محققان موفق به توسعه یک روش ارزان‌تر برای تست خانگی کووید 19 شدند

در حال حاضر به منظور تشخیص ابتلای افراد به ویروس کرونا اساسا 2 روش تست مختلف وجود دارد. روش نخست، تست آنتی‌ژن فوری نام دارد و روش دوم نیز تست PCR نامگذاری می‌شود. تست آنتی‌ژن فوری در محیط منزل قابل انجام بوده و هزینه آن نیز کمتر است؛ اما این روش مشخصا به اندازه تست PCR دقیق نیست.

با این‌حال به‌نظر می‌رسد که محققان اخیرا موفق به توسعه یک تست جدید شده‌اند؛ روشی که تقریبا به اندازه PCR دقیق بوده و هزینه آن نیز ارزان‌تر تمام خواهد شد. تلاش محققان دانشگاه سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیا منجر به ایجاد سیستمی تحت عنوان “smaRT-LAMP” شده است. هزینه راه‌اندازی اولیه این تست حدودا برابر با 100 دلار است؛ اما در صورت استقرار کامل سیستم، هزینه تمام شده برای هر تست به تقریبا 7 دلار کاهش خواهد یافت. بنابراین هزینه این روش در بلندمدت احتمالا ارزان‌تر خواهد بود.

بهترین ویژگی چنین سیستمی این است که از دوربین اسمارت‌فون کاربر استفاده می‌کند. این موضوع بدان معناست که کاربران به غیر از دستگاه smaRT-LAMP واقعا به هیچ ابزار دیگری احتیاج ندارند.

نحوه کارکرد سیستم به این شکل است که کاربران بزاق خود را روی یک کیت آزمایش قرار داده و سپس آن‌را درون یک محلول واکنش‌دهنده غوطه‌ور می‌کنند. این‌کار به تقویت RNA ویروس کمک می‌کند. سپس نمونه‌ها با جعبه‌ای مقوایی که یک لامپ LED در قسمت فوقانی آن چسبانده شده است؛ پوشانده می‌شوند. در ادامه با قرار دادن دوربین اسمارت‌فون در قسمت فوقانی و استفاده از یک اپلیکیشن، فرآیند شناسایی و تحلیل واکنش‌های رنگی اجرا می‌شود.

تصویری از سیستم smaRT-LAMP که توسط محققان دانشگاه سانتا باربارا در کالیفرنیا طراحی شده است

محققان بر این باورند که کیت جدید در آینده می‌تواند برای تشخیص سایر گونه‌های ویروس کرونا یا انواع پاتوژن‌های دیگر اصلاح شود. بنابراین در صورت پایان دوران همه‌گیری بیماری کووید 19، این دستگاه کماکان کارآیی خود را حفظ خواهد کرد. در حال حاضر آزمایشات اولیه این سیستم در مقیاسی بسیار محدود و روی 50 بیمار انجام می‌شوند. بنابراین در مقطع کنونی، اظهار نظر پیرامون کارآیی آن برای گروه‌های بزرگتری از جامعه دشوار خواهد بود. با این‌حال نتایج اولیه امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH