2.4 میلیارد تومان، سود دولت از عوارض گمرکی تلفن همراه در یک ماه

در هر سال، همواره درصد بالایی از اقلام وارداتی به کشور را انواع تلفن‌همراه تشکیل می‌دهد و سود حاصل از عوارض گمرکی تلفن‌های همراه وارد شده، یکی از منابع درآمد دولت است.

به تازگی، فرود عسگری، معاون فنی گمرک ایران، آمارهایی را در رابطه با واردات تلفن همراه به کشور در سال جاری و سود حاصل از عوارض گمرکی آن‌ها، ارائه داده است که در این مجال به اطلاع شما می‌رسانیم.

در ۹ ماه از سال ۱۴۰۰، یعنی از اواخر فروردین تا انتهای دی ماه، تعداد ۱۳ میلیون و ۶۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است که ارزش آن برابر با ۲ میلیارد و ۹۴۲ هزار و ۴۲۰ دلار بوده است.

تعداد گوشی‌های وارد شده به کشور در این نه ماه، ۴۲.۵ درصد از تعداد گوشی‌های وارد شده در سال ۹۹ بیشتر بوده است. همچنین بهای پرداخت شده بابت واردات تلفن همراه در نه ماه از سال ۱۴۰۰، ۱۱۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

درآمد دولت از واردات تلفن‌ همراه چقدر بوده است؟

بر اساس اطلاعات دریافتی از معاونت فنی گمرک ایران، بنا بر مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰، به ازای هر تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار، ۱۲ درصد و به ازای هر تلفن همراه زیر ۶۰۰ دلار، ۶ درصد عوارض گمرکی از واردکننده گرفته می‌شود.

بر اساس آمارها، در نه ماه اول امسال، ۶۷۰ هزار و ۳۵۷ دستگاه بالای ۶۰۰ دلار و ۱۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۶۷ دستگاه زیر ۶۰۰ دلار وارد کشور شده است.

بنابر گفته فرود عسگری، معاون فنی گمرک ایران، تنها در دی ماه ۱۴۰۰، دولت ۲.۴ میلیارد تومان از محل عوارض گمرکی تلفن‌های همراه درآمد داشته است و بخش عمده‌ای از این عوارض مربوط به گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار بوده است؛ چرا که عوارض گمرکی تعلق گرفته به این گوشی‌ها، دو برابر گوشی‌های با قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار است.

شاید با اطلاع یافتن از همین آمار، بتوان دریافت که زمزمه‌های مربوط به ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به کشور، بعید است که به واقعیت بپیوندد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH