اپل احتمالا روی توسعه یک دستگاه آی‌پد تاشو غول‌پیکر کار می‌کند

طی سال گذشته میلادی حدودا 8 میلیون دستگاه اسمارت‌فون تاشو در سراسر جهان به فروش رفت و برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که میزان نقل و انتقال این گجت‌ها با رشد بیش از 100 درصدی مواجه شود. پس از عرضه گوشی‌های تاشو سامسونگ، موتورولا، هواوی و تقریبا تمامی تولیدکنندگان بزرگ دستگاه‌های اندرویدی اکنون به‌نظر می‌رسد که گوگل نیز به‌دنبال معرفی گوشی تاشو در اواخر سال 2022 است.

اخبار پیشین از بررسی این ایده توسط اپل حکایت داشتند و طرح‌های مورد نظر این شرکت بارها مورد بحث قرار گرفتند. اکنون ظاهرا منابع دست‌اندرکار صنعت ادعا می‌کنند که غول کوپرتینویی سرگرم بررسی گونه دیگری از یک دستگاه تاشو است.

اولین دستگاه تاشو اپل می‌تواند یک لپ‌تاپ باشد

مارک گورمن؛ خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ در آخرین شماره از خبرنامه هفتگی Power On به شایعه پیش‌تر مطرح شده توسط راس یانگ؛ مدیرعامل موسسه Display Supply Chain Consultants اشاره نموده است. راس یانگ فردی است که پیش‌بینی‌های وی تقریبا همواره در کانون توجهات قرار می‌گیرند.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد که اپل روی توسعه یک دستگاه آی‌پد یا مک‌بوک هیبریدی تاشو با نمایشگر 20 اینچی کار می‌کند. ظاهرا این گجت از طراحی مشابه با لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Fold بهره خواهد برد. این موضوع بدان معناست که کاربران می‌توانند از دستگاه آینده اپل به‌عنوان یک لپ‌تاپ تاشو صدفی‌شکل استفاده کنند. در نتیجه به‌جای استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی و ترک‌پد صرفا بایستی به یک کیبورد مجازی بسنده کرد.

مارک گورمن ادعا می‌کند که طی مدت چند سال گذشته اپل روی توسعه آی‌پد یا مک‌بوک تاشو کار کرده است. راس یانگ نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که اپل قصد دارد تا چنین دستگاهی را در حوالی سال 2026 روانه بازار کند. همچنین انتظار می‌رود که اپل در همین محدوده زمانی از عینک واقعیت‌افزوده و خودروی برقی خود نیز رونمایی کند. 

اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که آیا عرضه آی‌فون تاشو از دستور کار اپل خارج شده است؟ به بیان صادقانه، برنامه اپل در این حوزه از همان ابتدا چندان شفاف نبوده است. شایعات مطرح شده در اوایل سال 2021 نشان داد که اپل روی توسعه دستگاهی با طراحی مشابه سرفیس دئو مایکروسافت با 2 نمایشگر مجزا و یک لولا کار می‌کند. با این‌حال مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل در ماه جولای 2021 چنین ادعایی را به چالش کشید و ادعا کرد که اپل احتمالا به‌دنبال عرضه دستگاه رقیب سری گلکسی زد فولد 3 سامسونگ طی سال 2023 است.

لنوو ThinkPad X1 Fold

تقریبا در همان مقطع زمانی، گزارش منتشر شده توسط نشریه بلومبرگ نشان داد که اپل نمونه‌ اولیه نمایشگرهای تاشو خود را توسعه داده و این پنل‌ها احتمالا در دستگاهی با طراحی مشابه گلکسی زد فلیپ سامسونگ به‌کار گرفته خواهند شد. با این‌حال یک نشریه کره‌ای مدعی شد که اپل در رابطه با عرضه چنین دستگاهی هنوز تصمیم‌گیری نکرده است. این موضوع به ابهامات در زمینه دستگاه تاشو آینده اپل دامن زد. در ادامه نیز راس یانگ اعلام کرد که عرضه آی‌فون تاشو به بازار قبل از سال 2025 امری بعید به‌نظر می‌رسد.

اپل بازار گجت‌های تاشو را به دقت زیر نظر دارد

بر اساس اعلام یک خبرچین، اپل هنوز از آینده گوشی‌های تاشو اطمینان ندارد و کاستی‌های احتمالی این هندست‌ها همچنان مایه نگرانی غول آمریکایی هستند. به‌طور کلی گوشی‌های تاشو از اندازه‌ای بزرگ و طراحی شکننده برخوردار بوده و بیش از سایر مدل‌ها در معرض آسیب هستند. بعلاوه این گجت‌ها کماکان با مشکلات نرم‌افزاری مختلفی دست‌به‌گریبان بوده و علیرغم قیمت‌گذاری بالای خود معمولا فاقد سیستم‌های دوربین تراز اول هستند.

شایان به ذکر است که این فناوری به‌تدریج بهبود یافته و تا زمان آغاز تولید نخستین دستگاه تاشو اپل، فرصت بیش‌تری برای بهبود و پیشرفت را در اختیار خواهد داشت.

در حال حاضر اپل محبوب‌ترین تبلت‌های جهان را تولید می‌کند و عرضه یک آی‌پد تاشو به تسلط هرچه بیش‌تر این برند بر بازار کمک خواهد کرد. این پدیده با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر تبلت 14.6 اینچی سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا و رونمایی اوپو از نخستین تبلت اندرویدی خود بسیار حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد.

یک تحلیل‌گر نخستین بار در سال 2019 اعلام کرد که ‌‌‌‌‌‌‌اپل روی توسعه یک آی‌پد تاشو کار می‌کند. در آن زمان وی مدعی شد که این تبلت تاشو مجهز به یک تراشه سری A اول خواهد بود. در ادامه نیز انتشار یک شایعه در سال 2020 چنین ادعایی را مورد تائید قرار داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH