آی‌پد پرو اپل مجهز به پنل اولد ساخت سامسونگ احتمالا در سال 2024 عرضه خواهد شد

برخی شایعات و پیش‌بینی‌های قبلی از عرضه آی‌پد ایر مجهز به نمایشگر اولد در سال 2022 حکایت داشتند؛ اما حداقل بر اساس اعلام یک تحلیل‌گر معتبر حوزه صنعت با نام مینگ چی‌کو این سناریو متاسفانه به تعویق افتاده است. اکنون گزارش دیگری از وبسایت The Elec نشان می‌دهد که در آینده شرکت سامسونگ احتمالا پنل‌های اولد مورد نیاز آی‌پدهای اپل را تامین خواهد کرد؛ اما تحقق این امر مستلزم ارائه حجم قابل‌توجهی از سفارشات از سوی غول کوپرتینویی است.

سامسونگ احتمالا پنل‌های اولد مورد نیاز آی‌پد پرو را تامین خواهد کرد؛ اما این سناریو در سال 2024 عملی خواهد شد

به‌نظر می‌رسد که اکنون با عرضه یک آی‌پد مجهز به نمایشگر اولد فاصله گرفته‌ایم؛ چرا که ظاهرا سامسونگ تنها در شرایطی به درخواست اپل پاسخ مثبت خواهد داد که حجم سفارشات ارائه شده توسط این شرکت به اندازه کافی چشمگیر بوده و از نظر مالی برای غول فناوری کره‌ای مقرون‌به‌صرفه باشد. بر اساس برنامه‌ریزی اولیه قرار بود سامسونگ یک نمونه پنل اولد تک پشته‌ای را برای آی‌پدها تولید نماید؛ اما اپل خواهان پنلی با ساختار دو پشته‌ای بود.

استفاده از ساختار دو پشته‌ای موجب روشنایی بیش‌تر صفحه‌نمایش و همچنین دستیابی با سطوح بالاتری از دوام خواهد شد. البته بی‌تردید این موضوع به معنای افزایش هزینه‌های تولید نیز خواهد بود؛ پدیده‌ای که نهایتا موجب کنار گذاشتن طرح شده است. با این‌حال اکنون وضعیت تا حدی دستخوش تغییر شده است. بر اساس گزارش وبسایت The Elec، سامسونگ دیسپلی احتمالا هزینه پنل‌های اولد دو پشته‌ای مورد نیاز اپل برای آی‌پدهای آینده را کاهش می‌دهد.

چنان‌چه کمپانی کره‌ای قادر به خریداری ماشین‌آلات جدید باشد؛ در این‌صورت چنین سناریویی احتمالا عملیاتی خواهد شد. ما در رابطه با یک دستگاه با حالت عمودی و ماسک‌های فلزی ظریف (FMM) صحبت می‌کنیم. FMM یکی از فناوری‌های کلیدی برای ساخت پنل‌های اولد به‌شمار می‌رود. ماشین‌آلات مورد نیاز سامسونگ به این شرکت امکان می‌دهند تا مواد آلی را با دقت بالاتری روی لایه زیرین پنل قرار دهد. به عبارت دیگر این ماشین‌آلات به کاهش هزینه‌های تولید پنل‌های اولد نسل 8.5 سامسونگ با ابعاد 2200×2500 میلی‌متر کمک بسیار زیادی خواهند کرد.

اکنون مسئله کلیدی این است که چنان‌چه اپل سفارش بزرگی را به سامسونگ دیسپلی ارائه نماید؛ در این‌صورت غول کره‌ای می‌تواند برنامه هزینه‌‌کرد خود را در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی نهایی نموده و سپس سفارش ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را در 3 ماهه سوم سال 2022 آغاز کند. چنان‌چه همه چیز مطابق برنامه به پیش برود؛ در این‌صورت تجهیزات مورد نیاز سامسونگ احتمالا در سال 2023 به این شرکت تحویل داده می‌شوند. بدین‌ترتیب عرضه یک آی‌پد مجهز به نمایشگر اولد در سال 2024 منطقی به‌نظر می‌رسد. البته تمامی موارد فوق منوط به این است که اپل یک سفارش بزرگ را به سامسونگ دیسپلی ارائه دهد.

با این‌حال سامسونگ دیسپلی تنها شرکتی نیست که قادر به تامین پنل‌های اولد مورد نیاز اپل است. ال‌جی دیسپلی تولیدکننده دیگری است که ظاهرا روی توسعه پنل‌های اولد دو پشته‌ای مورد نیاز آی‌پدهای اپل کار می‌کند و طی مدت چند سال گذشته به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان پنل‌های اولد برای گوشی‌های آی‌فون نقش‌آفرینی کرده است.

اخیرا در رابطه با یکی دیگر از تامین‌کنندگان احتمالی پنل‌های اولد برای آی‌پدهای اپل گزارشاتی منتشر شد. بر اساس گزارشات پیشین، شرکت BOE سومین تامین‌کننده بالقوه پنل‌های اولد آی‌پد به‌شمار خواهد رفت. در حال حاضر این شرکت چینی سرگرم تولید نمایشگرهای 6.1 اینچی برای مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر آی‌فون است؛ نمایشگرهایی که فاقد فناوری LTPO به منظور پشتیبانی از نرخ نوسازی بالا هستند. اکنون به‌نظر می‌رسد که شرکت BOE در تدارک راه‌اندازی یک خط تولید کامل برای ساخت پنل‌های اولد با حداکثر اندازه 15 اینچ است.

به‌نظر می‌رسد که روند تجهیز این خط تولید در ماه آوریل آغاز شده و این واحد در زمینه ساخت نمایشگرهای اولد برای گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی خودروها فعالیت خواهد کرد. این خط تولید بر اساس متد نسل 8.5 عمل خواهد کرد. همچنین BOE احتمالا در زمینه پیاده‌سازی متد دو پشته‌ای نیز به موفقیت دست خواهد یافت. این پدیده بدان معناست که BOE می‌تواند یکی دیگر از نامزدهای تولید پنل‌های اولد برای آی‌پدها قلمداد شود.

با توجه به فعالیت پیوسته شرکت‌های مختلف در زمینه تولید پنل‌های اولد دو پشته‌ای، پیش‌بینی سرانجام کار و زمان عرضه یک آی‌پد با نمایشگر اولد به بازار امری دشوار است. در حال حاضر حتی پیشرفته‌ترین مدل آی‌پد پرو 2021 نیز از نمایشگر اولد استفاده نمی‌کند؛ اما در عوض از یک پنل مینی LED موسوم به Liquid Retina XDR بهره می‌گیرد. البته به‌کارگیری پنل‌های اولد به معنای نمایش عمیق‌تر رنگ مشکی و به‌طور کلی خلق تجربه بصری بهتر برای کاربران خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH