شیائومی نوت 11 احتمالا نخستین اسمارت‌فون جهان با دوربین 200 مگاپیکسلی خواهد بود

اخیرا سرعت رقابت مگاپیکسلی در صنعت دوربین‌های اسمارت‌فونی کند شده است؛ اما رقابت کماکان ادامه دارد. سال گذشته شرکت سامسونگ با رونمایی از سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی خود نقطه عطف جدیدی را در این صنعت رقم زد. در ادامه زمزمه‌هایی شنیده شد که نشان می‌داد شیائومی در یکی از اسمارت‌فون‌های خود برای نخستین بار از این سنسور استفاده خواهد کرد. هندست مورد اشاره یک مدل پرچم‌دار به‌شمار نرفته و در طیف محصولات میان‌رده طبقه‌بندی می‌شود.

چند روز قبل شرکت Omnivision نیز از سنسور 200 مگاپیکسلی خود موسوم به OVB0B رونمایی کرد. گمانه‌زنی‌های مطرح شده در فاصله کوتاهی پس از معرفی این سنسور ادعا کردند که نخستین اسمارت‌فون مجهز به حسگر دوربین OVB0B احتمالا توسط کمپانی شیائومی به بازار عرضه خواهد شد؛ سناریویی که تحقق آن چندان مایه تعجب نخواهد بود.

یک منبع خبری یادآوری می‌کند که در مقطعی از زمان، اسمارت‌فون‌های شیائومی می CC9 پرو و شیائومی می نوت 10 جزو نخستین گجت‌های عرضه شده با سنسور 108 مگاپیکسلی به‌شمار می‌رفتند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که کمپانی از به‌کارگیری دوباره این ترفند و تسخیر کاربران علاقه‌مند به رکوردهای جدید امتناع نماید.

در حال حاضر پیرامون هویت نخستین هندست مجهز به دوربین 200 مگاپیکسلی گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است. سری شیائومی نوت 11 یکی از نامزدهای استفاده از این دوربین محسوب می‌شود. در صورت تحقق این سناریو، صحت پیش‌بینی مطرح شده پیرامون به‌کارگیری سنسور 200 مگاپیکسلی در یک مدل غیر پرچم‌دار به اثبات خواهد رسید. در واقع کمپانی چینی ترجیح می‌دهد تا این حسگر را در یک دستگاه رده پایین‌تر تست نماید.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که سنسور OVB0B شرکت Omnivision دارای فرمت اپتیکی 1/1.28 اینچی بوده و هر پیکسل آن از اندازه 0.61 میکرونی برخوردار است. فناوری خوشه‌بندی پیکسلی امکان ثبت تصاویر 12 مگاپیکسلی با دقت و وضوح بالا در فضاهای کم‌نور را فراهم خواهد کرد. همچنین این مدل نخستین حسگر تصویربرداری است که به منظور عملکرد سریع و روان فوکوس خودکار از کل ناحیه نمایشی استفاده می‌کند.

سنسور OVB0B شرکت Omnivision نویدبخش ارائه خروجی با کیفیت فوق‌العاده خواهد بود

این سنسور از اندازه 1/1.28 اینچی و رزولوشن 16384 در 12288 پیکسلی برخوردار است. همچنین این حسگر از فناوری منحصربه‌فرد ادغام 16 واحدی بهره می‌گیرد. بدین‌ترتیب حسگر جدید مشخصا قادر به ضبط ویدیو با کیفیت بالا و عکس‌برداری مطلوب با رزولوشن 12.5 مگاپیکسل در فضاهای کم‌نور خواهد بود. بعلاوه سنسور 200 مگاپیکسلی Omnivision نخستین نمونه 200 مگاپیکسلی جهان با قابلیت استفاده از فناوری تشخیص فاز چهارگانه (QPD) به‌شمار می‌رود. دوربین از این ویژگی برای فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند.

از جنبه عملکرد ویدیویی نیز سنسور 200 مگاپیکسلی Omnivision موسوم به OVB0B نخستین نمونه صنعتی با قابلیت خوشه‌بندی پیکسلی 16 سلولی برای ویدیوهای 4K2K به‌شمار می‌رود. حساسیت این حسگر 16 برابر محصولات مشابه است. به‌کارگیری تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی 4×4 در فضاهایی با روشنایی پایین امکان ثبت تصاویر 12.5 مگاپیکسلی مجهز به پیکسل‌هایی با اندازه معادل 2.44 میکرون را فراهم می‌کند.

این سنسور از قابلیت ضبط 50 مگاپیکسلی با سرعت 24 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم برثانیه و پیکسل‌هایی با درشتی 1.22 میکرون یکی دیگر از قابلیت‌های حسگر Omnivision قلمداد می‌شود. سنسور جدید از خروجی HDR با نورپردازی سه‌گانه برای تصاویر 12.5 مگاپیکسلی در سرعت 30 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین بر اساس گزارشات، سنسور OVB0B از اینترفیس‌های CPHY، DPHY و DOVDD دوگانه (با ولتاژهای 1.8 و 1.2 ولت) پشتیبانی می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH