محققان موفق به توسعه یک روش ماوراء صوت برای تشخیص سرطان پروستات شدند

پزشکان توصیه می‌کنند که مردان پس از رسیدن به سن مشخصی هر چند وقت یکبار جهت معاینه پروستات خود به مراکز درمانی مراجعه نمایند. این موضوع به پزشکان امکان می‌دهد تا سرطان‌های بالقوه پروستات را شناسایی نموده و در زمان مناسب نسبت به درمان آنها اقدام کنند.

در این میان معاینه اولیه تمامی اطلاعات مورد نیاز پزشکان را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد؛ بنابراین به منظور تشخیص کامل‌تر و دقیق‌تر امراض احتمالی بیماران، بعضا انجام اسکن MRI پیشنهاد می‌شود.

اسکن MRI احتمالا فرآیندی وقت‌گیر، پرهزینه و برای برخی بیماران تا حدی دلهره‌آور است؛ اما انجام این تست احتمالا در آینده ضرورت چندانی نخواهد داشت. محققان بریتانیایی با تلاش‌ خود موفق به توسعه روش جدیدی شده‌اند که نحوه کارکرد آن در نشریه Lancet Oncology تشریح شده است. این روش از اسکن مبتنی بر امواج ماوراء صوت بهره گرفته و از دقتی برابر با روش MRI برخوردار است.

این موضوع بدان معناست که پزشکان به سرعت و بدون به دردسر انداختن بیماران خود به‌دلیل استفاده از دستگاه MRI قادر به تشخیص بالقوه سرطان پروستات در آنها خواهند بود. به گفته هاشم احمد؛ نویسنده اصلی این مقاله، دسترسی به یک روش جایگزین و دقیق برای تشخیص سرطان پروستات به منزله موفقیتی بزرگ قلمداد می‌شود.

“اگرچه هزینه انجام این اسکن‌ها نسبتا گران بوده و اجرای آنها نیازمند فرصت حداکثر 40 دقیقه‌ای است؛ اما تمامی بیماران به آسانی به آن دسترسی ندارند. شیوع فراگیر بیماری کووید 19 موجب معطل ماندن بیماران سرطانی در لیست‌های انتظار شده است. بنابراین نیاز به یافتن آزمایشات کارآمدتر و ارزان‌تر جهت تشخیص سرطان پروستات حقیقتا احساس می‌شود.”

بر اساس آزمایشات انجام شده تا به این لحظه، نرخ تشخیص روش جدید ماوراء صوت در مقایسه با متد MRI تنها 4.3 درصد کمتر بوده است. با این‌حال روش جدید موفق به شناسایی چندین کیس از قلم افتاده در اسکن MRI شد؛ کیس‌هایی که به لحاظ بالینی از اهمیت بالایی برخوردار بودند. در خصوص زمان استفاده عملیاتی از این روش نمی‌توان با اطمینان اظهارنظر کرد؛ اما بی‌تردید مشاهده پیشرفت‌هایی از این دست مایه خرسندی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH