معرفی انواع سوئیچ‌های کیبورد

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع سوئیچ های کیبورد بپردازیم و پس از معرفی هرکدام، کاربرد آن را نیز بسنجیم.

با گذر زمان شاهد پیشرفت تک‌تک بخش‌های یک کامپوتر شخصی بوده‌ایم. دیده‌ایم که هر کدام از قطعات آن انتخاب‌ها و قابلیت‌های بیشتری را پیش روی ما گذاشته‌اند. کیبورد‌ها نیز از این قائده مستثنی نبوده‌اند. این روز‌ها برای انتخاب هر کدام از بخش‌های کامپیوتر خود باید زمان جداگانه گذاشت و با زیروبم آن آشنا شد تا بهترین گزینه برای خود را پیدا کنیم.

برای خرید کیبورد نیز علاوه بر اندازه و تعداد و انواع دکمه‌ها و قابلیت‌های جانبی و ظاهری مانند محل قرارگیری دست و RGB، شاید بتوان گفت که مهم‌ترین خصوصیت آن سوئیچ های کیبورد به کار برده شده داخل آن است. در این مقاله قصد داریم تا میان تعداد زیادی از سوئیچ‌ها که توسط کمپانی‌های مختلف تولید می‌شنود شما را در این انتخاب راهنمایی کنیم.

به طور کلی سوئیچ های کیبورد به دو نوع کلی مکانیکال و ممبرین تقسیم‌بندی می‌شوند. این دو نوع درواقع مرسوم‌ترین و محبوب‌ترین نوع سوئیچ‌ها هستند اما انواع دیگری مانند اوپتیکال نیز وجود دارد. همچنین قابل ذکر است که هر کمپانی ساختار خاص با تفاوت‌های کوچک و بزرگ نسبت به دیگران را برای سوئیچ‌های مکانیکال خود تدارک دیده است که مانند آن را در سوئیچ‌های ممبرین نمی‌بینیم.

سوئیچ های کیبورد مکانیکال

به عقیده بسیاری بهترین نوع سوئیچ برای کیبورد‌ها مکانیکال است. این نوع از سوئیچ در اوایل سال 2000 معرفی شد و در آن یک صفحه کلید مکانیکی از سوئیچ جداگانه برای هر کلید استفاده می کند. هنگامی که کلید را به اندازه کافی پایین فشار دهید و سوئیچ را روی کلید قرار دهید، به عنوان یک ضربه کلید ثبت می‌شود. در ادامه به بررسی سوئیچ‌های مکانیکال هر کمپانی خواهیم پرداخت.

برای توصیف حس فشردن این نوع از سوئیچ سه عبارت کلی تعریف شده است. سوئیچ‌های خطی که بی‌صدا بوده و مقاومت زیادی از خود نشان نخواهند داد، سوئیچ‌های تکتایل که میان راه فشردن آن یک ضربه و یا مقاومت را حس خواهید کرد اما همچنان صدای کمی خواهد داشت و در نهایت سوئیچ‌های کلیکی که مقاومت و عکس‌العمل را در کنار صدا ارائه می‌کند.

سوئیچ‌های Cherry

محبوب‌ترین نوع سوئیچ مکانیکال را شاید بتوان سوئیچ‌های کمپانی Cherry MX دانست. این کمپانی مدت‌ها است که استاندارد‌های خود را بر روی بازار قرار داده است و بسیاری سوئیچ‌های دیگر کمپانی‌ها را با سوئیچ‌های چری مقایسه می‌کنند. این کمپانی همچنین برای نمایش تفاوت سوئیچ‌های خود از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند.

 

نام  Cherry MX Blue نام  Cherry MX Red
حس و رفتار بلند و کلیکی حس و رفتار آرام و خطی
نیروی لازم برای فعال شدن 60g نیروی لازم برای فعال شدن 45g
میزان حرکت برای فعال شدن 2mm میزان حرکت برای فعال شدن 2mm
میزان حرکت کلی 4mm میزان حرکت کلی 4mm
طول عمر 50 میلیون کلیک طول عمر 50 میلیون کلیک
نام  Cherry MX Black نام  Cherry MX Brown
حس و رفتار آرام و خطی حس و رفتار آرام و تکتایل
نیروی لازم برای فعال شدن 60g نیروی لازم برای فعال شدن 45g
میزان حرکت برای فعال شدن 2mm میزان حرکت برای فعال شدن 2mm
میزان حرکت کلی 4mm میزان حرکت کلی 4mm
طول عمر 50 میلیون کلیک طول عمر 50 میلیون کلیک

 

سوئیچ‌های Kailh: این سوئیچ‌ها را می‌توان نمونه چینی و رقیب چری دانست. انواع و مدل‌های آن دقیقا مشابه چری بوده و تنها تفاوت آن‌ها در قیمت است که به دلیل تفاوت کم کیفیت آن‌ها سوئیچ‌های Kailh کمی ارزان قیمت‌تر هستند. همچنین در سوئیچ‌های این کمپانی نیروی لازم برای فعال شدن در مدل‌های Red و Brown پنجاه گرم است.

سوئیچ‌های Gateron: این کمپانی نیز سعی در دنبال کردن چری با همان نام و ساختار را داشته است. توجه داشته باشید که سه کمپانی بالا در نوع و اندازه صدای تولید شده توسط سوئیچشان ممکن است تفاوت داشته باشند و پیشنهاد می‌کنیم که ویدئو مقایسه صدای آن‌ها را قبل از خرید تماشا کنید. همچنین قابل ذکر است که تنها تفاوت سوئیچ های کیبورد این کمپانی با چری در نیروی لازم برای فعال شدن است که به جای 45g، پنجاه و پنج گرم است.

سوئیچ‌های Razer:

کمپانی ریزر را بسیاری از افرادی که به صنعت بازی علاقه‌مند هستند می‌شناسند.

سوئیچ کیبورد

درواقع این کمپانی بود که با میان آوردن نورپردازی RGB و اعمال آن بر روی انواع گجت، جای پای خود را در صنعت محکم کرد. ریزر به تولید ابزار گیمینگ بسیار باکیفیت و همچنین گران‌قیمت معروف است و تقریبا ثابت کرده که هرکجا نام و برند او را دیدیم می‌توانیم از یک کیفیت و عملکرد خوب اطمینان داشته باشیم.

نام  Razer Green نام  Razer Yellow
حس و رفتار بلند و کلیکی حس و رفتار آرام و خطی
نیروی لازم برای فعال شدن 50g نیروی لازم برای فعال شدن 45g
میزان حرکت برای فعال شدن 1.9mm میزان حرکت برای فعال شدن 1.2mm
میزان حرکت کلی 4mm میزان حرکت کلی 3.5mm
طول عمر 80 میلیون کلیک طول عمر 50 میلیون کلیک

نام  Razer Orange
حس و رفتار آرام و تکتایل
نیروی لازم برای فعال شدن 45g
میزان حرکت برای فعال شدن 1.9mm
میزان حرکت کلی 4mm
طول عمر 50 میلیون کلیک

 

سوئیچ‌های ممبرین

این نوع از سوئیچ‌ها مدت‌ها بعد از نوع مکانیکال به وجود آمدند و به دلیل قیمت بهتر و تولید صدای کمتر به یکی از رایج‌ترین انواع سوئیچ برای کیبورد‌ها تبدیل شدند. کیبورد ممبرین دارای غشایی است که هر کلید روی قسمت‌های مختلف این غشای سه لایه و حساس به فشار قرار می‌گیرد. این سوئیچ اساساً مداری دارد که توسط لایه لاستیکی پوشانده شده است و بالای آن دکمه‌ها یا کلیدهایی داریم که روی صفحه کلید دیده می‌شود.

وقتی هر دکمه‌ای را فشار می‌دهید، لایه لاستیکی زیر آن را فشرده و بیشتر به مدار متصل می‌شود. هنگامی که لایه لاستیکی مدار را فشار می‌دهد، مدار اطلاعات را به CPU ارسال می‌کند. این نوع از سوئیچ همان‌طور که اشاره شد از تنوع بالای مکانیکال برخوردار نیست و به طور تقریبی به شکل زیر است.

نام  Membrane
حس و رفتار آرام و لطیف
نیروی لازم برای فعال شدن 60g
میزان حرکت برای فعال شدن 3mm
میزان حرکت کلی 5mm
طول عمر 10 میلیون کلیک

 

به نظر شما بهترین نوع سوئیچ کدام است؟‌ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH