سونی از سرویس اشتراکی پلی‌استیشن اسپارتاکوس به‌زودی رونمایی خواهد کرد

بر اساس شایعات اخیرا منتشر شده، شرکت سونی در تدارک عرضه سرویس گیمینگ اشتراکی خود با نام پلی‌استیشن اسپارتاکوس طی ما‌ه‌های آینده است. این پلتفرم به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای سرویس اشتراکی مایکروسافت موسوم به Xbox GamePass راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته جف گراب؛ روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه صنعت، سونی در تدارک عرضه سرویس پلی‌استیشن اسپارتاکوس در آینده‌ای بسیار نزدیک است. این سرویس همانند پلتفرم Xbox GamePass شرکت مایکروسافت در قالب حق اشتراک ماهیانه به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

آقای گراب در برنامه تلویزیونی خود با نام GiantBomb ادعا کرد که در رابطه با سرویس جدید غول ژاپنی به اطلاعات جدیدی دست یافته است؛ جزئیاتی که تاکنون به‌طور رسمی از سوی کمپانی اعلام نشده است.

“این سرویس در آینده‌ای بسیار نزدیک و احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی عرضه خواهد شد. با این‌حال سرویس جدید لزوما در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. به باور من این سرویس به احتمال فراوان به‌صورت داخلی عرضه شده و این موضوع به منزله نقطه عطفی برای جایگاه آن خواهد بود.”

بعلاوه این روزنامه‌نگار توضیح می‌دهد که سرویس پلی‌استیشن اسپارتاکوس در قالب 3 نوع اشتراک مختلف تحت عنوان “Essential”،”Extra” و “Premium” راه‌اندازی خواهد شد. تعرفه قیمت‌گذاری این طرح‌ها نیز تا حداکثر 16 دلار به ازای هر ماه خواهد بود.

“طرح‌های اشتراک پلی‌استیشن اسپارتاکوس شامل “Extra”، “Essential” و “Premium” هستند. این طرح‌ها به‌ترتیب با قیمت‌گذاری 10، 13 و 16 دلاری به‌صورت ماهیانه در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.”

آقای گراب خاطرنشان می‌کند که اشتراک Premium اسپارتاکوس در زمینه بازی‌های کلاسیک یا سازگاری با عناوین قدیمی‌تر نقش مهمی ایفا خواهد کرد. همچنین این اشتراک امکان گیم‌پلی از طریق استریمینگ را فعال می‌کند. همچنین خریداران اشتراک Extra نیز می‌توانند روی دسترسی به حداکثر 300 عنوان بازی یا چیزی مشابه با آن حساب باز کنند.

“کاربران اشتراک Premium به بازی‌های کلاسیک و قابلیت استریمینگ دسترسی خواهند داشت. این در حالیست که سایر طرح‌های اشتراک سرویس پلی‌استیشن اسپارتاکوس به قابلیت استریمینگ ابری دسترسی نخواهند داشت. مفهوم بازی‌های کلاسیک برای من روشن نیست؛ اما اطمینان دارم که این قابلیت یکی از مشخصه‌های مهم طرح Premium محسوب می‌شود. کاربران طرح Extra به کاتالوگی از بازی‌های قابل دانلود دسترسی پیدا خواهند کرد. شنیده‌های من نشان می‌دهد که این مجموعه شامل 250 تا 300 عنوان بازی یا چیزی شبیه به آن خواهد بود.”

جف گراب فرد قابل اعتمادی به‌شمار رفته و در گذشته نیز پیش‌بینی‌های وی بارها درست از آب درآمده است. با این‌حال اطلاعات مورد اشاره در گزارش بر پایه شایعات گردآوری شده و در نتیجه نسبت به صحت و سقم آنها بایستی با دیده تردید نگاه کرد.

ایکس‌باکس در زمان عرضه کنسول‌های سری ایکس‌باکس وان بر عرضه بازی‌های انحصاری برای آنها تمرکز نکرد. در عوض کمپانی توجه خود را بر ایجاد سرویس‌هایی نظیر GamePass متمرکز نموده است. اکنون سرویس مبتنی بر حق اشتراک به یکی از قدرتمندترین و پرمخاطب‌ترین سرویس‌ها تبدیل شده است. بدین‌ترتیب بازی‌ها در نخستین روز عرضه خود از طریق این پلتفرم قابل دسترس بوده و این روند موجب صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌های کاربران خواهد شد.

شایان به ذکر است که ایکس‌باکس اخیرا با خریداری چندین استودیوی جدید، واحد گیمینگ خود را تقویت کرده است. اکنون کاربران کنجکاو هستند تا از نحوه واکنش پلی‌استیشن به این سرویس مطلع شوند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، سرویس اشتراکی پلی‌استیشن اسپارتاکوس به‌جای عرضه انحصاری بازی‌های پلی‌استیشن از روز نخست بر روی بازی‌های کلاسیک تمرکز خواهد کرد. به گفته مدیران سونی، مدل کسب‌وکار مورد استفاده توسط ایکس‌باکس دوام چندانی نخواهد داشت.

در حال حاضر نحوه تاثیرگذاری سرویس پلی‌استیشن اسپارتاکوس بر پلتفرم‌های PlayStation Plus و PS Now روشن نیست؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها پلتفرم جدید، 2 سرویس مورد اشاره را در یکدیگر ادغام خواهد کرد.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که PS Plus یک سرویس اشتراکی است که امکان انجام بازی‌های آنلاین را در اختیار کاربران پلی‌استیشن قرار می‌دهد. این سرویس هر ماهه تعدادی بازی رایگان را به‌عنوان پاداش اضافی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. PS Now نیز سرویس دیگری است که امکان دسترسی به مجموعه عظیمی از بازی‌ها را فراهم می‌کند. همچنین این سرویس به کاربران امکان می‌دهد تا از برخی بازی‌های PS3 در بستر استریمینگ لذت ببرند. دسترسی بسیار محدود به PS Now یکی از مشکلات بزرگ این سرویس قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH