ردیابی فعالیت کاربران در فضای وب با استفاده از GPU کامپیوتر امکان‌پذیر شد

گوشی‌های تلفن‌همراه و کامپیوترهای ما از واحد پردازش گرافیکی (GPU) در سخت‌افزار خود استفاده می‌کنند. این واحد به منظور پردازش تصاویر و ویدیوها هنگام اجرای بازی‌ها یا ویرایش محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌های گرافیکی دارای یک کارکرد خرابکارانه دیگر نیز بوده و قادر به ردیابی فعالیت کاربران در فضای اینترنت هستند.

محققان دانشگاه‌های مختلف سراسر جهان در کشورهای اسرائیل، استرالیا و فرانسه در مقاله خود به یک روش جدید بالقوه برای ردیابی فعالیت‌های کاربران در فضای وب اشاره کردند.

به گفته محققان به‌نظر می‌رسد که برای هر پشته GPU کاربر می‌توان یک شناسه منحصربه‌فرد را ایجاد کرد. این موضوع بدان معناست که حتی اگر هزاران یا میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از یک GPU استفاده کنند؛ در این‌صورت تفاوت‌های جزئی در هر یک از آنها می‌تواند ردپای منحصربه‌فردی را ایجاد نماید.

این شاخص با توجه به مدت زمان مورد نیاز برای پردازش یک المان بصری خاص توسط GPU دستگاه به کمک استفاده از کتابخانه WebGL اندازه‌گیری می‌شود. بر این اساس ایجاد یک شناسه منحصربه‌فرد برای دستگاه خاص کاربر امکان‌پذیر خواهد شد. در حال حاضر کوکی‌ها کماکان روش ارجح برای ردیابی به‌شمار می‌روند. از آنجا که شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل روند مسدود نمودن کوکی‌ها و دشوارسازی ردیابی را آغاز کرده‌اند؛ لذا شرکت‌ها به منظور ردیابی کاربران ناچارا به راهکارهای جایگزین متوسل می‌شوند.

اکنون محققان یافته‌های خود را در اختیار شرکت‌های مختلفی نظیر Brave، گوگل، موزیلا و گروه Khronos به‌عنوان کنسرسیوم دست‌اندرکار WebGL قرار داده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH