه‌های تاریک‌تر و روشن‌تر و حجم رنگ تولیدی نسبت به تلویزیون اولد ال‌جی برتر ظاهر می‌شود.

مشکلات مربوط به هزینه و تولید احتمالا موفقیت فناوری QD-OLED را محدود خواهند کرد

با این‌حال واحد Samsung DX که مسئولیت تولید تلویزیون‌های سامسونگ را بر عهده دارد؛ در رابطه با تلویزیون‌های اولد رویکرد سنجیده‌ای را در پیش گرفته است؛ خصوصا اینکه عرضه تلویزیون‌های اولد به‌دلیل مشکلات سوختگی و روشنایی محدود آن‌ها با اما و اگرهایی همراه بود. بر اساس گزارشات این شرکت در راستای پیاده‌سازی استراتژی دوگانه خود سرگرم خرید پنل‌های اولد از ال‌جی و پنل‌های QD-OLED از سامسونگ دیسپلی است. تعامل با 2 شریک تامین‌کننده احتمالا موجب شکل‌گیری رقابت میان ال‌جی دیسپلی و سامسونگ دیسپلی شده و این امر نهایتا به عرضه پایدار محصول و کاهش قیمت‌گذاری آن کمک خواهد کرد.

جونگ هی‌هان؛ مدیرعامل شرکت Samsung DX در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2022 گفت: “تلویزیون‌های QD-OLED به تولید انبوه می‌رسند؛ اما سطح تولید از میزان هدف‌گذاری شده توسط سامسونگ کمتر خواهد بود.” وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با قرارداد میان سامسونگ و ال‌جی دیسپلی برای خریداری پنل‌های تلویزیونی اولد گفت: “من پیرامون این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم؛ زیرا در رابطه با طرح همکاری با ال‌جی هنوز هیچ چیز تائید و نهایی نشده است؛ اما ما به‌صورت کاملا آزادانه تمامی گزینه‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم.”

همچنین سامسونگ دیسپلی پنل‌های QD-OLED تولیدی خود را به سایر برندها از جمله سونی و Dell نیز می‌فروشد. سونی پیش‌تر برای تلویزیون اولد پرچم‌دار خود موسوم به A95K در عوض استفاده از پنل‌های اولد ال‌جی به سراغ نمونه QD-OLED ساخت شرکت سامسونگ رفت. برند Alienware نیز اخیرا از مانیتور گیمینگ پرچم‌دار خود رونمایی کرد. این محصول از پنل 34 اینچی QD-OLED ساخت سامسونگ با نرخ نوسازی 175 هرتزی، زمان پاسخ‌گویی 0.1 میلی‌ثانیه‌ای و قابلیت پشتیبانی از HDR بهره می‌گیرد. Alienware حتی نمایشگر گیمینگ جدید خود را با ضمانت‌نامه 3 ساله در برابر سوختگی به بازار عرضه کرده است.

بر اساس دیده‌ها و نوشته‌ها می‌توان دریافت که فناوری QD-OLED سامسونگ از پتانسیل واقعی برای غلبه بر ال‌جی در بازار تلویزیون‌های اولد برخوردار است. با این‌حال تولید و هزینه برای مدت حداقل چند سال اصلی‌ترین مشکلات پیش روی فناوری جدید QD-OLED به‌شمار خواهند رفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH